Achmea werft onder de ontslagen medewerkers van Ordina. De verzekeraar zoekt nog ruim 270 ict'ers voor zijn ict-divisie en heeft met Ordina afgesproken deze vacatures aan te bieden aan de ontslagen medewerkers van de dienstverlener.
Medewerkers van Ordina die door de reorganisatie bij het bedrijf op zoek moeten naar een nieuwe baan, kunnen bij Achmea terecht. De verzekeraar en de ict-dienstverlener hebben afgesproken dat Achmea openstaande ict-vacatures aanbiedt aan Ordina-medewerkers.
Kosten drukken
Hoewel ook Achmea last zegt te hebben van de kredietcrisis en kosten moet besparen, kampt het tegelijkertijd met een personeelstekort op de divisie Achmea IT. "Voor ons is het een beetje tegenstrijdig", vertelt Achmea-woordvoerder Marco Simmers. "In de komende twee à drie jaar moeten wij bedrijfsbreed zo'n 2500 banen schrappen, terwijl de ict-afdeling zo'n twee tot driehonderd mensen tekort komt. Maar het gaat daarbij uiteraard om specialistische vacatures."
Achmea wil met het aantrekken van vast ict-personeel bovendien de kosten drukken bij zijn ict-divisie. Volgens Simmers is er op dit moment sprake van een ongezonde verhouding tussen interne en externe medewerkers. Het ict-bedrijf telt 2.500 fte's.
Ordina richt voor het ontslagen personeel een externe portal in waarop alle vacatures die beschikbaar zijn, vermeld staan. Achmea presenteert zich bovendien als werkgever tijdens twee bijeenkomsten in april aan de geïnteresseerde werknemers van Ordina.
Hey Insiders ! Is Achmea een leuk bedrijf om voor te werken ?
Dat verschilt per de divisie(vestiging). De arbeidsvoorwaarden zijn erg goed!
Misschien betalen detacheerders (iets) meer en heb je een leaseauto. Maar bij Achmea heb je meer flexibiliteit en vrije tijd. (En natuurlijk personeelskortingen.)
Logisch toch. Goeie krachten moet je houden!
Als technisch ICT-er recruiter ben ik heel benieuwd hoeveel posities er hier daadwerkelijk ingevuld gaan worden. Ordina wil van 350 mensen af, Achmea wil er 270 invullen. Ik ken zowel de ICT-ers als de vacatures niet, maar puur op deze gegevens denk ik aan maximaal 10! Van een system integrator naar een end-user. Dat is niet enkel zekerheid in werk. “Cafetaria model” weg, lease auto weg, ICT geen corebusiness meer, maar ondersteunend etc. Ook denk ik niet dat Ordina zijn commerciele paradapaardjes zal laten vertrekken (technisch ICT).
Alles vertalen naar engels en kennismigranten aanstellen betekent alles ingevuld in een half jaar. Kwalitatief dan ook minimaal vergelijkbaar met freelance niveau. Maar ja… dat is durven…
Rob,
Jij als recruiter hebt nu toch tijd genoeg ? Praat dan gewoon ff Nederlands. Snap geen drol van jouw argumentatie en op welke feiten je je gedachte spinsels baseert.
Rob, moet ik dat stukkie proza van je als een ‘leuke uitdaging’ zien of zo? Er is echt geen touw aan vast te knopen.
Rob schrijft als een echte recruiter of sales manager: een hoop bla bla, aantal dure woorden er door heen en niemand begrijpt het verband.
Volgens mij bedoelt Rob dat het overstappen van Ordina naar Achmea een aantal nadelen met zich meebrengt voor IT-ers zodat uiteindelijk alleen de “kneuzen” deze stap zullen maken. De vraag is of Achmea blij moet zijn met de “afdankertjes” van Ordina en zich wellicht beter internationaal kan gaan orienteren.
@ Peter,
Het woord “kneuzen” is niet mijn keuze omdat deze niet of nauwelijks binnen Ordina werken. Verder goed samengevat. Klinkt mooi… Ene bedrijf wil van 350 af. Het andere wil er 270 bij. Beetje switchen en klaar is kees.
Ik denk dus dat dit in de praktijk voor max 10 ICT-ers zal gaan gelden. Los van de vacature – CV match, zullen vooral de arbeidsvoorwaarden een rol gaan spelen. Ook de bedrijfsculturen zijn totaal verschillend. Vaak gaan dergelijke bemiddelingen stuk ivm behoud van de lease-auto of het behouden van het lease-bedrag. Gemiddeld toch al snel eur 700,=.
Wil Achmea alle vacatures dus echt vervullen, dan zou ik zeggen, alles vertalen naar engels en gaan voor de kennismigranten. Dan 100% verzekerd van invulling.
Ik ben in het algemeen bepaald niet onder de indruk van de kwaliteit van Ordina medewerkers en nog iets minder van de kwaliteit van Achmea ICT. Dus…. is het misschien wel een prachtige match…. 🙂
Op sommige afdelingen van Achmea is er best een goede sfeer, maar het blijft een verzekeringsmaatschappij dus minder sociaal en minder goed geleid dan de grote banken.
In deze minder goede tijden moet je blij zijn met een job, dus niet zeuren. Als Achmea zoveel mensen zoekt, dan is dat misschien wel een geschikte baas. Ik vind het wel een gigantisch aantal mensen dat ze willen hebben. Wat zouden ze aan de organisatie doen? Daar sukkelen ze al jaren mee. Misschien is dat ook de redenen dat ze zoveel mensen zoeken? Want waarom is dat tekort daar? Veel ontevreden mensen verloren? Niet tijdig ingekocht? Onverwachte ict plannen? Vreemd verhaal.
Een bedrijf dat plotseling wereldkundig maakt 270 mensen te willen aannemen, dat heeft voor mijn gevoel in organisatorische zin een heel erg groot probleem waar ze nu zichzelf even mee te kijk zetten. Maar het verrast me niets. Een bedrijf dat vooral een samenraapsel van zoveel verschillende organisaties is waar het management zich nimmer sterk heeft gemaakt voor echte integratie, tja, dat zal altijd een hoog Frankenstein gehalte houden vrees ik. Voor een enkele hockey-coach is het ook wat veel gevraagd om daar alle neuzen naar 1 kant te laten kijken, maar dat is wel wat je zou willen. Maar goed, als je als kwaliteits-ict-er kans ziet om je over allerlei organisatie-ergernisjes heen te zetten, ach… wie weet kun je daar een tijdje schuilen totdat de markt weer wat is aangetrokken.
Ik raad Achmea aan om toch vooral ex-bank ict-ers aan te trekken en dan liever niet de minsten. Mensen die gewend zijn op hoog niveau grote groepen aan te sturen en daadwerkelijk een beleid neer te zetten, dat helpt. Kwaliteit bereik je door een manier van denken over te nemen. Ordinezen zijn goeddeels uitzendkrachten. Daar zit weinig groepskarakter in en dus ook heel weinig ‘wij-‘ denken. De meesten hebben geen enkele band met hun moederbedrijf maar veel meer met de betreffende klant waar ze soms ook al jaren zitten. Niet dat dit de klant overigens helpt. Veel klanten verzuimen
Nee, doe dan een flink aantal afzwaaiers van het liefst een specifieke grote bank. Die hebben wel een band met de werkgever en die kunnen als ook het betere management aangesteld wordt, een factor van betekenis zijn. Zeker als het om kwaliteit gaat!