Grote ict-dienstverleners kunnen ongeveer tien tot twintig procent van het personeel niet plaatsen bij de klant, denkt beroepsvereniging NGI. Vooral dienstverleners die financiële instellingen als klant hebben, hebben last van veel bankzitters. Het zijn voornamelijk consultants die onder de slechte economie lijden, andere bedrijven hebben nog vacatures.
Beroepsvereniging NGI (Nederlands Genootschap voor Informatica) denkt dat grote ict-dienstverleners ongeveer tien tot twintig procent van het personeel op de bank hebben zitten. De beroepsvereniging baseert deze getallen op verhalen van zijn achterban en de jaarverslagen van de verschillende ict-ondernemingen.
Vooral dienstverleners die zaken doen met financiële bedrijven, krijgen volgens de NGI grote aantallen werknemers terug. "Hierbij moet je inderdaad denken aan twintig procent", zegt woordvoerder Anita Bosman. Bedrijven die zaken doen met de overheid of partijen op het gebied van sociale zekerheid, krijgen aanzienlijk minder medewerkers terug.
Kommer en kwel
Volgens de NGI is het niet alleen maar kommer en kwel. "De pijn in de markt wordt vooral gevoeld door de dienstverleners", zegt Bosman, "bij andere bedrijven zijn er nog steeds ict-vacatures." Vooral bij eindgebruikers worden nog ict'ers gezocht. De beroepsvereniging verwacht dat er aan het einde van het jaar weer een tekort ontstaat.
Het verschil zal overigens wel zijn dat medewerkers niet meer geworven wordt met een leaseauto. Bosman: "De bedrijven kiezen voor andere arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld dat medewerkers vier dagen mogen gaan werken."
Kan iemand mij een definitie geven van “consultant”? Bij het oude CMG was bijvoorbeeld iedereen een “consultant”, alleen vervulde iedereen een andere rol, soms een programmeur, dan een echte raadgever of een manager of een projectleider… Wat is hier bedoeld met “consultant”?
Beste CPT,
Dank voor je reactie. Je hebt gelijk dat deze alinea wat onduidelijk is. Ik heb het aangepast en hoop dat het zo duidelijker is.
Spannend dit. De meeste dienstverleners hebben enige reserves en zullen “human capital” niet gelijk afstoten. Heeft de laatste jaren namelijk veel geld en moeite gekost om zowiezo qua crew te groeien. Raakt het geld echter op en ontstaat er acute liquiditeitsnood dan is het alle hens aan dek en “lozen” wat je maar kwijtraken kunt. Hopelijk komt het niet zo ver en is er snel weer sprake van enig herstel. Een bankbezetting van 10% lijkt mij dan geen overbodige luxe. Kan men in ieder geval snel schakelen bij nieuwe opdrachten…
“denkt beroepsvereniging NGI”. Mag ik vragen waarop deze gedachte gebaseerd is?
Ik ben benieuwd naar de keiharde feiten uit de werkelijkheid. Volgens mij zijn deze gegevens opvraagbaar bij de relevante cbs, uwv, kvk database..
@Ronald
Als je de eerste paragraaf van het stukje ook leest, dan zie je waar NGI zich op baseert.
Verder denk ik dat geen van de door jou genoemde instanties ook maar enig inzicht heeft in de percentages bankzitters bij ICT dienstverleners. Die worden vast angstvallig binnenskamers gehouden.
Neem 20% gerust als ondergrens. Niemand praat graag over bankzitters. Dat is slecht voor de prijs.
Ook de uurvergoedingen voor consultants staan zwaar onder druk, net zoals het hele inkoopproces trouwens
Vers van de pers. Volgens mij kan het percentage naar boven bijgesteld worden. Vanmiddag is bij de Belastingdienst (CICT en CPP) bekend gemaakt dat tenminste 500 externe medewerkers met ingang van 1 april of 1 mei a.s. hun spullen kunnen pakken vanwege overbesteding en investeringsstop.
@Jan: thanks, gevonden:
“De beroepsvereniging baseert deze getallen op verhalen van zijn achterban en de jaarverslagen van de verschillende ict-ondernemingen.”
>
Ik ben heel benieuwd of dit een reeel beeld gaat.
Vergeet niet dat een jaarverslag ook de buitenstaanders, investeerders en aandeelhouder te vriend moet houden 😉