Opleider IT Salesacademy gaat ict-consultants de kunst van het verkopen bijbrengen. Het draait daarbij vooral om het aanleren van gedragscodes, presentatie en interviewtechnieken. Nu reageren automatiseerders vaak niet goed op vragen die tot een nieuwe klus kunnen leiden, aldus de opleider.
Docenten van de IT Salesacademy gaan ict'ers leren hoe zij commerciële kansen kunnen herkennen. Dat heeft de opleider laten weten. Nu zouden veel automatiseerders niet weten hoe zij met verkoopvragen moeten omgaan.
Volgens de trainer maken ict-consultants te weinig gebruik van het contact met hun klant. Zo zouden ze niet adequaat reageren op vragen die mogelijk een extra klus opleveren. "Waarom zou je geen gebruikmaken van de vertrouwensband die veel consultants met hun klanten hebben?", aldus Arno Hartong, commercieel directeur van de IT Salesacademy.
Deelnemers aan de cursus ontwikkelen hun commerciële vaardigheden met behulp van rollenspellen, praktijkcases en theorie, aldus de opleider. De lessen draaien onder andere om het aanleren van gedragscodes, presentatie en vraag- en interviewtechnieken.
Goed initiatief IT Salesacademy
Dat had ik eerder moeten hebben, die training van jullie.
Bij Banyan Worldwide Services noemden we dit
“customer intimacy”.
Het concept is heel simpel:
1. Bekijk eerst de MENS achter je klant
2. Bekijk dan de business van de klant
3. Word daarmee eenzeer goede vriend
4. Dan groeit het vertrouwen wederzijds
5. Daarna stromen de opdrachten (en facturen) vanzelf!
Waarom?
Omdat de klant-consulant relatiebasis word gedragen door VERTROUWEN en wederzijds RESPECT i.p.v. contracten die alleen elkaars belangen afdekken.
Arno,
Gefeliciteerd met dit perfecte initiatief!
IT Salesacademy ken ik niet, maar dit soort initiatieven kan wel veel vervolg- en parallelle opdrachten opleveren. Zelf heb ik – als niet commercieel persoon – veel baat gehad bij zo’n cursus bij een andere opleider.
Gewone opleiders brengen vaak de verkeerde accenten onder de aandacht. IT-ers worden zo vaak nog meer betweters die producten i.p.v. oplossingen verkopen, die het “beste” product propageren i.p.v. het voor de klant juiste product, de klant de zwarte piet kan toedelen als er iets verkeerd gaat bij een project i.p.v. bijtijds escaleert.
Door dit soort trainingen kan een IT-er ook een betere gesprekspartner worden voor de eigen verkopers en relatiebeheerder. Het is daarbij wel belangrijk dat je praktijkopdrachten bij je bedrijf mag doen, ander krijg je niet meer dan extra inzicht in trucjes.