Schleifenbauer Products, producent van stekkerblokken voor datacentra, heeft geen personeel. De vier vennoten werken thuis en houden elkaar op de hoogte via skype, mobiele telefoon en e-mail. Hoe functioneert een bedrijf zonder kantoor en is het werken met zzp'ers niet veel duurder? Oprichter en marketing directeur Ronald Timmermans vertelt.
"Het is niet zo dat wij niemand een baan gunnen, wij willen alleen ondernemende mensen aan ons binden. Zzp'ers hebben er baat bij om hard te werken", legt Ronald Timmermans, het idee achter de bedrijfsopzet van Schleifenbauer Products uit. Voordat Timmermans startte, kreeg hij van andere ondernemers te horen dat het zo jammer was dat je voor het runnen van een bedrijf personeel nodig hebt. Toch was dat niet de enige reden om te kiezen voor een organisatie zonder personeel. "Ik word persoonlijk niet gelukkig van het dragen van verantwoordelijkheid over andere mensen", vertelt Timmermans. "Daarom besloot ik alles uit te besteden wat ik zelf niet leuk vond of waar ik niet goed in was."
Het draait daarbij volgens Timmermans om het stellen van gemeenschappelijke doelen. "Voor onze partners wordt het lucratief als het ons ook goed gaat. Ik zou er geen probleem mee hebben als iemand die onze stekkerblokken verkoopt daar meer geld aan overhoudt dan wijzelf. Ik geloof dat je dat anderen moet gunnen."
Personeelskosten
Maar hoe zit het met de kosten? Worden die niet veel hoger door de inzet van zzp'ers? "Ik weet eigenlijk niet wat de werkelijke kosten van personeel zijn", zegt Timmermans. "Ik weet wel dat je salaris moet betalen en sociale lasten. Tel daarbij de stress op die het mij zou opleveren als ik met personeel zou moeten soebatten over de metallic lak op de lease-auto. Dat is niet makkelijk in geld uit te drukken. Natuurlijk moet je externen ook managen. Maar of ze op tijd zijn en hard genoeg werken, is hun eigen verantwoordelijkheid. Een zzp'er bepaalt bovendien zelf of hij in een oude Mercedes rondrijdt of in een nieuwe Astra."
Voor de organisatiestructuur van Schleifenbauer Products liet Timmermans zich inspireren door ondernemer Eckart Wintzen en zijn bedrijf BSO dat volgens het managementconcept van de celfilosofie werkte. Daarbij is een bedrijf opgedeeld in vele kleine, volledig zelfstandige, eenheden. "Ik zie onze bedrijfsconstructie als een extreme vorm van de zelfdelende cel, iedere persoon is de spin van zijn eigen netwerk. Door de vaardigheden, kennis en netwerken van verschillende personen te bundelen, krijg je een organisch geheel dat veel flexibeler is dan een van bovenaf geregeld organisme."
Klassieke organisatievormen
Toch kent Timmermans geen bedrijven die hetzelfde georganiseerd zijn. "Ik neem wel een tendens waar. Steeds meer mensen betwijfelen of de klassieke organisatievormen nog wel geschikt zijn voor deze tijd. Ik denk dat de huidige crisis dat denkproces versterkt." De gekozen manier van werken past daarom volledig in deze tijd. "Ik vraag me altijd met grote verbazing af hoe grote bedrijven überhaupt kunnen bestaan. Aan de top zitten de grote ‘graaiers' wiens enige belang is zoveel mogelijk geld naar binnen te harken. De mensen op de werkvloer vragen zich af waarom hun superieuren meer geld verdienen, terwijl zij al het werk doen. Hoe kan zo'n inefficiënte organisatie winst maken?"
Natuurlijk kan niet ieder bedrijf zomaar het roer omgooien. "Ik denk niet dat onze manier van werken geschikt is voor alle ondernemingen. Wanneer het creatieve proces de basis is voor de onderneming leent een bedrijf zich er goed voor, voor productiebedrijven is het niet geschikt. Bovendien willen sommige mensen gewoon een baan, geen gezeik en aan het einde van de maand salaris op de bankrekening. Daar is niets mis mee, maar ik voelde mij geremd in een klassieke organisatie. Als eigen baas vaar ik op mijn gevoel en ervaring."
Dit is gezond denken. Gaat natuurlijk lang niet in alle situaties op, maar over het algemeen kunnen verkoop- en dienstverlenend gerichte organisaties gemakkelijk op deze manier werken. Men is dus flexibeler en de organisatie is transparanter. Met Skype, mobiele telefoon en andere applicaties kan men goed uit de voeten: een toonvoorbeeld van ‘Het Nieuwe Werken’. Over enkele jaren zullen veel meer organisaties hun business model op een soortgelijke manier afstemmen. Als een organisatie groter wordt kan videoconferentie een uitkomst bieden, maar men heeft de groei ten minste in eigen hand en kan zonder stress op tijd de juiste mensen bij elkaar krijgen.
Op zich aardig, maar eigen personeel is goedkoper dan zzp. En zonder personeel. Hoe klein is de stap dat een van de zzp-ers zal denken.. hmm stekkertje op Ebay kopen, en dan vervolgens eigen klanten kring opbouwen.
Hij kan weinig claimen op copyright of dergelijke. Kortom een ieder kan zo iemand beconcureren, en met name de zzp-ers zelf kunnen dat doen, en zullen dat doen als zij in moeilijker vaarwater raken. Dan dienen ze eigen klanten kringen op te bouwen. Het is gedurfd dat hij zelf niet wil “werken”, maar enkel van advies en verkoop handel wil leveren. Nou ja, makelaars doen het ook, maar goedkoop zijn die ook niet. Wie wil dat betalen?..
Goed artikel.
Volgens mij claimt deze man niet dat hij niet wil werken.
Hij wil wellicht niet werken in de bestaande zin van het woord: uren maken met activiteiten die wel en niet leuk zijn om uitbetaald te worden.
Dit oude werken wordt hier op een effectieve manier omgezet in creatief zijn en eigen verantwoordelijk dragen.
Mede dankzij de overheid en onze Calvinistische cultuur zijn we vaak op zoek naar werk in plaats dat we zoeken naar mogelijkheden om onze eigen creativiteit tot uitdrukking te brengen.
Veel mensen zoeken werk voor het inkomen. Daarbij wordt de eigen creativiteit ondergeschikt gemaakt aan de korte termijn financiele noden. Dit terwijl creativiteit een veel grotere productiviteit in zich draagt.
Ik verheug mij erop dat er steeds meer organisaties komen met eenzelfde basis als in dit artikel.