Er bestaan geen goede of slechte ict-systemen er bestaan alleen goede of slechte gebruikers. Dat hoorde ik laatst iemand zeggen. Wat een slimme opmerking dacht ik toen. Te meer daar ik de opmerking zelf had gemaakt.
Nu klinkt deze opmerking alsof iemand zijn klanten de schuld wil geven van zijn eigen slechte prestaties, maar niets is minder waar. De klant is koning, keizer en admiraal, dat hij nog veel bij ons mag kopen en mag genieten van de kerstpakketten aan het eind van het jaar. Dus bij deze trek ik de uitspraak voor de helft weer in. De eerste helft wel te verstaan.
Blijft over de vraag: bestaan er goede en slechte gebruikers? Ik denk het wel. Ik weet het zelfs zeker. Zo ken ik bijvoorbeeld een hele slechte gebruiker en ik zal haar naam niet noemen, maar het is mijn vrouw. Als mijn vrouw achter de computer gaat zitten, verandert ze in moppersmurf (ik haat computers!).
En juist deze gebruiker werd door haar werkgever gevraagd andere gebruikers wegwijs te maken in een nieuw systeem. Oftewel het nieuwe systeem had klauwen vol met geld gekost en nu werd er bezuinigd op opleidingen. Dus u kunt de uitkomst van dit traject wel raden: het systeem is te moeilijk, zegt de gebruiker, jullie zijn te slecht opgeleid, zegt de leverancier, het systeem is te duur, zegt de columnist.
Grote vraag is: wie heeft er gelijk? Zelf denk ik de columnist. Mocht u het hier niet mee eens zijn dan kan dat wel kloppen. Computable heeft namelijk goede en slechte lezers.
Je hebt mensen met realistische verwachtingen (over wat zij kunnen, over wat het systeem kan, over wat de klant wil betalen) en je hebt mensen met onrealistische verwachtingen.
Maar dit vond ik wel een goede column
Spoelstra, koop een iMac voor je vrouw en ze zal altijd blij zijn ! Je zult gauw daarna je eigen PC ook naar de zolder verbannen.
Goede en slechte lezers, inderdaad!