Computable reikt op 16 april 2009 de award uit voor de Beste Business Case. Voorafgaand aan deze uitreiking publiceren we de zes genomineerde business cases. Deze case is van Eyos en Computype. Cursusinstituut Computype, aanbieder van typcursussen, laat in 2005 onderzoeken welke mogelijkheden internet biedt voor de vernieuwing van de cursussoftware en verbetering van backoffice-processen. Het bedrijf wil het aantal cursisten laten groeien zonder nieuw personeel aan te nemen.
In een poging het aantal afgenomen typecursussen te verhogen, ontwikkelde cursusaanbieder Computype nieuwe software als webdienst, om het lokaal geïnstalleerde en verouderde lesprogramma te vervangen. Het resultaat is TypeTopia.com, een leerzaam spel dat basisscholieren typevaardigheden bijbrengt. Computype-directeur Romer van Bavel en Floris Vlasveld, manager van adviesbureau Eyos, dat de ontwikkeling technisch begeleidde, lichten de business case toe.
Aanbieder van typcursussen Computype wil het aantal cursisten op jaarbasis laten groeien zonder nieuw personeel aan te nemen. Het bedrijf klopt daarom in 2005 aan bij adviesbureau Eyos dat de mogelijkheden onderzoekt om de cursus via internet aan te bieden. Computype gebruikt op dat moment zelf ontwikkelde software die bij cursisten en op schoolcomputers geïnstalleerd is. "Die software was aan het einde van zijn Latijn. Het servercontact dat via ftp verliep zorgde voor veel belasting van onze helpdesk. Firewalls moesten afgesteld worden en het programma kon niet overweg met proxyservers. Bovendien was de interface niet meer van deze tijd. We besloten om een compleet nieuw programma te maken", zegt Romer van Bavel terugkijkend op die beginfase.
De voorfase van verkenning en functioneel-technologisch ontwerp duurt ongeveer een jaar.
Het bouwen van de software duurt ook een jaar. Tot de introductie van de nieuwe software wordt de oude cursussoftware als webdienst aangeboden. Floris Vlasveld: "We hebben er alles aan gedaan om fouten door snelheid te voorkomen. Er moest eerst sprake zijn van een valide business case. Een ander voordeel is dat we rekening konden houden met de duur van een schooljaar. Het heeft geen zin om middenin het lesjaar nieuwe software te introduceren."
Naast de doelstelling om te groeien zonder nieuw personeel moet de nieuw te ontwikkelen software goed aansluiten op de backoffice. Ook de interface gaat op de schop. De vensters moeten passen bij de belevingswereld van leerlingen. Bij de oude lessoftware was daar nauwelijks rekening mee gehouden. Ook de doelgroep wordt aangepast. Het cursusinstituut richtte zich eerder op de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Maar de nieuwe software is gericht op de laatste twee groepen van de basisschool. Het gaat om kinderen tussen de negen en twaalf jaar. Nadat de functionaliteiten, eisen en wensen in kaart zijn gebracht, gaan acht freelance programmeurs en grafici aan de slag om de software te ontwikkelen.
Vlasveld: "Om de cursus werkplekonafhankelijk te maken werd gekozen voor webgebaseerde software. De backoffice is gebaseerd op .Net en sql-server. Voor de grafische inhoud aan de klantzijde is gebruik gemaakt van flash en php." Het adviesbureau vertaalt de wensen van Computype naar opdrachten die voor de programmeurs duidelijk zijn. Beide partijen zeggen ook ruimte open te laten voor initiatieven van de programmeurs.
Spelvorm
In het schooljaar 2007-2008 komt de eerste versie van TypeTopia.com op de markt. Van Bavel spreekt van ‘een van de weinige succesvolle voorbeelden van commerciële e-learningtoepassingen.' Hij denkt dat de tijd die is genomen voor het vormgeven van de business case en het leren kennen van elkaars organisaties daaraan hebben bijgedragen.
Inmiddels hebben 30.000 cursisten zich ingeschreven voor een proefversie van het programma. Het bedrijf wil uit concurrentieoogpunt niet zeggen welk aandeel van die groep daadwerkelijk de betaalde cursus afneemt. Door de verbeterde integratie met de backoffice kan Computype naar eigen zeggen tien keer het aantal cursisten bedienen met hetzelfde aantal personeelsleden. De gebruiksvriendelijkheid wordt volgens onderzoeksbureau Impuls met een 8,3 gewaardeerd. Volgens Van Bavel is zijn software innovatief omdat het door metingen voorziet in persoonlijke bijsturing. Per cursist wordt een persoonlijk logboek bijgehouden waarin letterverwisselingen worden geregistreerd. Op vaste momenten in de cursus wordt extra training gegeven om die persoonlijke zwakheden aan te pakken. Daarnaast is er aandacht voor rsi-preventie. Van Bavel: "De lerarenrol is volledig overgenomen door kunstmatige intelligentie."
Volgens Van Bavel zijn scholieren gemotiveerd door de activiteit zelf en wordt de typecursus niet ingezet als middel om typen te leren."We hebben het typen in een spelvorm gegoten. De planeet TypyTopia.com moet gered worden, dat kan alleen door de opdrachten voor de typecursus te volgen. Kinderen denken niet ‘ik ben een typecursus aan het volgen' maar ‘ik ben een spel aan het doen en ik red de planeet', ondertussen leren ze typen."
Leerpunten
In een volgend project zouden de betrokken partijen meer ruimte inbouwen voor de afstemming en combinatie van gedetailleerde ontwikkelplannen met ‘just in time development.' Vlasveld: "Enerzijds willen we de klant en medewerkers meer ruimte geven om snel nieuwe wensen in het project op te nemen, aan de andere kant willen we de kwaliteit van het product bewaken."
Het bedrijf heeft inmiddels een versie voor de Belgische markt geïntroduceerd. Die versie is gericht op gebruik van het azerty-toetsenbord, de software moest worden aangepast omdat daar niet het in Nederland gebruikte qwerty-toetsenbord wordt gebruikt. Er zijn ook plannen om de software op de Duitse en Engelse markt te brengen. Daarnaast hebben het cursusinstituut en het ict-adviesbureau een versie voor dyslectische kinderen ontwikkeld.
Naam project: TypeTopia.com
Opdrachtgever: Computype, cursusinstituut typecursussen
Uitvoerder/leverancier: Eyos, ict-adviesbureau
Overige deelnemende bedrijven: Lukasmedia, programmeren back-end
Omvang project: 30.000 aanmeldingen proefversie (exacte cijfers gebruikersaantal zijn niet bekendgemaakt)
Tijdsduur: Twee jaar (voortraject en ontwikkeling software)
Pluspunten:
– Groei cursisten zonder nieuw personeel
– Eigentijdse typvaardigheidscursus in spelvorm SaaS-distrubutiemodel
Minpunten:
– Lange tijdsduur ontwikkelplan
– In nieuw project meer ruimte inbouwen voor ‘just in time development'
Uitreiking Beste Business Case
De Beste Business Case wordt uitgereikt tijdens het Best Practices Congres 2009, het grote voorjaarscongres voor ict-management. Dit jaar is alweer de zesde editie van dit congres, met ook dit jaar weer een programma met topsprekers als:
André Haket (CIO Stork NV), Maarten Hillenaar (CIO Overheid), René Olde Olthof (Hoofd ICT Operations transavia.com), Wouke Lam (Head PMO Infrastructure Sourcing Programme, Shell) en vele anderen. En buitenlandse sprekers als Ian Clayton (VS), Adam Grummit (Director of Metron, UK), Maxime Sottini (iCONS, Italie).
Voor meer informatie en aanmelden, kijk op www.best-practices-in-it-management.nl.
Grappig. Ik heb als kind in de jaren 80 blind leren typen op de MSX met een spel van Radarsoft. Hoe heette dat ook weer?
En om een e-learning zijweggetje te nemen. Ook van de topografiespellen van Radarsoft(de helikopterspellen op MSX en Commodore) heb in latere pc-tijden geen gelijkwaardige opvolger gezien.
Vroeger bestonden typecursussen uit oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Dat is nog steeds het geval en dat zal ook in de toekomst zo zijn. Zelfs met een cursus als TypeTopia. Je kunt oefeningen in spelvorm aanbieden of afwisselen met videoclips, maar blind typen leer je op momenten dat je geconcentreerd, systematisch en zonder veel afleiding bezig bent met het repeteren van letterreeksen en woorden.
Op onze basisschool hebben we drie online typemethoden getest op effectiviteit. Drie groepjes van vijf leerlingen uit de bovenbouw hebben gedurende een maand geoefend met respectievelijk TypeTopia, TypeStars en Ticken. De beste resultaten werden behaald door de TypeStars-groep en dat komt waarschijnlijk omdat die leerlingen de cursus ook echt als groep hebben gevolgd. TypeStars maakt slim gebruik van groepsdynamiek om kinderen te motiveren. Leerlingen vormen clubjes waarvan de leden elkaar aanmoedigen door resultaten te vergelijken en ervaringen uit te wisselen op een forum. Dat het clubgevoel en het competitie-element een dergelijke positieve uitwerking op de leerprestaties zouden hebben hadden we als team niet verwacht. We zijn nu aan het kijken hoe we de community-faciliteiten van TypeStars toe kunnen passen op de hele bovenbouw, want dat we doorgaan met TypeStars (http://www.typestars.com) staat als een paal boven water. Qua opzet sluit deze cursus prima aan op het credo van onze school: leren doe je samen.
Rob Rademakers
Als docent waren wij ook op zoek naar een geschikte typecursus. Omdat veel typecurssen tegenwoordig online zijn hoefden we dus geen kosten te maken voor vervoer of inhuur.
Maar ja, welke typecurus? Waarom is de ene beter dan de andere? Het sleutelwoord is “didactiek”: een typecurus moet didactisch goed in elkaar zitten. Dus dat betekend veel afwisseling op het gebied van oefenen. Ticken, LOIKidzz (superspyschool.com) en Typetuin hebben afwisseling, maar “leuke” afwisseling en geen didactische afwisseling.
Omdat TypeTopia verschillende oefenvormen heeft EN leuke afwisseling heeft scoort TypeTopia als enige didactisch erg goed.
Daarnaast heeft onze school een flinke korting kunnen bedingen; dus ouders kunnen via school de typecursus van TypeTopia aanschaffen.