Er bestaan geen goede of slechte ict-systemen er bestaan alleen goede of slechte gebruikers. Dat hoorde ik laatst iemand zeggen. Wat een slimme opmerking dacht ik toen. Te meer daar ik de opmerking zelf had gemaakt.
Nu klinkt deze opmerking alsof iemand zijn klanten de schuld wil geven van zijn eigen slechte prestaties, maar niets is minder waar. De klant is koning, keizer en admiraal, dat hij nog veel bij ons mag kopen en mag genieten van de kerstpakketten aan het eind van het jaar. Dus bij deze trek ik de uitspraak voor de helft weer in. De eerste helft wel te verstaan.
Blijft over de vraag: bestaan er goede en slechte gebruikers? Ik denk het wel. Ik weet het zelfs zeker. Zo ken ik bijvoorbeeld een hele slechte gebruiker en ik zal haar naam niet noemen, maar het is mijn vrouw. Als mijn vrouw achter de computer gaat zitten, verandert ze in moppersmurf (ik haat computers!).
En juist deze gebruiker werd door haar werkgever gevraagd andere gebruikers wegwijs te maken in een nieuw systeem. Oftewel het nieuwe systeem had klauwen vol met geld gekost en nu werd er bezuinigd op opleidingen. Dus u kunt de uitkomst van dit traject wel raden: het systeem is te moeilijk, zegt de gebruiker, jullie zijn te slecht opgeleid, zegt de leverancier, het systeem is te duur, zegt de columnist.
Grote vraag is: wie heeft er gelijk? Zelf denk ik de columnist. Mocht u het hier niet mee eens zijn dan kan dat wel kloppen. Computable heeft namelijk goede en slechte lezers.
Wat ik me wel eens afvraag, is waarom leveranciers systemen verkopen waar goede opleiding voor nodig is als ze de klant daar niet van kunnen overtuigen. Dat maakt het systeem niet alleen “te duur”, maar ook de betrokkenheid van de leverancier bij zijn eigen product wat mij betreft discutabel.
Helemaal mee eens! Vaak hebben deze systemen een overkill aan functionaliteit met als gevolg dat slechts een paar % van de mogelijkheden benut worden
Op systemen is altijd kritiek mogelijk. Dat heeft veel te maken met het verschijnsel dat iedereen zijn eigen beeld en verwachting ervan heeft. En dat de praktijk niet aansluit bij de verwachtingen. Laten we nu eens proberen deze verwachtingen in betere banen te leiden.
Tuurlijk, laten we vooral niet proberen om ons product te laten aansluiten bij de verwachtingen van de gebruiker. Nee, laten we de verwachtingen in betere banen leiden. Er zijn goede en slechte reageerders…..
Als meer leveranciers hun doelgroep als uitgangspunt zouden nemen voor het ontwerpen van hun produkt, dan zouden er minder trainingen nodig zijn. Maar dat scheelt natuurlijk wel weer inkomsten uit trainingen. Er zijn goede en slechte leveranciers…..
Het gebrek aan inlevingsvermogen van de ontwikkelaars die 24 uur per dag voor hun beeldscherm doorbrengen is het probleem. Systemen zijn bedoeld om tijd te besparen en uiteindelijk geld op te leveren. Als er studies voor nodig zijn om er mee te kunnen werken die veel tijd en geld kosten schiet het zijn doel voorbij.
Het is in veel gevallen niet reeel om te verwachten dat een complexe procedure met behulp van ICT ineens een simpel systeem oplevert.
Als er training nodig is voor het invullen van een timesheet, is er sprake van een slecht systeem, een slechte programmeur, een slechte leverancier en/of een slechte Quality Assurance bij de gebruikersorganisatie; als er training nodig is voor het in goede banen leiden van een systeem om subsidie aanvragen in goede banen te leiden is er misschien een slechte procedure als reden op te geven, maar in alle waarschijnlijkheid is de training gewoon terecht.
Het is allemaal slecht management. Als je gebruikers er mee weg laat komen dat ze digibeet zijn, maar wel betaald worden om met een computer te werken dan is je aannamebeleid en opleidingsbeleid slecht.
Als je een systeem bouwt/laat bouwen en je niet realiseert dat er opleidingen nodig zijn, dan ben je niet competent.
“Slecht systeem of slechte gebruiker?”
Neen, een slechte Columnist!
@ Jan van Jan
Zit je in de verkoop van opleidingen?
Ik geef altijd gewoon taakgerichte trainingen die iedere digibeet kan volgen zodat ze hun werk kunnen doen, ook met een beeldscherm en toetsenbord.
Slechte gebruikers zijn die, die op voorhand weigeren mee te werken aan een andere werkwijze, dat moet je sanctioneren.
Slechte systemen zijn die, die routine handelingen plotseling zo komplex maken dat alles drie keer zo lang duurt, die moet je eruit knikkeren.
Ja je hebt gelijk! Enhoe gelijk je hebt hangt af van het gezichtpunt waar vanuit je kijkt.