Voormalig EqualLogic-partner StorageSupport overweegt een rechtszaak aan te spannen tegen Dell. Eigenaar Sjef van Ham zegt keiharde bewijzen te hebben dat zijn bedrijf “besodemieterd” is door de vendor. “We zijn zeker 50.000 euro aan marge misgelopen doordat Dells directe verkoopafdeling achter onze klanten aangegaan is.”
StorageSupport is een van de EqualLogic-resellers van het eerste uur. Door de overname van de storageaanbieder door Dell werd StorageSupport noodgedwongen Dell-partner. "EqualLogic is een goed product maar de Dell-organisatie is een ramp. Daar valt niet mee te teamen", zegt StorageSupport-eigenaar Sjef van Ham.
"Sinds maart vorig jaar werden we verplicht om onze klanten te registreren. Het is een keer of vijf gebeurd dat wij een deal geregistreerd hebben en dat Dell achter onze rug om direct naar de klant is gestapt en producten voor een lagere prijs heeft aangeboden. Terwijl Dell steeds zegt dat het voor de prijs niet uitmaakt of een klant bij Dell direct of bij een partner koopt."
StorageSupport heeft geprobeerd samen met Dell naar een oplossing te zoeken, zegt Van Ham. "We hebben om tafel gezeten met channel directeur Erik Preisser en Harry Wilmink (country manager Benelux Dell EqualLogic, red.). Eén van de verloren deals konden we gecompenseerd krijgen, over de rest van de cases viel niet te praten. We werden zeer onbeschoft behandeld. Erik Preisser liep zelfs gewoon weg."
Nu wil StorageSupport via de rechter compensatie afdwingen. "Dell gaat ervan uit dat zijn partners maar klein zijn en toch geen rechtszaak aanspannen, omdat zo’n procedure lang duurt en advocaten duur zijn. Wij denken er hard over om samen met een aantal andere partners toch de gang naar de rechter te maken. Voor zover ik weet zijn wij de partner die de meeste marge misgelopen zijn maar er zijn meer gedupeerden."
Harry Wilmink, country manager Benelux Dell EqualLogic, wil niet inhoudelijk reageren op deze zaak. "Als er dingen spelen tussen resellers en Dell willen we daar onderling over praten en niet via tussenpersonen, wat CRN in dit geval zou zijn."
Hallo heren dat is hetzelfde als er gebeurt in telecom land. Misschien herinneren jullie nog wel nog de “vodaclaim”: dealers die door vodafone klanten benadeeld zijn. Zoals nu gewoon geaccepteerd worden klanten gewoon gebeld: “U krijgt een nieuwe telefoon” en gelijk is de klant voor de dealer! Nu is in deze zaak tot in de hoge raad gestreden en is de uitspraak gedaan dat de provider fout is. Maar ja, de uitspraak die zit lekker weer in de doofpot!
We denken er erg aan dat Vodafone gewoon de bedrijven heeft opgekocht en zo de claims weggetoverd! Zo werkt dat in ons landje. Alleen wel vreemd dat er voor de heren verzekeraars wel een beschermende wet is. Daar kan dus Aegon niet rechtstreeks. Oneerlijk dus!
eigen schuld , dikke…
Meerder malen is gebleken dat DELL een onbetrouwbare partner is en dat is nu dus ook weer het geval.
Korte termijn denken en snelle successen willen boeken.
Dat krijg je er van als je geen duidelijke strategie hebt. Neem een voorbeeld aan IBM.
Dell is voor haar verkoop primair afhankelijk van haar telesales mensen. Het enige wat deze mensen (terecht) zal interesseren is het halen hun persoonlijke target. Of zij hiervoor een partner moet benadelen van een van je telesales collega’s, dat maak zo’n telesales natuurlijk helemaal niets uit. Het enige wat telt is de marge op hun persoonlijke target.