Grote ict-dienstverleners kunnen ongeveer tien tot twintig procent van het personeel niet plaatsen bij de klant, denkt beroepsvereniging NGI. Vooral dienstverleners die financiële instellingen als klant hebben, hebben last van veel bankzitters. Het zijn voornamelijk consultants die onder de slechte economie lijden, andere bedrijven hebben nog vacatures.
Beroepsvereniging NGI (Nederlands Genootschap voor Informatica) denkt dat grote ict-dienstverleners ongeveer tien tot twintig procent van het personeel op de bank hebben zitten. De beroepsvereniging baseert deze getallen op verhalen van zijn achterban en de jaarverslagen van de verschillende ict-ondernemingen.
Vooral dienstverleners die zaken doen met financiële bedrijven, krijgen volgens de NGI grote aantallen werknemers terug. "Hierbij moet je inderdaad denken aan twintig procent", zegt woordvoerder Anita Bosman. Bedrijven die zaken doen met de overheid of partijen op het gebied van sociale zekerheid, krijgen aanzienlijk minder medewerkers terug.
Kommer en kwel
Volgens de NGI is het niet alleen maar kommer en kwel. "De pijn in de markt wordt vooral gevoeld door de dienstverleners", zegt Bosman, "bij andere bedrijven zijn er nog steeds ict-vacatures." Vooral bij eindgebruikers worden nog ict’ers gezocht. De beroepsvereniging verwacht dat er aan het einde van het jaar weer een tekort ontstaat.
Het verschil zal overigens wel zijn dat medewerkers niet meer geworven wordt met een leaseauto. Bosman: "De bedrijven kiezen voor andere arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld dat medewerkers vier dagen mogen gaan werken."