Ondanks de economische teruggang, biedt de snelle groei van netbooks de technologiesector goede hoop. Inmiddels heeft 4% van de Nederlanders een netbook in bezit.
Dit is een van de conclusies uit de Digidex die Deloitte lanceert. Met dit nieuwe initiatief biedt Deloitte, in samenwerking met de Nyenrode Telecom Academy, inzicht in de mate van digitalisering van Nederland. De Digidex is een ‘weerkaart’ die de dynamiek weergeeft van technologische innovaties en nieuwe media binnen de technologie-, media- en telecombranche (TMT) in Nederland.
Deloitte verwacht dat het netbook in 2009 de gadget van het jaar gaat worden. Stephen Ward, Industry Leader TMT Consulting bij Deloitte: "Een netbook is een soort minilaptop dat tussen de smartphone en een normale laptop in zit. Zowel qua formaat als functionaliteit. Voor veel mensen is een netbook een goede tweede computer, een derde voor techneuten, en eerste computer voor kinderen."
In 2007 werden er nog weinig netbooks verkocht. Eind 2008 boden inmiddels de meeste pc-fabrikanten netbooks aan en de verkoop begon te versnellen. "Ons Digidex- onderzoek laat zien dat in het eerste kwartaal van 2009 86% van de Nederlandse consumenten een pc bezit. Dit percentage is redelijk stabiel gebleven de afgelopen tijd, terwijl het aandeel van netbooks is gestegen naar 4% van de totale pc-penetratie in Nederland. Wereldwijd zal in 2009 dit laatste percentage naar verwachting zelfs op 15% liggen. Acht van de tien meest verkochte mobiele pc’s op Amazon zijn netbooks. Dit zegt iets over de toekomst van dit product", aldus Stephen Ward.
Door de mobiliteit en de lage prijs van het apparaat wordt het netbook mogelijk steeds meer gezien als een soort smartphone, die bij aansluiting van een draadloos internetabonnement gratis te verkrijgen is bij de telecom- of internetaanbieder. Dit is in Europa al duidelijk te zien. Volgens een eerder onderzoek van Deloitte blijkt dat meer dan de helft van de verkoop van netbooks door telecom- en/of internetaanbieders gerealiseerd wordt. Internetaanbieders gaan de populariteit van netbooks ook op andere wijze merken. Op dit moment maakt 26% van de Nederlanders gebruik van mobiel internet. De afgelopen periode is dit percentage waarschijnlijk mede gestegen door het toegenomen gebruik van netbooks.
De opkomst van het relatief goedkope netbook zal naar verwachting een groot effect hebben op de omzet van de computerindustrie. "Ondanks de groei in verkoopaantallen, zal de omzet misschien voor het eerst in de geschiedenis in waarde dalen door de lage marges die op de netbooks zitten. Computerfabrikanten moeten daarom oppassen dat ze hun eigen markt niet kannibaliseren. Ze kunnen zich beter gaan richten op "premium" producten die uitblinken in andere aspecten, zoals vormgeving", aldus Stephen Ward.