De kritiek op het gloednieuwe centrale ict-systeem van de politie is begrijpelijk, zegt de woordvoerder van vtsPN. Behalve wat kinderziektes moeten gebruikers ook wennen aan een nieuwe werkwijze. vtsPN ontwikkelde de software in eigen beheer en 'zit bovenop de kinderziektes'.
De politie-organisatie vtsPN heeft begrip voor de kritiek op het nieuwe centrale ict-systeem dat nu in fases wordt ingevoerd bij alle politiekorpsen in Nederland. Politievakbond ACP meldde eerder dat gebruikers klagen over de toegenomen ‘administratieve rompslomp' sinds hun korps op het handhavingsprogramma overstapte. Gebruikers zouden vaak twee tot drie maal zo lang over een administratief proces doen als in het verleden.
Kinderziektes
Voorlichter Jelle Egas van de vtsPN (Voorziening tot samenwerking Politie Nederland) begrijpt dat medewerkers niet altijd tevreden zijn over het nieuwe systeem. "Het is een computerprogramma waar je als gewone diender dag en nacht achter zit. Als dan iets niet goed gaat, maak je je daar terecht druk om. Veel mensen verwachtten dat het systeem vanaf het begin foutloos zou werken. Zoals bij elke grote ict-implementatie zijn er echter wat kinderziektes opgedoken."
De ict-organisatie van Egas is druk bezig om die kinderziektes te verhelpen. "We zitten er bovenop." In april 2009 verschijnt de eerste update van het systeem, vertelt hij. Daarin zijn 175 functionele en nog meer technische verbeteringen doorgevoerd. "Release 1.1 gaan we dan eerst testen in het korps Limburg-Zuid. Dat was de eerste regio die vorig jaar zomer op het systeem overstapte." Egas verwacht dat de update vervolgens in april en mei worden ingevoerd bij de andere korpsen die al van het centrale handhavingssysteem gebruikmaken.
Nieuwe werkwijze
"De klachten hebben echter niet alleen met de techniek te maken", verklaart de voorlichter. "De nieuwe voorziening leidt ook tot een nieuwe werkwijze, met allerlei nieuwe formulieren en nieuwe volgorden." Daarvoor krijgen de gebruikers een interne opleiding, die grotendeels de verantwoordelijkheid is van de verschillende korpsen zelf. Datzelfde geldt voor de begeleiding op de werkplek.
vtsPN werkt sinds enkele jaren aan het uniforme softwareprogramma dat vanaf juni 2008 gefaseerd wordt ingevoerd. Tot dusver zijn volgens Egas twaalf korpsen op het systeem overgegaan en de dertiende volgt maandag 30 maart. Voor het eind van 2009 verwacht hij dat de alle 25 korpsen en het KLPD (Korps landelijke politiediensten), met in totaal tussen de dertig- en veertigduizend werkplekken, zijn gemigreerd.
In eigen regie
De ontwikkeling van het systeem van vtsPN gebeurde in eigen huis. "Daardoor zijn we zelf verantwoordelijk om er steeds dicht op te staan. Alles gebeurt in eigen regie", licht de voorlichter toe. Ruim honderd ict'ers van vtsPN zijn betrokken bij de gefaseerde implementatie van het nieuwe centrale handhavingssysteem van de politie. Daarnaast zijn er volgens Egas in totaal nog eens drie- tot vierhonderd ict'ers op de diverse regiokorpsen bij het project betrokken. Bovendien heeft de politie zes rekencentra waar ict'ers werken aan het systeem. Bij vtsPN werken in totaal ongeveer 2300 mensen.
De Basisvoorziening Handhaving (BVH) vervangt drie vroegere systemen (BPS, Xpol en Genisis) die nog uit de tijd stammen dat er geen regionale politie was, maar alleen gemeente- en rijkspolitie. Het systeem ondersteunt de belangrijkste bedrijfsprocessen van de politie. Binnen de BVH worden bijvoorbeeld meldingen geregistreerd, aangiftes verwerkt en incidenten afgehandeld.
175 fouten opgelost!! Hoeveel staan er nog in de wachtrij……juist. Daarbij de BVH is niets meer dan een grafische schil om Xpol, waarvan de data gedeeld word door 25 regios! Dus BPS en Genisis verdwijnen en inderdaad Xpol is ook 15 jaar oud.
De vtspn “begrijpt” de kritiek, klinkt meer als “verwachte al”.
Ja, ja meneer, uw auto remt nu nog niet zo best, maar volgende maand brengen we een nieuwe versie uit. Wel jammer van uw vrouw en kinderen…………
“De ontwikkeling van het systeem van vtsPN gebeurde in eigen huis. “Daardoor zijn we zelf verantwoordelijk om er steeds dicht op te staan. Alles gebeurt in eigen regie”,
Das volgens mij ook de enige manier op zo’n groot en divers project succesvol af te maken Jelle! Dan heb je alle risicofactoren onder eigen dak, geen externe leveranciers afhankelijkheid, wel een monopolipositie m.b.t. dit systeem en haat service :-). Zo ben je alleen afhankelijk van de klant (25 korpsen) en kun je het geheel binnenshuis zelf optimaal sturen.
Ik ben heel benieuwd naar de voortgang van dit systeem.
@ Ik geloof bijna alles, 27-03-2009 00:00
Je bent goed op de hoogte, ook daar gewerkt?
Inderdaad een grafische schil om het (door de politieorganisatie zelf) ‘onvolprezen XPOL’.
Alles kan beter, dit gaat ook wel goed, maar, zoals bij veel projecten bij Politie/vtsPN, duurt het gewoon wat langer.
En 175 fouten opgelost… dat valt me mee; ik heb daar bij andere projecten ook al wel het veelvoud van gezien.
Fouten zijn er om opgelost te worden. Bedenk wel dat alles hier onder de categorie fouten wordt geschaard, ook kleine bugjes.
Kortom: goed project.
Ha, ja Exact, WP etc hebben het ook geprobeerd. Helaas was herbouw de enige juiste optie.
Geloof me het was beter geweest om SOA hier toe te passen. Het zijn legacy systemen waarbij waarschijnlijk zelfs de interface niet gelijk is. Herbouw de applicatie op een J2EE platform en presenteer dit dmv webservices. Met een informatie broker TIBCO/Business Infrastructure Software de legacy bronnen en ‘nieuwe’ systemen via XML/ebXML te ontsluiten. Migreer per regio en de data naar 1 centrale database. Kortom: jammer dat deze weg is genomen.
Het gehele VTSPN systeen is lek. Dit bedrijf heeft ondertussen ook de belangstelling en aandacht van de buitenlandse inlichtingen officieren getrokken welke in Nederland undercorver actief zijn. Alle computers van de Nederlandse politie zijn aangesloten op één en de zelfde gateway. Daarbij zijn buitenlandse inlichtingen diensten zeer nieuwsgierig welke terreur verdachten dan wel vermoedelijke terreur verdachten in Nederlandse politie computers en systemen (ook van de RIE) staan vermeld. Dit komt omdat Nederland veels te snel terreur verdachten laten lopen. Buitenlandse inlichtingen diensten hebben graag deze informatie omdat deze bruikbaar kan zijn voor hun eigen dienst hacken, omkoping, afluisteren, en social enginering is hierbij hun inzet. Afzender: Online Respons team (ORT) E-mail naar: ort@tech-center.com Voor meer info bel naar 08-40031200 (08 is correct)
Red Hat is onveilig, deze software is samen met onder andere de Amerikaanse inlichtingen dienst NSA ontwikkeld. De sateliet testen kwamen vermoedelijk van de Israelisch. VTSPN zal door gebruik van Red Hat de inkijk in het Nederlandse politie systeem openen voor onbevoegde derden, met een grote kans dat vertrouwelijk informatie weg lekt naar buitenlandse inlichtingen diensten. Dit gebeurd reeds ook al met Verint Systems, welke op de Nederlandse telefoon taps worden geplaats om afteluisteren. Afzender: Online Response Team.