Bankzittende medewerkers van de divisie Systems Integration worden door ict-dienstverlener Atos Origin ingezet bij andere divisies van het bedrijf, zoals Managed Operations. “We volgen de marktontwikkelingen op de voet om tijdig te kunnen inspelen op veranderende omstandigheden.”
Ict-dienstverlener Atos Origin probeert bankzittende medewerkers van zijn divisie Systems Integration (SI) onder te brengen bij Managed Operations (MO). Door personeel dat niet aan een project werkt beter in te zetten, hoopt het bedrijf zijn kosten te beperken. Dat bevestigt een woordvoerster.
"Momenteel zoeken we in de gehele organisatie naar mogelijkheden om kosten te minimaliseren, de manier van werken te optimaliseren en de organisatie te stroomlijnen. Daarbij proberen wij onze medewerkers zo optimaal mogelijk in te zetten", aldus de voorlichtster. "Het behoort inderdaad tot de mogelijkheid dat medewerkers tussen divisies wisselen. Nu gebeurt dat bijvoorbeeld met medewerkers die vanuit SI naar MO gaan." Het is onbekend om hoeveel personen het gaat.
Inspelen op veranderingen
De dienstverlener neemt de vraag vanuit de klanten als referentiepunt. "We volgen de marktontwikkelingen op de voet om tijdig te kunnen inspelen op veranderende omstandigheden", duidt de woordvoerster. "De duur van de overplaatsing is hiervan afhankelijk en is per individuele medewerker verschillend."
Hoewel de medewerkers van elke divisie hun eigen competenties hebben, zouden de overplaatsingen geen gevolgen hebben voor de kwaliteit van de aangeboden dienstverlening. Deze kwaliteit staat altijd voorop, meldt de voorlichtster. "Om deze te waarborgen krijgen onze medewerkers, indien nodig, aanvullende opleidingen aangeboden."
Bankzitters en proeftijdontslagen
Veel ict-dienstverleners kampen de laatste maanden met personeel dat niet op projecten kan worden ingezet. Deze bankzitters worden vaak op cursus gestuurd. Soms proberen de automatiseerders dit overtollig personeel van de hand te doen. Nieuwe medewerkers zouden bijvoorbeeld binnen hun proeftijd al worden ontslagen, met alle gevolgen van dien. Atos Origin ontkent dit echter te doen, maar branchegenoot Logica heeft het inmiddels wel toegegeven.
Nederland is na Frankrijk de grootste markt van Atos Origin. In Nederland werd in 2008 meer dan dertig procent minder winst geboekt dan in 2007. Ons land is bovendien de enige regio in Europa waar de omzet in 2008 voor de dienstverlener daalde. Het jaar werd er afgesloten met een omzet van 1,063 miljard euro, een daling van 1,6 procent.
MO, SI en Consulting
Managed Operations (MO) is het grootste bedrijfsonderdeel van Atos Origin. In 2008 groeide de omzet van deze divisie binnen het wereldwijde concern het meest (met 6,4 procent). In Nederland kon MO echter net niet dezelfde omzet als in 2007 boeken.
Systems Integration (SI) is ook een belangrijke divisie binnen Atos Origin. Wereldwijd groeide de omzet in 2008 weliswaar flink (met 5,4 procent), de Nederlandse afdeling merkte echter veel van het wegvallen van een groot ict-project bij KPN. 2008 werd afgesloten met een omzetdaling van 2,7 procent.
De derde divisie van de Frans-Nederlandse dienstverlener, Atos Consulting, is het kleinst. Wereldwijd groeide de omzet met een procent, maar de omzet van Consulting nam in Nederland af met 2,1 procent ten opzichte van 2007.
Atos is in principe een bedrijf dat groter gegroeid is door overnames/fusies ed. Van al deze bedrijven hebben de mensen een andere achtergrond. De een komt vanuit de telecomhoek, de ander vanuit de energiehoek weer een volgende draagt nog steeds zijn Philips pet.
De stammenstrijd is nog steeds niet uitgewoed en zal ook nooit uitgeraasd raken. Een collega aan de telefoon te krijgen is een crime, ze zijn allemaal belangrijk en zitten achter antwoordapparaten, reageren niet op emails want ze zijn zelf belangrijk ( uitzonderingen daar gelaten) dit geld echt van laag tot management en hoger. De vergadercultuur is hemelschrijend en presentatie binnen de groep is alleen maar van haantjesgedrag hoe goed het management ( over jouw rug) heeft gedaan. Daarnaast lopen er constrant verbeterprogramma en reorganisaties van afdelingen.
Hou het maar uit elkaar en dan nu uitwisseling van personeel van de diverse afdelingen. Voor het oplossen van de diverse stammen misschien goed, maar brengt aleen maar onrust. ( dit ivm met afspraken / salaris/auto’s/randvoorwaardelijk e.d.)
Met andere woorden het verloop is niet voor niets heel groot.De HRM afdeling werkt zich 3 slagen in de rondte om personeel binnen te krijgen en dit Ronald gebeurd bijna volledig door inhuur via werving en selectie ( die hier voor op iedere aangeleverde kracht 10 a 15 % van het jaarsalaris van krijgen)
“De stammenstrijd is nog steeds niet uitgewoed en zal ook nooit uitgeraasd raken. Een collega aan de telefoon te krijgen is een crime, ze zijn allemaal belangrijk en zitten achter antwoordapparaten, reageren niet op emails want ze zijn zelf belangrijk ( uitzonderingen daar gelaten) dit geld echt van laag tot management en hoger.”
Daar is bij mijn stukje van Atos echt NIETS van te merken. Wel bij sommige MO clubs waar we mee werken, maar zeer zeker niet allemaal. In een bedrijf van deze omvang zijn er uiteraard verschillen als dag en nacht tussen de diverse takken en units.
Ik begrijp niet dat jullie op een extern forum dit gesprek voeren. Dit is toch niet goed voor de reputatie van je bedrijf? Je klanten komen hier ook en dat geeft geen goede indruk.
Beste klant van Atos…… dit lijkt misschien vreemd maar intern is daar geen ruimte voor….. en als ex Atos weet je wat al die spelletjes betekenen want daarvoor ben je ex Atos-er….
En ook als klant, weet je dit…
Beste klant van Atos,
Ik ben het ontzettend met je eens en zeer onprofessioneel van mijn collega’s. Je nest bevuilen doe je niet en zeker niet waar de hele wereld het kan lezen. Geloof dat niet iedereen beseft dat ze maandelijks betaald worden.
Collega’s,
Bevalt het niet, ga je toch lekker naar een ander? Kijkend naar wat de laatste tijd allemaal bij KPN/Getronics gebeurt, mag je echt niet klagen dat AO alles probeert om mensen binnen te houden en niet direct honderden op straat zet. Ook de woorden van Ronald kunnen sommigen van ons nog veel van leren!
@MO
Bevalt het niet, ga je toch lekker naar een ander?
Ja, en daar zou heel Atos eens mee op moeten houden!
Goed personeel, met goede kritiek stuur je niet naar de buren!
Collega’s,
Bevalt het niet, ga je toch lekker naar een ander? Kijkend naar wat de laatste tijd allemaal bij KPN/Getronics gebeurt, mag je echt niet klagen dat AO alles probeert om mensen binnen te houden en niet direct honderden op straat zet.
AO probeert helemaal geen mensen binnen te houden, ze zijn zelfs een rap tempo al 644 “kwijt” geraakt, en de manier waarop, verdient al helemaal geen schoonheidsprijs……