Tata Consultancy Services kreeg harde klappen in de Verenigde Staten. Ook in Europa liep de omzet terug, maar niet zo dramatisch. De offshorespecialist verwacht op het continent zelfs nog dubbele groeicijfers te noteren. “De aandacht voor uitbesteding en offshoring is er niet verslapt”, zegt vertrekkend Europees directeur Girish Ramachandran.
De jaarcijfers van Tata Consultancy Services (TCS) over het afgelopen (gebroken) boekjaar komen medio april. Maar nu al kan Girish Ramachandran, de ook in die maand vertrekkende directeur van TCS Europa, melden dat de groeicijfers van TCS, die normaal tussen de 25 en 30 procent liggen, onder de dubbele cijfers zullen uitkomen. "De ict-bestedingen zijn sterk teruggelopen; er is alleen geld voor onderhoud en support. Vooral de banken en verzekeraars in de Verenigde Staten hielden massaal de hand op de knip."
In vergelijking met de VS presteert de it-tak van Tata in Europa nog redelijk. Ramachandran erkent dat de gebruikelijke groeicijfers van 45-50 procent inmiddels zijn gehalveerd, "maar dat zijn nog steeds dubbele percentages. Door onze geografische spreiding zijn we beter in staat tegenvallers op te vangen dan onze Europese tegenstrevers. Circa 50 procent van de omzet komt uit de VS, 27 procent uit Europa en de rest uit de opkomende markten: Latijns-Amerika en ons thuisland India."
Lokalo’s
TCS kreeg in Zuid-Amerika voet aan de grond na de vijfjarige uitbestedingsdeal met ABN Amro in 2005 voor applicatiebeheer- en ontwikkeling. In eerste instantie werkte het Indiase bedrijf alleen voor ABN Amro in Brazilië. Dat land, waar zo'n zesduizend ict'ers in dienst zijn van TCS, vormt de uitvalsbasis voor het binnenhalen van nieuwe contracten bij andere klanten. "Het is een onderschatte markt. Latijns-Amerika is een economische grootmacht, maar daarvan zijn westerse bedrijven nog niet goed doordrongen."
In Europa is de aandacht voor outsourcing en offshoring niet verslapt ondanks de crisis. Of misschien wel 'dankzij', stelt Girish. "In Duitsland breekt de markt open; je ziet dat Duitse ondernemers India hebben ontdekt. Niet alleen als goedkope offshore-locatie, ook als afzetgebied. Neem de autoindustrie: die exporteren hun Audi's, VW's en BMW's naar India." Ook in België is de vraag naar ict-diensten minder hard teruggelopen. "Die zijn ten opzichte van Nederland met een inhaalslag bezig." Frankrijk blijft als markt nog behoorlijk gesloten, maar er is volgens de TCS-directeur een positieve houding tegenover offshoring ontstaan. "Over de gehele linie zitten er in Europa diverse grote orders in het vat; in Nederland twee of drie. Wel is het blikveld anders geworden: het gaat niet alleen puur om offshore-diensten, er komt ook lokaal personeel mee over."
Girish vindt dat zijn bedrijf na ruim twintig jaar aanwezigheid in Europa inmiddels ervaren genoeg is om om te gaan met dit soort arbeidsmarktvraagstukken. "Wij werken ook met lokale krachten. In Nederland zijn dat er zo'n honderd, in Duitsland tweehonderd, in Boedapest achthonderd en ons ABN Amro-servicecentrum in Luxemburg bestaat alleen maar uit 'lokalo's'."
De Nederlandse organisatie van TCS telt ook nog driehonderd Indiase ict'ers. Bovendien zijn er in India nog zo'n duizend man actief voor Nederlandse klanten. Girish erkent dat hij vanwege het gebrek aan nieuw werk de afgelopen tijd ook een aantal Indiërs heeft moeten terugsturen naar het moederland.
Servicecentrum
Hij is blij dat rond ABN Amro de rust is teruggekeerd. De verkoop aan Fortis en RBS, de kredietcrisis en het ingrijpen van de overheid waren niet bevorderlijk voor de ict-bestedingen. "Die vielen terug tot het basisniveau van onderhoud. Maar ik verwacht dat er langzamerhand weer ruimte komt voor nieuwe investeringen." Het contract met ABN Amro loopt volgend jaar af. Girish weet dat de bank momenteel nadenkt over de koers die het zal volgen, maar hij wil geen antwoord geven op de vraag of ABN Amro opnieuw voor offshoring zal kiezen, eventueel in combinatie met Fortis Bank Nederland. "Alle opties staan open."
Een mooie opdracht die TCS vorig jaar in de wacht sleepte kwam van chipfabrikant NXP. Die besteedde het ict- en applicatiebeheer voor vijf jaar uit aan de Indiase ict-dienstverlener (contractwaarde: 63 miljoen euro). Zo'n 30 tot 40 man personeel stapte over naar TCS. Begin april opent het bedrijf in Eindhoven het eerste Nederlandse 'Delivery Center'. "Dat is in eerste instantie bedoeld voor de diensten aan NXP, maar we willen vanuit dit servicentrum ook andere klanten uit de Benelux ondersteunen."
De Europese topman beweert dat zijn bedrijf geen last heeft ondervonden van het boekhoudschandaal van 'landgenoot' Satyam. Hij bestempelt het als een geïsoleerd geval dat niet typisch is voor India of de Indiase it-sector. "Boekhoudschandalen heb je eerder ook in Europa en de VS gehad. Ik heb ook geen vragen van bezorgde klanten gehad of zoiets bij Tata ook kan gebeuren. Wel hebben we klanten van Satyam overgenomen. Dat is geen bewust beleid, we zijn geen lijkenpikkers, maar sommige melden zich aan en willen liever met ons in zee."
B@NCS
Girish verwacht dat over twee kwartalen opdrachtgevers weer volop zoeken naar mogelijkheden hun it te vernieuwen of efficiënter in te richten. "Gezien de snelle ontwikkelingen in de ict-sector ontkom je daar ook niet aan. Voor banken en verzekeraars is de crisis een kans om nu eindelijk eens de bezem door de legacy te halen. Een compleet nieuw systeem neerzetten betekent ook een voorsprong op de concurrentie."
TCS heeft bijvoorbeeld met Bancs een compleet bancair softwarepakket in huis. Voor de Rabobank implementeerde het kortgeleden de productlijn 'B@NCS for Securities' (effecten). Ook zijn er de productlijnen 'Payments' (betalingsverkeer) en Custody/ Clearing' vermogensbeheer/transacties). Twee van de drie grootste banken van de wereld – Bank of China (200 miljoen klanten) en State Bank of India (125 miljoen klanten) – draaien met een volledige Bancs-versie. De grootste bank – het Chinese ICBC – gebruikt nog legacy-systemen, dus daar ligt zeker nog een kans voor TCS, dat concurrentie heeft in Oracle (iFlex), SAP en Infosys.
"Zes maanden geleden nam TCS de backoffice van City Group of India over, inclusief 12.000 werknemers", vertelt Girish. "Daardoor kunnen we nu ook 'business process outsourcing'-diensten aanbieden aan banken. Dus aan de banksector verlenen we applicatiediensten, software én verwerkingscapaciteit. We zijn niet afhankelijk van één 'trucje'."
Integratie
Girish Ramachandran vertrekt in april als directeur Tata Consultancy Services (TCS) in Europa. Hij keert terug naar India waar hij verantwoordelijkheid wordt voor het ontwikkelen van de strategische markten op wereldwijd niveau. Zijn opvolger wordt A.S. Lakshminarayanan. Ook komt er een nieuwe directeur Benelux: Shankar Narayanan.
Verder zullen de Britse en continentale tak met elkaar worden geïntegreerd (totaal: 22.000 medewerkers). Om diensten beter op elkaar af te stemmen passen ze dezelfde verticale marktbenadering toe. Met als sectoren: industrie, financiële sector, telecom, detailhandel, nutswezen, chemie/farmacie, en verkeer, vervoer en toerisme. Het kantoor in Amsterdam blijft het hoofdkwartier voor continentaal Europa.
Over het afgelopen boekjaar 2008 noteerde TCS een omzet van 5,7 miljard dollar (130.300 medewerkers in 42 landen).
Over de recentelijke gedwongen ontslagen in Europa en elders wordt met geen woord gerept. dit bedrijf wil niet in een kwaad daglicht staan en doet alsog alles koek en ei is. Ik weet er alles van, want ik ben een van die ontslagen medewerkers.
Ben benieuwd of Gerrit Zalm van de ABNAMRO het contract met Tata gaat verlengen. Ik probeerde vandaag een zakenrekening af te sluiten bij de ABN maar dat ging niet door want “vanwege ICT problemen”. Zoveelste offshore disaster. Zal de Nederlandse belastingbetaler ook wel voor gaan dokken.
Beste lezer,
Het grote verschil tussen een Indiase partij en een Nederlandse partij, zie je hierboven meteen. De Indier is positief gestemd en ziet overal een kans. De gemiddelde Nederlander geeft een reactie zoals hierboven.
De indiers hebben nog een lange weg te gaan voordat met het niveau bereikt van de gemiddelde westerse IT organisatie. Echter door hun ongelooflijke gedrevenheid en her & der toch wel zeer professionele mensen, zijn dit soort partijen wel degelijk belangrijk op de Europese markt aan het worden.
Ze kunnen IT als een service gewoon weg nog niet goed omdat het uitzendbureau’s zijn, die her en der een keer proberen een service te leveren.
Qua belastingbetaler is een deal met ABN en een Indier alleen maar voordelig: de Indiers zijn namelijk goedkoper dan wij zijn, en toch niet veel slechter.
Echter de duizenden Indiers die in Nederland rondlopen, worden helaas wel gesponsord door de Nederlandse overheid door allerlei aantrekkelijke regelingen (ook Europees trouwens). Dit is wel jammer want de concurentie positie is hierdoor niet geheel fair te noemen.
@CoA
Dus een negatieve reactie is per definitie taboe?
En wat zeg je nu eigenlijk over het niveau van de Indiers ? Enerzijds: “De indiers hebben nog een lange weg te gaan” en later nuanceer je jezelf weer met “de Indiers zijn namelijk goedkoper dan wij zijn, en toch niet veel slechter.”.
Mijn persoonlijke ervaring is dat ICT-ers uit India niet bepaald geweldig zijn, dat de kwaliteit van het werk alsmede de communicatie slecht zijn in vergelijking met een Nederlands IT bedrijf.
Verder heb ik iets tegen bedrijven die in Nederland hun diensten verkopen, maar daarbij mensen uit Nederland vervangen door import uit India. Jouw woorden “niet geheel fair” zijn voor mij dan ook een understatement.