Computable reikt op 16 april 2009 de award uit voor de Beste Business Case. Voorafgaand aan deze uitreiking publiceren we de zes genomineerde business cases. Deze case is van Unisys en de RDW. Een van de genomineerden van de Computable Beste Business Cases is het project Eucaris (European Car and Driving Licence Information System). Dit is een initiatief van een aantal Europese landen, gerealiseerd door de RDW (Rijksdienst Wegverkeer), geïmplementeerd door Unisys , voor (aanvankelijk alleen) de uitwisseling van voertuig- en rijbewijsinformatie. Eucaris bestrijdt voertuig-, rijbewijs en verzekeringsfraude binnen de Europese Unie.
Eucaris is begin 1994 in het leven geroepen. Het systeem wordt permanent doorontwikkeld om de communicatie en samenwerking tussen de Europese lidstaten te verbeteren. Het Eucaris-project won in 2008 de prestigieuze Europese iGovernment 2.0 Award. Het is een continu lopend project. Hans van der Bruggen, adjunct-directeur van de RDW, legt de sterkte van Eucaris uit. "Het unieke systeem Eucaris is aanvankelijk in het leven geroepen voor internationale gegevensuitwisseling om de toename van voertuig- en verzekeringsfraude tegen te gaan die veroorzaakt is door het wegvallen van de controles bij de binnengrenzen van de EU-landen en het opengaan van de grenzen naar de Oost-Europese landen. Zo zijn er fraudeurs die een auto in Nederland kopen en deze registreren en verzekeren. Ze gaan er vervolgens mee naar diverse Europese landen en her-registreren en verzekeren ze. Na een al dan niet verzonnen diefstal worden vervolgens frauduleuze claims in de diverse landen ingediend. Eucaris pakt dit soort fraude aan."
Lidstaten
Eucaris heeft in Nederland zijn waarde bewezen en is inmiddels door vijftien Europese lidstaten omarmd, vervolgt Van der Bruggen: "Dat komt onder andere doordat de vraag naar internationale gegevensuitwisseling toenam en er steeds meer nieuwe lidstaten bij de EU zijn gekomen. Alle landen wisselen technische informatie over auto's met elkaar uit. Zeven lidstaten wisselen via Eucaris rijbewijsinformatie uit. Later is hier ook de mogelijkheid bijgekomen om persoonsgegevens uit te wisselen van verkeersovertreders. Tot nu toe wordt dat met Duitsland en België gedaan."
Het systeem van Eucaris werkt volgens Herman Grooters, senior consultant bij de RDW, als volgt. "Elk land heeft een Eucaris-server, gekoppeld aan het Testa-netwerk (Trans-European Service for Telematics between Administrations). Hoe de deelnemers hun zaken achter die Eucaris-server hebben geregeld, loopt uiteen. Elke lidstaat beheert zijn eigen registratiesysteem met gegevens van voertuigen en rijbewijsinformatie. De beveiliging is gebaseerd op een pki (public key infrastructure) en de technologie voldoet aan de eisen van de Europese Commissie. Daardoor kan het systeem nu worden uitgebreid met nieuwe informatiestromen en nieuwe landen." De ontwikkeling wordt aangestuurd vanuit een ‘Eucaris-team' bij de RDW. Dit team heeft onder andere een helpdesk, doet samen met Unisys de systeemontwikkeling en geeft steun rond juridische en financiële zaken. Verder geeft het team van Herman Grooters ondersteuning aan zijn Europese collega's door onder andere locale workshops.
Raamwerk
Het Eucaris-systeem heeft recentelijk een volledige technische upgrade ondergaan en gebruikt nu open standaarden, zoals simple object access protocol (soap) en xml. Het systeem is gebaseerd op Windows- en Intel-technologie en ontwikkeld op basis van Microsoft .Net-technologie. De toegang tot Europese voertuig- en rijbewijsinformatie gaat via een standaardbrowser. Een nieuwe module maakt het de gebruikers mogelijk om te werken in hun eigen taal. Zoekopdrachten kunnen worden uitgevoerd in meerdere landen tegelijk. Ruud de Ridder, delivery manager bij Unisys, zegt: "De nieuwe versie biedt gebruikers eenvoudig toegang tot elkaars systemen en biedt vele nieuwe mogelijkheden, zoals informatie-uitwisseling voor verkeersboetes en mogelijkheden om systemen van andere organisaties, zoals de politie, te koppelen."
Eucaris positioneert zich steeds meer als pan-Europees systeem met talloze verkeer- en transportgerelateerde thema's, aldus Van der Bruggen. "Dat komt onder andere door het Prüm-verdrag van 2005. Dit verdrag geeft de politieautoriteiten van verschillende landen toegang tot diverse databanken, waaronder die van voertuigen en hun eigenaar/houders. Omdat het Prüm-verdrag is omgezet in een kaderbesluit van de Europese Raad en deze landen er voor hebben gekozen om voor de voertuiginformatieuitwisseling Eucaris te gaan gebruiken, moeten alle 27 EU-landen uiterlijk in 2011 gebruik gaan maken van Eucaris."
Leerpunt
Toch staan niet alle neuzen dezelfde kant op. Het directoraat-generaal voor Energie en Transport van de Europese Commissie (DG TREN) wil namelijk een vergelijkbaar systeem als Eucaris bouwen voor het uitwisselen van rijbewijsgegevens. Dit naar aanleiding van de derde Richtlijn Rijbewijzen van de Europese Commissie. Sinds 2004 is er sprake van een pittige discussie tussen de Eucaris-landen en de Europese Commissie. In 2007 is Eucaris in opdracht van DG TREN door het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Gartner geëvalueerd. De onderzoekers concludeerden in maart 2008 dat Eucaris aan alle eisen voldoet om als pan-Europees systeem te worden gebruikt. Maar de Europese Commissie houdt tot nu toe nog steeds vast aan zijn eigen plannen. De recent gewonnen iGovernment 2.0 Award moet de Europese Commissie wederom overtuigen dat ze niet om Eucaris heen kan. De iGoverment 2.0 Award wordt om de twee jaar uitgereikt aan het beste Europese project dat zich inzet op interoperabiliteit rond uitwisseling van gegevens in digitale netwerken. De prijs is uitgereikt onder auspiciën van de Europese Commissie. Van der Bruggen: "Dat moet ook een leerpunt zijn voor de EU, dat er geen nieuwe systemen ontwikkeld moeten worden als alternatief voor Eucaris. Dat is niet nodig, omdat met het vernieuwde Eucaris aan de huidige en toekomstige wensen van de RDW, de andere registratieautoriteiten, de Europese Commissie en de internationale gebruikers (zoals de politie in de diverse landen in Europa) wordt voldaan."
Naam project: Eucaris
Opdrachtgever: RDW
Uitvoerder/leverancier: Unisys
Overig deelnemende bedrijven: Infonet
Omvang project: Gebruikt in negentien Europese lidstaten, breidt uit naar alle EU-lidstaten en de vier EFTA-landen.
Tijdsduur: Continu lopend project
Pluspunten:
– Verbeterde communicatie en samenwerking tussen alle Europese lidstaten.
– Vermindering van de hoeveelheid integratiesoftware en operationele kosten.
– Beveiligde communicatiekanalen.
– Verbeterde functionaliteit van Eucaris, bijvoorbeeld door een nieuwe taalmodule en de mogelijkheid voor gebruikers om gegevens van voertuighouders uit te wisselen.
– Webdiensten ondersteunen landen in de samenwerking tussen verschillende landen, die hun registraties met verschillende programmeertalen ontsluiten.
Minpunten:
Het vergt een intensieve lobby bij de Europese Commissie (DG Energie en Transport ) om als het standaard pan-Europees platform van de RDW en andere registratieautoriteiten in de hele EU gezien te worden. De EC is nog steeds uit op de bouw van eigen systemen voor uitwisseling van rijbewijs- en voertuiggegevens. De RDW lobbyt intensief rechtstreeks en via de Nederlandse regering, de betrokken ministeries, de permanente vertegenwoordiging in Brussel en via EP-leden in Brussel om Eucaris het standaardsysteem voor transportgerelateerde onderwerpen in Europa te laten worden.
Uitreiking Beste Business Case
De Beste Business Case wordt uitgereikt tijdens het Best Practices Congres 2009, het grote voorjaarscongres voor ict-management. Dit jaar is alweer de zesde editie van dit congres, met ook dit jaar weer een programma met topsprekers als:
André Haket (CIO Stork NV), Maarten Hillenaar (CIO Overheid), René Olde Olthof (Hoofd ICT Operations transavia.com), Wouke Lam (Head PMO Infrastructure Sourcing Programme, Shell) en vele anderen. En buitenlandse sprekers als Ian Clayton (VS), Adam Grummit (Director of Metron, UK), Maxime Sottini (iCONS, Italie).
Voor meer informatie en aanmelden, kijk op www.best-practices-in-it-management.nl.