Ict-studenten missen basiskennis over open technologie. Managers in het onderwijsveld beseffen de afhankelijkheid van gesloten systemen te weinig. Softwareplatform Holland Open heeft daarom een handboek over open source voor het hoger onderwijs samengesteld.
Het boek, 'Open source software en standaarden', is bedoeld voor studenten die een ict-gerelateerde opleiding volgen. Volgens eindredacteur Jo Lahaye, voorzitter van het open softwareplatform Holland Open, weten studenten veel van de technische kanten van open technologie, maar ontbreekt het hen aan basiskennis over auteursrecht, licenties, octrooien, de maatschappelijke discussies rond de vrije marktwerking in de softwareindustrie en de link naar de professionele it-omgeving. "Studenten hebben vaak geen idee hoe het er in zakelijke it-omgeving aan toe gaat. Dit boek geeft hen inzicht hoe open source software bedrijfsmatig ingezet kan worden."
Volgens Lahaye, werkzaam als ict-projectmanager bij de Hogeschool van Amsterdam, is het boek ook geschikt voor managers in het onderwijs. "Zij hebben nog maar mondjesmaat aandacht voor open technologie. We hebben daar minister Plasterk al eens op aangesproken en gaan binnenkort met een afvaardiging langs bij het ministerie van OC&W om te praten over open standaarden."
Gesloten versus open
Lahaye gaf tijdens zijn presentatie op het Barlaeus Gymnasium, waar het boek ten doop werd gehouden, nog een treffend voorbeeld van het nadeel van gesloten systemen. Hij verwees naar het elektronische leersysteem Blackboard dat het hoger onderwijs gebruikt. "Scholen zijn voor dit Amerikaanse systeem per server jaarlijks duizenden dollars kwijt. Als Holland Open-platform willen wij de discussie aanzwengelen waarom het onderwijs zijn kennis stopt in zo'n gesloten systeem, waarbij je volledig afhankelijkheid bent van de leverancier."
Als ander voorbeeld wees hij naar de handelswijze van Microsoft. Die verkoopt aan HBO-instellingen, onder de noemer Microsoft IT Academy, Windows Vista-licenties voor circa 20 euro terwijl een Vista-licentie normaal een paar honderd euro kost. " Eén van de redenen dat er zo massief Windows en andere gesloten systemen gebruikt worden in het onderwijs komt onder meer door forse kortingen op de onderwijslicenties..Instellingen beseffen nog te weinig hoe afhankelijk ze zich van leveranciers maken als ze hierin meegaan."
Holland Open heeft de NMA nog vragen gesteld of er in het geval van de forse onderwijskortingen op licenties sprake is van prijsdumping of marktverstoring. De mededingingsautoriteit verwees het open softwareplatform echter door naar de Europese gemeenschap.
Boek
'Open source software en standaarden' (ISBN 978-90-430-1586-8, prijs 29,95 euro) is uitgegeven door Pearson Education. Extra materiaal is te vinden op www.pearsoneducation.nl/lahaye.
Mooi initiatief dames en heren van Holland Open.
Vraag:
Wanneer komt jullie volgende editie uit, die vooral geschikt is voor de ONDERKANT van het schoolsysteem?
Dit geeft het gehele Hollandse school systeem – van Bottom to Top – de kans om over te stappen op OPEN SOURCE systemen en programmerwijsen, en hun ict kosten te drukken.
[Open Source Coding Contest – OSCC]
Wie weet is dit meteen leuk te combineren (ter lering, inspiratie, stimulatie en vermaak leerlingen) met een OPEN SOURCE development / game development webstrijd.
Dat geeft leraren die ervoor open willen staan, ook meteen de gelegeheid om samen te werken en leren! van hun leerlingen, via de open-source-codes.
Een gaming/coding wedstrijd van leraren vrs leerlingen!.
Kijken hoe leerlingen motiveert en inspireert om je best te gaan doen, doelgericht samen te gaan werken en het beste te worden in je vak op computergebied.
“Uitdagingen los je pas echt op als je bij /Root begint”
Dus neem ook de BASIS-scholen mee in jullie plannen 😉
Leer ze al op de BASIS SCHOOL als de BASIS kennis m.b.t. tot open source development en het gehele ict-landschap zal deze nieuwe generatie wizz-kids later verwelkomen als hun nieuwe mede-werker 🙂 Dit word dan een ictopleiding met 200% baangarantie! Succes 🙂
Uiteraard draaft beroepsreageerder Ronald Vermeij weer totaal door….
Of is het toch als grap bedoeld?
Mijn ervaring is dat er in het onderwijs wel degelijk aandacht is besteed aan open source en open standaarden. De titel klopt ook niet: volgens het artikel ontbreekt het niet aan kennis van de technologie, maar eerder aan auteursrecht en licenties.
@Kaspar: Wat jammer dat jij “als reageerder” niet verder komt dat het veroordelen en bekritiseren van andere personen. Dit zegt meer over jezelf dan over mij.
Heb je zelf niets positiefs bij te dragen?
Blackboard, mooi voorbeeld, doe es een functioneel (=is dus met zelfde functies of gelijkwaardig..) opensource alternatief…
Mensen met 0 verstand van opensource in de praktijk…
Dat van die basisscholen was dus serieus bedoeld… Ik was er al een beetje bang voor.
@Kaspar: Waarom zou het NIET kunnen, wat zijn jouw tegen argumenten?.
Jonge kinderen leren over het algemeen zeer snel, als je ze op de JUISTE wijze motiveert en inspireert al op vroege leeftijd. Voorbeeld: oost-europese, chinese olympische atleten
Dus hoe vroeger je kinderen de gelegenheid geeft om nieuwe dingen aan te leren (o.a. open source technologien, maar ook andere zaken) des te sneller en beter ze het oppakken.
Zou het niet leuk zijn als jouw eigen kind straks in groep acht vloeiend Nederlands, Engels, Spaans, EN Chinees sprak? Wanneer je kindje structureel ondersteund word in zijn, haar ONTPLOOIING van hun unieke capaciteiten?
Daarbij zou een leer_techniek op ict gebied, genaamd open source, heel goed bij kunnen helpen. Echter dan mag het gehele onderwijs bestel op de helling, Hoe eerder hoe beter.
Jonge mensen moeten – in mijn ogen – ZELF de keuze hebben, WAT ze willen leren, en HOE ze die kennis op willen doen.
Ik vind het zelf kompleet belachelijk dat jonge kids doelbewust door overheid en leerplichtwet gehersenspoeld! worden tot niets anders dan loonslaaf, corporate dummies.
Ik vind het zonde dat een state – controlled – consiousness instituut als “school” meedoet aan de Microsoft / Windows-hersenspoeling op ict-gebied van jonge opgroeiende individuen. Zo leren jonge kinderen zelf inhoudelijk niets over computer technologie. Ze leren alleen maar klikken op windowtjes, en buttons zonder te doorgronden wat er achter die grafische schermpjes gebeurd!
Kostentechnisch is het voor scholen ook een stuk goedkoper. Er zit echter een nadeel bij open source technologie.. Je moet wat meer en beter verstand hebben van ict en computers. Het is echt handig als je weet waarover je praat en waarmee je bezig bent 😉 want dan kun je het ook over brengen op de leerlingen.
Laat de kinderen zelf kiezen wat ze willen. De kids van nu zijn (vele malen) intelligenter dan JIJ denkt 🙂
@Ronald Vermeij
Hallo Ronald,
Ik ben een van de auteurs van dit boek en je hebt totaal gelijk wat betreft het brengen van IT naar de basisschool.
De reacties op je stellingen zijn mij niet onbekend. Een kleine tien jaar geleden stelde ik heel serieus voor om Java op een speelse manier te integreren met het lager onderwijs.
Daar werd ook heel raar tegenaan gekeken.
Daarvoor produceerde ik onder meer voor het project: ‘Computers in de klas’ van de Nederlandse Onderwijs Televisie speelse maar leerzame software voor vierjarigen.
Ik heb daarna nooit meer zo’n leuk softwareproject gedaan, maar daar werd ook heel vreemd tegen aangekeken.
Door mijn werk voor PRINT Bo/So (Project
Invoering Nieuwe technologie Basisonderwijs / Speciaal onderwijs) weet ik echter uit ervaring dat je iets moet gaan bedenken voor de hele onderwijskundige aanvoerketen.
Als basisonderwijs mensen niet ergens op her- en bijscholing kunnen worden gestuurd om met creatieve software om te gaan komt er van leuke IT ideeen vaak weinig terecht.
Overigens, bij de Open Universiteit in Heerlen is in samenwerking met het FKI, het Free knowledge Institute, een compleet master curriculum over Open source neergelegd. Dat curriculum gaat in fases beschikbaar komen voor andere onderwijs instellingen. Dat is slechts een kwestie van tijd.
MVG
Tony Thijs, Open Marketing Foundation
Als ik terugkijk naar het MBO en specifiek waar op ICT vlak wordt les gegeven, is het gebrek aan open standaarden enorm, omdat ten eerste men niet inziet wat voor waarde open source software het heeft binnen het bedrijfsleven en dus ook binnenin het lesprogramma.
Een aantal keren werden er zelfs vanuit leerlingen zelf aanstalten gemaakt om iets te doen met open source producten. Maar werd per definitie gebagitaliseerd vanwege de bovenstaande reden en het juk waaronder de onderwijsinstellingen zitten van o.a Microsoft.
Vanuit die opleidingen komen dus voornamelijk closed source(dus Microsoft georienteerd) gefocust werknemers vandaan. Die zonder enige notie besef hebben dat er nog iets anders is als ze er zelf niet naar zoeken.
Dus in mijn opinie kan open source net zo goed geintroduceerd worden in het MBO en misschien zelfs het voortgezet onderwijs.