Het nieuwe centrale ict-systeem van de 25 politiekorpsen levert problemen op voor de mensen die er mee moeten werken. Politievakbond ACP spreekt zelfs van administratieve wanorde. VtsPN, de organisatie die het systeem bouwt, herkent zich in veel klachten, maar vindt wanorde wel erg dramatisch klinken.
De Basisvoorziening Handhaving (BVH), het nieuwe centrale ict-systeem van de 25 Nederlandse politiekorpsen, ligt onder vuur. De politievakbond ACP spreekt van administratieve wanorde en een toename van de administratieve rompslomp, nu het systeem gefaseerd wordt ingevoerd in de verschillende korpsen.
"In veel gevallen deed men twee tot drie maal zo lang over een administratief proces als in het verleden", vertelt woordvoerder Gerrit van de Kamp aan persbureau ANP. Hij meent dat de invoering van het systeem veel te voortvarend is ingezet en dat daardoor het draagvlak bij de politie een flinke deuk heeft opgelopen.
Dramatisch
Het systeem is gebouwd door vtsPN, de organisatie die voor de 25 regiokorpsen en het Korps landelijke politiediensten (KLPD) werkt aan de voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN). Woordvoerder Jelle Egas herkent de klachten van de bonden tot op zekere hoogte wel, maar vindt de term ‘administratieve wanorde' erg dramatisch. "Veel mensen verwachten dat het systeem vanaf het begin foutloos zou werken. Zoals bij elke grote ict-implementatie zijn er wat kinderziektes. Daar zitten we bovenop", vertelt Egas aan Computable.
De voorlichter wijst er op dat de invoering niet alleen een technisch aspect betreft, maar dat van de gebruikers ook een nieuwe werkwijze wordt verwacht. "Nieuwe formulieren met een nieuwe invoervolgorde. De korpsen zijn zelf verantwoordelijk voor het opleiden en begeleiden van de gebruikers. Daarbij zijn wel wat problemen naar voren gekomen."
Vervanging
Politiekorps Limburg-Zuid was in juni 2008 het eerste korps dat het centrale softwaresysteem in gebruiknam. Sindsdien wordt het platform gefaseerd ingevoerd bij de 25 regio's en de KLPD. De Basisvoorziening Handhaving vervangt drie vroegere systemen die nog uit de tijd stammen dat er geen regionale politie was, maar alleen gemeente- en rijkspolitie. Het systeem ondersteunt de belangrijkste bedrijfsprocessen van de politie. Binnen de BHV worden bijvoorbeeld meldingen geregistreerd, aangiftes verwerkt en incidenten afgehandeld.
KLPD staat overigens voor Korps Landelijke Politiediensten en niet Koninklijke … en voor zover ik weet is vtsPN geen onderdeel van het KLPD.
@rippen
Een feit uit het handhavingssysteem (een overtreding of misdrijf) hangt niet aan een korps of afdeling of groep, maar aan minstens 1, maar over het algemeen (veel) meer personen, en dat dan ook nog in verschillende rollen (politieagent(en), dader(s), slachtoffer(s), getuige(n) etc. etc.), Dat alleen al maakt het gebruik van 1 feitregel met 1 sleutel met een vaste lengte (xx-xx-xxx-xx) zoals jij hem voorstelt onzinnig.
@ Grzimek,
Nuh… lang leve de inhuurkrachten..
We hebben tenminste met z’n allen geleerd hoe het NIET moet.
Hint: Lees deze eerste regel eens goed
“Het nieuwe CENTRALE ict-systeem van de 25 politieKORPSEN levert problemen op voor de mensen”
Mensen die – vanuit het werk – gewend zijn andere burgers de wet voor te schrijven conformeren zich – over het algemeen – moeilijker of helemaal niet aan regels (applicatie, systeem) voorschriften van een ander. Ik hoop dat vtsPN hiermee rekening heeft gehouden bij haar implementatie traject, want het is een kritische succesfactor in dit project.
Van oprechte samenwerking onder de KORPSEN is weinig tot geen sprake, afgaande op de weinige berichten die de pers bereiken. De politie komt over het gehele land naar voren als 1 groep (net als de overheid) wets-handhavers, echter achter de blauwe schermen is het meer een verdeel-en-heers cultuur, en onderlinge revaliteit;
Gemeentelijke, Regionale, Rijks politie, KLPD en AIVD zijn niet echt ingredi?nten die prima met elkaar te mixen zijn tot een smaakvolle organisatorische wet-handhavings-cocktail. Op dat punt zijn ?den vaderlandsche strijdkrachten? beter georganiseerd met maar 1 centrale bevelhebber i.p.v. 25 verdeeld over het hele land.
Je kunt het succes/falen dan ook niet afschuiven op de werking van ict-systeem. Een ict-systeem is en blijft een afspiegeling van de organisatie waarin ie moet draaien. En de bereidheid van haar mensen die ermee (mogen. moeten, willen) werken.
[Die pet past ons allemaal:]
Misschien is het tijd voor veel meer vrouwelijke inbreng aan de top van politieland? Een top-management vrouw die meer gericht op samenwerking dan handhaving, competitie en onderdrukking.
Ik hoop dat dit systeem zal bijdragen tot een betere samenwerking en criminaliteitsbestrijding, want daar gaat het tenslotte om. Echter zal er dan cultureel en organisatie technisch ook het e.e.a. in gang gezet moeten worden, wil dit SYSTEEM enige kans van slagen hebben.
Minder overhead en meer blauw op straat om de boeven in de kraag te pakken.. ook die boven de wet lijken te leven, dat zie ik graag gebeuren van mijn afgedragen belastingcenten.
@Jeroen R: dank voor je oplettendheid. Natuurlijk staat de K in KLPD voor Korps en niet voor Koninklijk. Heb ik aangepast.
Bovendien maakt het vtsPN geen deel uit van het KLPD. De organisatie regelt onder andere de invoering van het nieuwe systeem bij de 25 regiokorpsen en de landelijke KLPD.
Ook ik heb vorig jaar enkele malen aangifte moeten doen als slachtoffer van een misdrijf. Eenmaal heb ik geprobeerd dit via internet te doen. Ik heb de moed opgegeven. De keuzes die je voorgeschoteld krijgt persen je in een bepaald keurslijf dat geen ruimte laat voor de nuance en dat de waarheid en nauwkeurigheid van de aangifte grof geweld aandoet. De simpele aangifte van een gestolen kentekenplaat kostte mij op het polkitiebureau een uur en drie kwartier en nadat de aangifte eindelijk uit de printer was gerold zaten er zo veel fouten in dat het tweemaal over moest.
Ik ben vroeger professioneel softwareontwikkelaar geweest. Normaal doe je eerst een procesanalyse voordat je gaat bouwen, maak je een prototype en laat je een aantal eindgebruikers eerst testen. Ik heb zelden zo’n slecht systeem gezien.
Tsja, het minutieus rechercheren zit de politie nou eenmaal niet in het bloed…
Leuke discussie. Ik moet zeggen dat ik enige tijd geleden een aangifte moest doen. Er werd behoorlijk geworsteld met het systeem. Ik was plots van man een vrouw geworden. De aangifte moest nogmaals ingevoerd worden. Iets van 2,5 uur bij oom agent gezeten. Uiteindelijk gelukt, maar werd later weer gebeld dat er toch nog zaken verkeerd waren. aangifte is aangepast en men kwam netjes langs om mij te laten tekenen. Ik had liever gehad dat de politie kon besteden aan het opsporen van de dader. Aangifte in een half uur moet toch mogelijk zijn? Of ik nogmaals aangifte zal doen? Ik weet het niet.
Als die zeer terechte en maatschappelijk relevante aangiftes en andere procesafhandeling nou eens net zo snel gingen al die onterechte en zelfs onzinnige flitsboetes, dan was er geen vuiltje aan de lucht.
De vtsPN wordt binnen de politie niet voor niets Voorziening Tot Sabotage Politie Nederland genoemd. ICT moet ondersteunend zijn en daarvan is bij de politie sinds de oprichting van het ISC al geen sprake meer. Alles wordt groot en mega bureaucratisch en het kost bovendien bakken met geld. De teller, landelijk, staat al op meer dan een miljart euro…
Goed nieuws dus voor de belastingbetaler die door de slechte ICT binnen de politie slechter geholpen kunnen worden, vooral binnen de opsporing, maar er wel meer voor moeten betalen!