De ict-industrie heeft miljoenen in professionalisering van supply en demand van ict geïnvesteerd, maar wij hebben de gebruiker links laten liggen. En juist daar liggen kansen om meer van die investering te profiteren. Daarom moeten we nu werken aan professionalisering van het gebruik van informatie.
Als beëdigde ict-paradigmaloog hou ik trends in de gaten. Zoals hoe mensen naar ict en vooral ict-beheer kijken. En wat ik de laatste jaren zie is een verschuiving naar de activiteiten die in de business worden uitgevoerd. Vroeger vonden mensen in de business (vooral het management) ict erg. Iets waaraan je je vingers kon branden. En daarom beter om het bij de IT-afdeling te laten, want dan kon je de techneuten de schuld geven. Maar nu durft de business het steeds meer aan om daarvoor verantwoordelijkheid te nemen. En die verantwoordelijkheid schuift op in de richting van gebruik van informatie. Ik bedoel gebruik niet in de zin van ‘aan de knoppen zitten', maar wat je met de informatie doet. Bijvoorbeeld of je het krampachtig vasthoudt of juist met anderen deelt, om maar een cultureel aspect te noemen.
In de loop van de jaren praten wij in steeds andere termen over de ict. In den beginne hadden we het alleen over computers. Daarna maakten wij onderscheid tussen ontwikkeling en productie (maar het ging vooral over ontwikkeling want daar kon je carrière in maken; productie was minderwaardig). Maar toen de bedrijfsvoering steeds afhankelijker van de ict werd, steeg het belang en daarmee het aanzien van productie en gingen we nadenken over wat dat inhield. Zo kwamen wij op de hoofdindeling in technisch beheer en applicatiebeheer. Maar precies wat de business moest doen, dat was een wazig gebied. Toen kwam functioneel beheer in beeld en dit is waar wij vandaag de dag zo'n beetje staan: Met technisch beheer, applicatiebeheer en applicatieontwikkeling aan de kant van supply en functioneel beheer aan de kant van demand. De keten van vraag en aanbod.
Maar volgens mij is er meer dan demand en supply. Er is ook nog de partij die iets doet met de informatie, want daar ging het allemaal om: de consumer. Je kunt de meest prachtige systemen bedenken, bouwen en beheren, maar als de informatievoorziening niet effectief wordt gebruikt, heb je alles voor niets gedaan. Oké, niet voor niets maar je laat wel kansen liggen. En daarom voorspel ik dat dit gebied in de komende jaren op een hoger niveau van bewustzijn en daarna volwassenheid gebracht gaat worden: IT Service Consumption.