Als het economisch slechter gaat, dan moeten ict'ers hun toegevoegde waarde laten zien. Dat betekent dat een ict'er moet veranderen. Hij moet niet meer denken vanuit de techniek, maar vanuit de behoeften van het bedrijf. Dat zegt directeur Ernst Fuld van de beroepsvereniging NGN.
Ict'ers moeten hun toegevoegde waarde tonen, nu het slecht gaat met de economie. Dat betekent dat de ict'er moet veranderen, zegt Ernst Fuld, directeur van beroepsvereniging NGN. "Alle nieuwe ontwikkelingen op ict-gebied, bijvoorbeeld cloud computing of service-oriented architecture, vragen om een andere insteek. Ict'ers zullen moeten veranderen om nog toegevoegde waarde te kunnen bieden."
Fuld reageert op de Conjunctuurenquête Nederland (COEN) van het Centraal Bureau voor Statistiek, Kamer van Koophandel, EIB, MKB Nederland en VNO-NCW. Hieruit blijkt dat 9,6 procent van de Nederlandse ict-dienstverleners het vaste personeel wil ontslaan om zo de recessie het hoofd te kunnen bieden. Bijna vijftien procent van de ict-dienstverleners kiest ervoor om het ingehuurde personeel te laten vertrekken.
Veranderingen
De NGN-directeur denkt dat de ontslagen niet per se te maken hebben met de huidige economie, maar dat dat al eerder is ingezet. "Natuurlijk grijpen bedrijven de economie aan om veranderingen door te voeren. Juist nu moet je als ict'er je toegevoegde waarde laten zien."
Vroeger was ict vanuit de techniek gedreven, zegt Fuld, nu komt het meer vanuit de business. "Bedrijven hebben behoefte aan het efficiënter inrichten van bedrijfsprocessen. Het gaat niet om leuke nieuwe technische dingetjes. De ict moet de bedrijfsbehoeften aanvullen."
Change or die
In augustus 2008 zorgde Fuld al voor veel ophef door te zeggen dat ict'ers moet investeren in scholing. "Het is een kwestie van change or die voor de Nederlandse ict'er. Hij moet met zijn hakken uit het zand."
Wat ben ik het ontzettend met een groot aantal van jullie eens! De heer Fuld praat in jaren-80-taal. De toegevoegde waarde van menig IT-er is groter dan die van de gemiddelde manager. De grootste job hoppers vind je in het management. Dat heeft tot gevolg dat beloning bijna altijd gekoppeld is aan korte termijn resultaten. En daar zit hem nu juist het probleem. Alles draait om snel scoren en innen. Niet in het bedrijfsbelang, maar in het belang van de portemonnee van de manager. Waar eigenlijk strategen zouden moeten zitten, zitten nu korte termijn denkers. IT-ers zijn vaak degenen die lange termijn moeten denken; mede omdat ze klant zijn van hun eigen product. Ze denken niet alleen technisch maar ook organisatorisch: nieuwe middelen en inzichten bieden nieuwe kansen. LEAN, 6 sigma… Hoe maak je dat operationeel? Het management zit gewoon certificaatjes te tellen en te kijken of ze hun targets halen. Ownership en organisatiekracht zijn voor hun niet meer nodig. Daar word je niet op afgerekend en tegen de tijd dat je onkunde aan het licht dreigt te komen hop je verder naar de volgende job. En toen… toen kwam de crisis! Een direct gevolg van het korte termijn winstbejag. Nu wordt het ook echt spannend: de managers kunnen niet meer weghoppen… Lange termijn KPI’s hangen als zwaar weer boven hun hoofden. Wat zullen ze de IT-ers en bedrijfskundigen ontzettend nodig hebben om inzicht te krijgen in hun organisatie… en wat heeft de heer Fuld ontzettend ongelijk.
@Plankton Precies die houding is wat Fuld aan de kaak stelt, denk je dat een voetballer nog opgesteld wordt als hij slechts focust op het voorbij spelen van zijn directe tegenstander en het verdere wedstrijdverloop hem worst is?
@Hans Kroon, Fuld haalt letterlijk Cloud Computing en SOA aan om te laten zien dat veel ICT-ers een ander beroep krijgen. Volgens mij ben je het op al je punten hardstikke eens met wat hij zegt.
@Moriahh50 Ik denk dat een goede (beroepsverenigings)directeur af en toe de vinger op de zere plek legt en juist in het veranderende beroepsklimaat (dankzij oa. Cloud Computing) wijst waar ‘zijn’ leden op moeten letten. Zeggen dat systeembeheer zoals we nu kennen over 10 jaar nog bestaat is zou juist enorm schadelijk zijn voor het beroep, want dat bestaat dan niet meer.
@G.J. Volgens mij ben jij het ook met Fuld eens, alleen interpreteer je zijn stellingname negatief.
@Itismeguys: Exact! Laten we, nog meer dan voorheen, proberen om de ICT relevant en begrijpelijk te maken. Dat is een taak die we met de hele ICT moeten oplossen.
@Bruce: Oh wat zielig, zij zijn groot en machtig en wij zijn klein en ondergewaardeerd. Echt niet alle directeurs zijn zo hoor, ik heb in Nederland eigenlijk alleen het omgekeerde meegemaakt en dat zelfs uitzendkrachten gevraagd wordt om mee te denken. Je doel daarintegen is wel goed, zorg dat je snapt waar het in de toekomst om draait.
@Johan: Ja idd managers zijn ook een probleem, so? Fuld zegt echt niet dat we in de shit zitten omdat de ICT-ers hebben gefaald. Hij zegt alleen dat de toekomst voor ICT-ers ligt in het snappen hoe bedrijfsprocessen verbeterd kunnen worden door ICT.
Aan de grond van dit probleem ligt het feit dat we in de ICT-sector teveel kleine prutsgroepjes hebben die allemaal hun eigen clubje in stand proberen te houden. Tot een goed lopend poldermodel, zoals in alle succesvolle sectoren in NL, komen we alleen als de drie onderhandelingspartners (Overheid, Werkgevers en Werknemers) goed georganiseerd zijn. ICT-Office is er voor de werkgevers, de overheid heeft niet eens een ICT-ministerie (wel Landbouw en Verkeer) maar zit wel langzaam te denken aan een CIO/CTO (zeker met Obama’s CTO of the USA) en de werknemers zijn met 100 verenigingen een chaos. Ik zie Fuld/NGN de laatste tijd veel werken om het werknemersgedeelte beter te organiseren, Ik denk dat dat een erg belangrijke ontwikkeling is, ik denk dat we Fuld dus eerder aan onze zijde hebben dan dat hij ons tegen wilt werken 🙂
http://www.automatiseringgids.nl/artikelen/2009/3/twintigjarig%20ngn%20zoekt%20%20samenwerking.aspx
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/beleid/2858528/2379250/certificaten-zeggen-veel-te-weinig.html
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/beheer/2598900/1277800/icter-moet-van-zijn-eiland-af.html
@Anton Verheijde: Je zegt dat Fuld alleen zegt dat de toekomst voor ICT-ers ligt in het snappen hoe bedrijfsprocessen verbeterd kunnen worden door ICT. Ik zeg: het zal zeker zo zijn dat niet iedere ICT-er die relatie volledig ziet. Maar degenen die dat wel zien (en dat zijn er niet weinig) komen even goed geen steek verder. Zo lang het management niet wordt afgerekend op KPI’s die een daadwerkelijke verbetering van de bedrijfsprocessen meten (en dan bedoel ik op de lange termijn), zal er niets veranderen. De frustraties nemen alleen maar verder toe. Misschien is het wel helemaal niet wenselijk voor het management dat ICT-ers van dat spreekwoordelijke eiland af komen?
@Johan. Ik denk dat Fuld alleen kan spreken voor de partij die hij vertegenwoordigt, namelijk de ICT-er. Dat op managementniveau veel mis is, sure, maar laten we in plaats van te wijzen nu eerst accepteren dat we zelf ook onderdeel van de oplossing kunnen zijn.
Ik hoor juist veel projectmanagers die op zoek zijn naar de ICT-er die de technische zaken kunnen vertalen naar wat het management kan snappen.
@Anton. Ik heb nergens gezegd dat ik het niet met Fuld eens ben. Ik verwacht van een directeur van een beroepsvereninging echter wat meer visie. En dat hij die niet pas prijsgeeft als zijn leden al op de slachtbank liggen. Overigens vertegenwoordigt hij “de ICT er” niet; de NGN heeft nog geen 3000 leden, waarvan het merendeel systeembeheerders.