Door de overname van Foundry wordt Brocade nu een alternatief voor Cisco. Het goedkopere alternatief, zegt de storageleverancier. De total cost of ownership van de Foundry-netwerkapparatuur ligt meer dan 30 procent lager dan dat van zijn concurrenten, aldus Piet Giesbers, regional manager Benelux van Brocade.
Storagenetwerkspecialist Brocade zegt door de overname van netwerkleverancier Foundry het alternatief te zijn geworden voor rivaal Cisco. Met de producten van Foundry Networks is Brocade niet alleen een speler in de markt voor opslag, maar ook in de markt voor netwerken. "Alleen Brocade kan naast Cisco dit brede portfolio aan netwerk producten bieden."
Dit zegt Piet Giesbers, regional manager voor Brocade Benelux. Hij vertelt: "Brocade richt zich op het leveren van apparatuur en diensten voor datacenters, zoals switches, routers en backbones. Met de overname van Foundry haalt Brocade kennis en producten in huis gericht op datacentercommunicatie via ethernet. Met de overname zegt Brocade nu in staat om ‘end-to-end' netwerk technologie te leveren en de positie ten opzichte van concurrent Cisco te versterken."
Brocade nam eind 2008 Foundry Networks over, een specialist in ethernetswitches en -routers. Foundry had een kantoor in Nederland en werd geleid door Bernard Schep, manager voor Foundry Noord-Europa. Schep is in Brocade nu verantwoordelijk voor het bedienen van de Server Provider markt in Europa met ethernet producten.Voor de overname door Brocade had Foundry al een indirecte koers uitgezet, na eerst direct te hebben verkocht. Bekende producten van Foundry zijn de BigIron RX 16 switch/router en de ServerIron 4G die via Avnet en TechAccess worden gedistribueerd. In Nederland zijn een aantal resellers die Foundry verkopen, zoals Qi ict uit Delft. Foundry heeft vooral grote klanten. "Zeventig procent van alle Internet Exchange knooppunten zijn gebaseerd op Foundry apparatuur", aldus Giesbers."Die stellen zeer hoge beschikbaarheids en performance eisen".
Datacenters
Met de technologie van Foundry Networks wil Brocade een nog belangrijkere speler in en rondom datacenters worden, door storage en ethernet switches te bieden. Giesbers: "De oplossingen van Brocade wordt in de meeste datacenters al gebruikt. Nu willen we Foundry daaraan koppellen. Beide producten voldoen aan de strenge eisen van klanten, zoals hoge beschikbaarheid en business continuity." Volgens Giesbers kan Brocade met Foundry een flinke markt ontginnen met de verkoop van ethernet switches en routers voor het moderniseren van totale netwerk infrastructuren.
Giesbers zegt klanten te kunnen overtuigen door de kostenbesparingen die Brocade en Foundry bieden. De total cost of ownership van de Foundry-netwerkapparatuur ligt meer dan 30 procent lager dan dat van zijn concurrenten, aldus Giesbers. "Dat is te danken aan de energiezuinige ASIC-chips waar de software van Foundry op draait. Ook de initiële productprijs van Foundry is lager dan die van zijn concurrenten."
Giesbers ziet niks in de nieuwe Unified Computing strategie van Cisco met zelf ontwikkelde blade servers. "Datacenters kunnen beter ‘best of breed; oplossingen in huis hebben. Dat moeten merken zijn die allemaal gebaseerd op open en industrie standaarden. Cisco stapt met Unified Computing in een servermarkt, dat is het terrein van Dell, IBM, HP en Sun." Zij hebben een sterke reputatie op dit gebied en er is geen plaats voor nog eens een nieuwe partij in deze markt. Brocade wil de beste technologie bieden in end-to-end netwerken. Brocade en Foundry's zullen als het nieuwe Brocade zich hierop focussen en zich niet laten afleiden door maar alles te willen doen."
Partners
Partners blijven heel belangrijk bij de verkoop van Brocade en Foundry technologie, aldus Giesbers. "Beide kanalen werken aanvullend en naast elkaar. Brocade SAN wordt voornamelijk verkocht door partners zoals EMC, HP, IBM HDS, Bell Micro en Avnet. Foundry ethernet wordt verkocht door distributeurs en hun busines partners. Op korte termijn zal het nieuwe Brocade volledige openheid geven hoe zij het partnerkanaal invulling zal geven. De nadruk ligt op indirect naar de markt gaan voor het complete portfolio zoals men dit van Brocade gewend is. Hierbij richt men zich sterk op de partners die toegevoegde waarden kunnen bieden."
Interessant hoe Brocade zich hier postioneert. Van marktleider (wat men altijd heeft verkondigt) tot goedkoop Cisco alternatief. Niet echt een sterke strategie.
Als meneer piet denkt kosten te besparen in het DC door energie zuinige ASIC-chips dan wens ik hem veel succes!
In deze tijd gaat het om visie en strategie.
Misschien moet ie eerst dit eens lezen:
http://www.theregister.co.uk/2009/03/24/cisco_california_economics/