Softwareleverancier Oracle heeft de ondersteuning voor partners via het Oracle Partner Netwerk (OPN) aanzienlijk uitgebreid. Hiermee wil Oracle de concurrentiepositie van zijn partners versterken en hen helpen de economische crisis te doorstaan.
Dit zegt Stein Surlien, vice president alliances en channels van Oracle EMEA. De softwaregigant is de laatste jaren flink uitgebreid door meer dan veertig bedrijven over te nemen. Partners zijn een belangrijke sleutelfactor in de verdere groei van Oracle, aldus Surlein. "We hebben in Europa 12.000 Oracle partners, zoals resellers, systeem integratoren en isv’s. Zij hebben vorig jaar in de EMEA-regio voor ruim 1 miljard aan omzet bijgedragen. Daarnaast deden we nog eens meer dan 300 miljoen dollar aan omzet via co-selling. En de groei gaat door, zo gaan meer dan vijftig procent van de nieuwe licenties via partners. We hebben door productinnovatie en door overnames een breed scala aan oplossingen die we via partners verkopen. Bijvoorbeeld op het gebied van databases, middleware, business intelligence, security, zakelijke applicaties en infrastructuur, zoals Linux en storage management. Daarom heeft Oracle tal van initiatieven opgezet en uitgebreid om partners te helpen in hun business. Deze initiatieven vallen onder het OPN, waarmee we de partners focus en specialisatie willen geven. En hun install base en omzet vergroten. We helpen hoe ze in hun unique selling points (usp’s) en zelfstandig orders kunnen binnenhalen." Oracle steunt partners bijvoorbeeld met het Accelerate programma, waarbij partners actief worden gesteund in de verkoop van oplossingen in verticale markten. Ook is er het Remarketeer programma, waarbij kleinere partners Oracle producten kunnen verkopen via distributeurs. In Nederland gaat dat via distributeur Logix.
Portal
Surlien zegt dat Oracle bijvoorbeeld de OPN online partner portal heeft uitgebreid met tools voor ondersteuning onder het mom ‘Partner Enablement 2.0′. Oracle partners hebben hierbij toegang tot de Knowlegde Zone waar tal van informatie is te vinden over de technologie van Oracle oplossingen. Daarnaast heeft Oracle het trainingsaanbod uitgebreid dat op drie peilers is gebouwd: Oracle University, Boot Camps (kennissessies, onder andere over web 2.0 toepassingen en open source) en het Competency Centre (trainingen en certificeringen), dat meer dan 250 cursussen speciaal voor partners biedt. Surlien: "Partners kunnen er voor zorgen dat werknemers zich snel specialiseren in een Oracle competentie."
Surlien vervolgt: "Partners moeten gebruik maken wat OPN biedt, zodat ze sterker worden meer kennis in huis halen. De huidige marktomstandigheden nopen daartoe. In Europa hebben we een team van 550 werknemers die de partners breed ondersteunen, onder andere op het gebied van partner development en met alliantie en channel managers. We steunen de partners in korte en lange termijn projecten. Op dit moment is het verstandig om korte termijn business te doen. Er liggen bijvoorbeeld kansen in de verkoop van middelware met open standaarden, security, databases en business intelligence."