Naar aanleiding van Imtechs wervingscampagne over de ‘Dutch Guy’ ontving de ict-dienstverlener enkele duizenden sollicitatiebrieven. Het doel was om een paar honderd openstaande vacatures te vervullen en een ‘brainpositie’ te verwerven in de hoofden van hen die niet direct willen solliciteren.
In de drie maanden dat Imtech een wervingscampagne voerde, kreeg de Goudse ict-dienstverlener enkele duizenden cv’s toegestuurd. "Alleen al in februari ontvingen we er ongeveer duizend", vertelt een woordvoerder. De actiewebsite trok bovendien meer dan tachtigduizend unieke bezoekers.
In ongeveer de helft van de gevallen solliciteerden ict’ers gericht op bepaalde functies binnen het bedrijf. De andere helft betreffen open sollicitaties. "In het begin viel ons de kwaliteit van de sollicitanten wel tegen", bekend de voorlichter. "Naarmate de tijd vorderde, werden de kandidaten gelukkig veel beter."
Hardcore technische ict’ers
De dienstverlener stelde zich met de campagne ‘The Dutch Guy’ tot doel om de "paar honderd openstaande vacatures" te vervullen, duidt de voorlichter. Het bedrijf richt zich daarbij voornamelijk op "hardcore technische ict’ers met vier tot vijf jaar werkervaring en een leeftijd tussen de 20 en 34 jaar." Bovendien wilde de automatiseerder een ‘brainpositie’ verwerven in de hoofden van de ict’ers die niet direct wilden solliciteren, aldus de woordvoerder. "Imtech moet hoog in de top 3 van meest favoriete ict-bedrijven komen."
In januari 2009 ging de wervingscampagne van Imtech van start. In advertenties en spotjes op internet, radio en televisie riep het bedrijf ict’ers op om mee te doen aan een vragenlijst en zich in te schrijven voor een functie bij het bedrijf. Zes tot acht mensen konden een week stagelopen op een hightech jachtwerf voor luxe boten in Moskou. Ook werd een stagereis naar de A1 Grandprix in Portugal aangeboden. Eind maart eindigt de wervingscampagne. "Dan hebben we drie maanden in de picture gestaan."