Getronics heeft zijn internationale partners voor werkplekbeheer ondergebracht in een alliantie. Hiermee wil de automatiseerder zich meten met IBM en HP/EDS.
De ‘Getronics Workspace Alliance’ bestaat naast Getronics uit APX, CompuCom, Getronics Middle East, NTT DATA Getronics, ServiceOne Getronics en TecnoCom. Gezamenlijk dekken zij een groot deel af van de Europese, Amerikaanse en Aziatische markt. De partners bieden samen internationaal werkende organisaties wereldwijd geïntegreerde, standaard it-ondersteuning, waarbij de focus ligt op de uitbesteding van werkplekbeheer.
Getronics beheert zo’n twee miljoen desktops (waarvan 350.000 in Nederland) en zegt daarmee de nummer drie van de wereld te zijn op het gebied van werkplekbeheer. De zeven Alliantie-partners verzorgen mondiaal in totaal met 40.000 man circa 6,1 miljoen werkplekgerelateerde it-bedrijfsmiddelen (waaronder desktops, routers, switches en printers). "Daarmee kunnen wij de strijd aan met IBM en HP/EDS, die de top van de werkplekbeheermarkt vormen", zegt Koos van der Straaten, verantwoordelijk voor het internationale partnerkanaal bij Getronics. Al maakt hij wel de kanttekening dat IBM en HP/EDS over een breder it-portfolio beschikken.
Het vernieuwende van de alliantie is dat de partners zich ook als één groep op de markt manifesteren, benadrukt Van der Straaten. "De marketing- en verkoop is op elkaar afgestemd." Daarnaast delen de partners processen, methoden en instrumenten op basis van een ‘global service delivery model’. Het werkplekbeheer loopt via de servicecentra van Getronics of die van de partners. Klanten profiteren zo van de voordelen van het internationale netwerk en krijgen één aanspreekpunt bij een van de alliantiepartners. Dat maakt een simpeler beheer van internationale servicecontracten mogelijk, een effectievere dienstverlening en een snelle reactie op een veranderende vraag, aldus de Alliantie.
Aflevercapaciteit
Het verbond is een formalisatie van het door Getronics ontwikkelde internationale servicepartnernetwerk. De automatiseerder richt zich over de grens puur op werkplekbeheer. Voor landen waar de KPN-dochter niet meer zelf actief wilde opereren, sloot het in de afgelopen jaren al samenwerkingsovereenkomsten met sterke lokale partners. Daarbij gingen de activiteiten van Getronics over naar die van de partner, nam de automatiseerder een belang in dat bedrijf en kreeg het in sommige gevallen een zetel in de directie. Voorbeelden daarvan zijn Compucom in de Verenigde Staten, Tecnocom op het Iberisch schiereiland, ServiceOne in China en APX in Frankrijk.
Wat voor Getronics geldt, gaat nu ook op voor de partners. Zij kunnen hun klanten een internationale service garanderen zonder zelf vestigingen overal ter wereld te hebben. Hun aflevercapaciteit groeit fors via het partnernetwerk. Hierdoor zijn de alliantieleden in staat internationale klanten concurrerende aanbiedingen te doen, is de verwachting.
UXC
Van de overige leden van de ‘Getronics Workspace Alliance’ is APX actief in Frankrijk, CompuCom in de VS, Getronics Middle East in het Midden-Oosten, NTT DATA Getronics in Japan, ServiceOne Getronics in China en TecnoCom op het Iberisch schiereiland. Opvallend genoeg ontbreekt het Australische UXC, waaraan Getronics zijn activiteiten in Australië en Nieuw-Zeeland had verkocht. "Met UXC bestaat geen wederkerige relatie. Het is een partner van Getronics in Australië, maar niet andersom", legt Van der Straaten uit. "Wij hebben wereldwijd zo’n zeventig partners. Alleen met de zeven partijen van de ‘Getronics Workspace Alliance’ bestaat zo’n wederkerige relatie. Het zijn ook de partijen waarin Getronics een belang heeft."
Van der Straaten stelt dat op termijn de alliantie open staat voor uitbreiding. Het moet dan wel gaan om partners die geografisch complementair zijn. Scandinanië is een van de eerste regio’s die in aanmerking komt. Het is geen voorwaarde dat Getronics een belang heeft of neemt in zo’n nieuwe partij, benadrukt hij.