Als het economisch slechter gaat, dan moeten ict'ers hun toegevoegde waarde laten zien. Dat betekent dat een ict'er moet veranderen. Hij moet niet meer denken vanuit de techniek, maar vanuit de behoeften van het bedrijf. Dat zegt directeur Ernst Fuld van de beroepsvereniging NGN.
Ict'ers moeten hun toegevoegde waarde tonen, nu het slecht gaat met de economie. Dat betekent dat de ict'er moet veranderen, zegt Ernst Fuld, directeur van beroepsvereniging NGN. "Alle nieuwe ontwikkelingen op ict-gebied, bijvoorbeeld cloud computing of service-oriented architecture, vragen om een andere insteek. Ict'ers zullen moeten veranderen om nog toegevoegde waarde te kunnen bieden."
Fuld reageert op de Conjunctuurenquête Nederland (COEN) van het Centraal Bureau voor Statistiek, Kamer van Koophandel, EIB, MKB Nederland en VNO-NCW. Hieruit blijkt dat 9,6 procent van de Nederlandse ict-dienstverleners het vaste personeel wil ontslaan om zo de recessie het hoofd te kunnen bieden. Bijna vijftien procent van de ict-dienstverleners kiest ervoor om het ingehuurde personeel te laten vertrekken.
Veranderingen
De NGN-directeur denkt dat de ontslagen niet per se te maken hebben met de huidige economie, maar dat dat al eerder is ingezet. "Natuurlijk grijpen bedrijven de economie aan om veranderingen door te voeren. Juist nu moet je als ict'er je toegevoegde waarde laten zien."
Vroeger was ict vanuit de techniek gedreven, zegt Fuld, nu komt het meer vanuit de business. "Bedrijven hebben behoefte aan het efficiënter inrichten van bedrijfsprocessen. Het gaat niet om leuke nieuwe technische dingetjes. De ict moet de bedrijfsbehoeften aanvullen."
Change or die
In augustus 2008 zorgde Fuld al voor veel ophef door te zeggen dat ict'ers moet investeren in scholing. "Het is een kwestie van change or die voor de Nederlandse ict'er. Hij moet met zijn hakken uit het zand."
Ben ik het niet mee eens, denk je dat de gemiddelde programmeur/beheerder het ook maar iets interesseerd hoe het bedrijf draait/klanten werft?
Nee, die doen gewoon waar ze goed in zijn en laten dat gepraat over aan de managers.
“Het laten zien van hun toegevoegde waarde, als het economisch slechter gaat”.
Mag ik vragen heer Fuld?…Hoezo alleen als het slechter gaat”
“Ict-ers zullen moeten veranderen om nog (MEER?) toegevoegde waarde te kunnen bieden”
Nu effu serieus, want gekker moet het in mijn ogen echt niet gaan worden hier op Computable.nl
Volgens mij TONEN alle ict-ers dagelijks al hun toegevoegde waarde door;
– AND de business te verstaan waarin ze werken,
– AND diepte verstand van ICT te hebben,
– AND in staat zijn om deze twee dimensies digitaal te willen verbinden!
Ik zie “het gemiddelde kantoor personeel” ons ict-ers dit niet nadoen. Die weten niet hoe snel ze weer terug moeten vallen op diezelfde ict-ers – met al hun toegevoegde en nog steeds ondergewaardeerde en onderbetaalde waarden en talenten – om uberhaupt hun eigen werk te kunnen doen.
[Veranderingen]
Ontslagen hebben in mijn ogen ook niets te maken met de (bewust veroorzaakte) kredietcrisis. Dit is een mooi excuus voor vele bedrijven om – door hun eigen (wan?)personeelsbeleid – overtollig geworden personeel te lozen naar de arbeidsmarkt met een extern excuus. Het “Hire-Fire scenario” doet weer van zich spreken. Ik wil dan ook niet inzien, waarom nu weer die ict-er WEER MEER moet laten zien in deze crisis. Waarom moet het WEER van de kant van de werkvloer komen?
Ik ben het wel eens dat het huidige werkklimaat meer eisen stelt aan ict-ers dan techniek alleen. Hiervoor is dan ook een mooie taak weggelegd in mijn ogen voor ?de beroepsvereniging? en de opleiders in deze sector. Werk zat op dit vlak de komende tijden.
[Investeren in scholing]
Als deze ict sector haar werkvloer personeel zo slecht blijft betalen, waar zouden ict-ers dan het GELD in deze kredietcrisis vandaan moeten halen? Laat staan dat ze naast hun fulltime baan, nog eens de TIJD kunnen vrijmaken om te gaan studeren als ze dat WILLEN, na het lezen van dit soort berichten. Niet echt motiverend en opbeurend de inhoud van dit artikel. Of gaat het hier slechts om een stukkie free-publicity voor de “Netwerk Gebruikersgroep Nederland”?
[Change or Die]
Op de website van het NGN staat een kopje “Wat doet de NGN voor u” -> belangenbehartiging. Ik vraag me dan oprecht af “welke belangen” er behartigd worden door de NGN voor haar leden. In de NGN-statuten staat hierover niets concreets te lezen, op de NGN website evenmin. Of zijn het de NGN haar eigen belangen?
Wanneer ik de kreet “beroepsvereniging” lees, heb ik dan waarschijnlijk last van “crosslinked clusters, bad sectors of een opgeschuffelde FAT of NTFS-Table”
Waarom?
Als ik lees “beroeps-vereniging” heb ik er persoonlijk hele andere associaties bij (vakbond , voorvechters) zoals blijkt uit volgende suggestie voor de NGN:
Wie weet is deze kredietcrisis ook een uitgelezen gelegenheid voor de NGN om zich in te gaan zetten voor de arbeidsrechten en omstandigheden van haar leden. Het werken aan een algehele CAO voor deze beroepstak i.p.v. zich alleen bezig te houden met “de laatste technische ict speeltjes”.
Die activiteiten roepen bij mij meer de associatie op van een techneutenclub i.p.v. een echte ict beroeps vereniging, maar he! dat zijn mijn associaties.
[#0XHEB : internal fat32 error]
[Toegevoegde Waarde]
– Ik mag hopen dat bedrijven deze kredietcrisis zelf ook eens aangrijpen om ook HUN TOEGEVOEGDE WAARDE laten zien als stabiele inkomstenbron voor alle hardwerkende ict-ers.
– Dat bedrijven hun trouwe werknemers niet als vuilniszakken, overbodoge ballast dumpen bij het oud vuil als het “economisch even tegenzit” of als het mt een blunder heeft gemaakt.
– Dat bedrijven meer waardering (menselijke, financiele, werkdruk, tijdsdruk ) zullen laten zien voor hun hardwerkende icters, nu of als de kredietcrisis is overgewaaid.
– Dat het binnen ict-bedrijven mogelijk word om het aanwezig werk part-time te gaan uitvoeren.
Hierdoor krijgen meer mensen (weer) werk in de ict, verdwijnt de term bankzitter, en hebben alle ict-werkers geld en tijd over om te gaan studeren. Das een win-win scenario voor alle partijen.
Nu het economisch slechter gaat, verschijnen er allerlei artikelen over wat de ICT-er zou moeten doen.
Hij moet zich meer profileren, z’n hoofd meer boven het maaiveld uitsteken, veranderen (waarin dan ook) en zijn meerwaarde meer tonen.
Waarom die enorme focus op de ICT-er als het slechter gaat?
ICT-ers zijn niet de bestuurders van de organisatie maar het chassis. Als de IT-infrastructuur te zwak wordt, klapt de hele organisatie in elkaar.
Als je moet bezuinigen, kijk dan eens naar echt vervangbare onderdelen zoals teveel managers, teveel gestuur en overleg.
De ICT-er heeft de crisis niet veroorzaakt en kan deze ook niet oplossen.
De heer Fuld lijkt een beetje achter de feiten aan te hollen. Wat hij zegt is allang geen nieuws meer. Als hij tien tot vijftien jaar geleden had ingezet op een business driven ICT dan was zijn “beroepsvereniging” waarschijnlijk wat groter, bekender en vooral vooraanstaander geweest. De systeembeheerders die Fuld via de NGN representeert hebben nauwelijks wat in de melk te brokkelen als het gaat om de toegevoegde waarde van ICT. Sterker: de nieuwste ontwikkelingen in de ICT zijn een regelrechte bedreiging voor de deze beroepsgroep (virtualisatie van SBC bijvoorbeeld: 1 beheerder op de pakweg 5000 gebruikers). Dat ziet Fuld waarschijnlijk ook wel, maar dat zegt hij niet. Hoe dan ook een gemiste kans, maar er liggen er gelukkig juist in de ICT nog zat voor het oprapen. En een daarvan is inderdaad scholing. Bijvoorbeeld omscholing van systeembeheerders ? precies de groep die de heer Fuld vertegenwoordigt.
Dat bedrijven de crisis “aangrijpen” om (meer) mensen te ontslaan is niks nieuws en de ICT wordt daarbij niet harder getroffen dan andere beroepsgroepen – denk aan het beroepsgoederenvervoer of de metaal.
Tot slot: Procesverbetering is lange termijn denken. Dat is de gemiddelde manager in ? en aandeelhouders van profitorganisaties de laatste decennia nog niet gelukt. Hier ligt de grootste uitdaging.
In het grijze verleden ben ik ook lid gewest van deze organisatie. Dat heette toen nog de Novell Gebruikersgroep. Dat kan/was zeer nuttig o.a. door uitwisseling van kennis en je netwerk en dergelijke. Opeens moest er toen een cultuur en naamswijziging komen en werd het lidmaatschap errug prijzig.
Het was de doelstelling dat deze organisatie zijn leden vertegenwoordigt op alle niveaus…. Tegenwoordig krijg ik de indruk dat ze meer tegen hun leden werken dan ervoor, mede gelet en gezien de uitlatingen van hun voorzitter die met deze “domme”uitlatingen wel de publiciteit haalt, maar niet zijn leden dient..
Uit het voorgaande blijkt dus dat 90,4 procent NIET overweegt om het vaste personeel te ontslaan en 85 procent gaat dus NIET het ingehuurde personeel laten vertrekken. Zo leest het ineens weer heel anders… Het is maar net hoe je de aangeleverde data interpreteert.
Feit is wel dat, wil een WERKGEVER klaar zijn voor de volgende groeiperiode (en die komt echt wel hoor) hij/zij maar beter kan zorgen dat het opleidings- en motivatie peil van zijn/haar personeel op peil is en blijft.
De kreet HRM (denk hierbij ook aan het peroonlijk onwikkelings plan, kortweg POP)komt hier nu al om de hoek kijken. Als een organisatie servicegerichte ict wil bedrijven, dan moeten hiervoor de kennis/wil/middelen etc. worden vrijgemaakt.
Gebeurt dit niet dan is het ontslaan van personeel (op middenlange termijn)geen keuze maar een feit.
Het wordt tijd dat werkgevers de ICT als een serieus beroep gaan zien en niet als een stelletje nerds die hele dagen zitten te gamen. Wederzijdse afhankelijkheid zou de gedragingen van beide partijen moeten bepalen. De ICTer wil graag (betaalde) arbeid. De werkgever wil zijn netwerk/software/productiemachines enz. enz. fatsoenlijk laten draaien. Hierin moet een goede oplossing te vinden zijn. Eenzijdige verandering heeft nog nooit tot een structurele oplossing van welk probleem dan ook gezorgd. Kortom heer Fuld ik ben het niet met u eens.
Ik krijg een heel erg “Daarrrrr is ie weeeeerrrrr” gevoel bij meneer Fuld. Om de zoveel tijd moet Fuld zich blijkbaar weer in de kijkert spelen met iedere keer dezelfde boodschap. De Nederlandse IT-er is in de ogen van Fuld een werkschuwe contactgestoorde einzelganger die door Fuld de weg gewezen moet worden. Hij kan het weten, hij is immers in het buitenland geweest…
Bij iedere boer die Fuld laat krijg ik het idee dat hij vooral bezig is te laten zien dat ie niet overbodig is.
Bij blijven op je vakgebied geldt voor iedereen en ja een beetje interesse voor het bedrijf mag er wel zijn.
Besef wel dat als je hart hebt voor de zaak, de zaak ook hard is voor jou.
Jammer dat veel managers niet ontslagen worden in deze tijden, als men echt effectiever zou willen werken in deze vergadercultuur met politieke spelletjes zouden wij allemaal geholpen zijn. Daarnaast zou de ICT wereld eens gewone mensentaal moeten gaan spreken ipv allemaal dure kreten die nietszeggend zijn. Vroeger was je automatiseerder of IT coordinator tegenwoordig noemens ze dat geloof ik business consultant. Ik zelf als ICT-er lach erom wat men af en toe in functies vraagt, dit geeft aan dat het management niet eens weet wat ze echt nodig hebben, terwijl ICT toch een logisch vak is, maar ja door leeghoofden, wordt een logisch vak complex weggezet, maar Fuld heeft schijnbaar de oplossing die nergens toeleidt, maar ok het heeft nieuwswaarde.
Laten wij een logische, begrijpbare ICT voor iedereen proberen neer te zetten, zonder al te veel theorien, processen etc. zouden wij dan niet veel pragmatischer zijn met zijn allen, maar ja dan valt er niets meer te vergaderen voor de theoretische ICT-ers denk ik, gelukkig heb ik een eigen bedrijf en weinig last van deze zooi…..
Ik ben 25 jaar als IT-dienstverlener werkzaam geweest en gezien mijn referenties (zwart op wit !!!) was ik zo’n IT-er die dienstverlening en denken vanuit de klant hoog in het vaandel had staan. De best technische oplossing is per saldo niet de beste oplossing voor het bedrijf. Tot in 2002 de internetballon klapte en ook een crisis uitbrak. Alle mooie referenties en getuigschriften hadden ineens niet meer waarde dan een toiletrol. Ik was ineens te oud en te duur en denken hoefde ik ook niet meer. Wegwezen, dus. Wat nou, anders denken in tijd van crisis en daarvoor. Misschien dan IT managers eens anders moeten gaan denken aan de denkers die ze nog hebben maar nu schijnen te missen.
Laat eerst die bonusgraaiende managers maar eens hun meerwaarde tonen.
Als ICT’er doe ik niets anders dan mee willen denken maar de directeur wil echt niet dat je op zijn stoel gaat zitten (behalve als hij zijn Blackberry weer eens verprutst heeft) omdat je graag mee wil denken.
Beslissingen op zijn niveau worden op heel andere gronden genomen (laat X me winnen met golfen, krijg ik die leuke nieuwe laptop als relatiegeschenk of alleen een folder, is het doen van Project X iets goeds voor mijn CV, …).
Ik zorg dus zelf wel voor mijn marktwaarde door te investeren in opleidingen en goed te kijken wat er nieuw aankomt en wat wel gewild zou kunnen zijn in de toekomst, zoals nu virtualisatie alles is.