Welke keuzes moet je als CIO maken uit de verschillende aanbieders van cloud- en SaaS-diensten? Het aanbod is immers aantrekkelijk, veelal goedkoper dan zelf doen of traditioneel outsourcen en het past helemaal in het tijdsbeeld waarbij je betaalt voor de hoeveelheid ict die je afneemt.
Het nadeel van cloud- of SaaS-gebaseerde services is dat de dienst mogelijk niet voldoet aan alle eisen die je hebt als bedrijf en dat de governance-structuur nogal ongrijpbaar is. Daarnaast is de SLA meestal sterk gestandaardiseerd en zijn compliancy, vertrouwelijkheid en continuïteit binnen de ‘algemene voorwaarden' gedefinieerd. Kortom, als klant wordt je al gauw een nummer en dat voelt niet goed als het om de ict van je primaire bedrijfsprocessen gaat.
Dit aspect van het anonimiseren van de services door de cloud-leveranciers, wordt nog erger wanneer je als bedrijf zaken doet met meer dan één cloud-leverancier. De noodzaak tot integratie aan de poort, bundeling van diensten tot een enkel platform of service en het absorberen van diverse service levels in één SLA wordt groter naarmate het aantal contracten stijgt.
Hierdoor stijgen de kosten voor de CIO en het is maar de vraag of dat opweegt tegen de kostenverlaging die de gezamenlijke cloud-leveranciers je beloofd hebben. En het wordt nog complexer; immers cloud-services hebben het in zich om dynamisch te zijn. Je kunt eenvoudiger overstappen, er komen nieuwe leveranciers met meer en betere services, de beslissingen om wijzigingen aan te brengen gaat van een driejaars contract naar besluitvorming die jaarlijks, maandelijks of mogelijk wekelijks genomen moet worden. Wie heeft deze week de laagste terabyte- of processing-prijs in de aanbieding?
Als de CIO niet snel genoeg is in zijn besluitvorming of op de verkeerde diensten ‘neen' zegt, zal de business zelf wel het besluit nemen. Het afnemen van een cloud-dienst kan immers ook rechtstreeks…
Dit onderwerp zou op de agenda moeten staan bij elke outsourcing die vandaag bestaat of wordt afgesproken. Deze ‘cloudsourcing' of, in mijn terminologie, 'managed services integration' geeft aan welke rol de traditionele outsourcer moet gaan spelen in dit zich sterk ontwikkelende krachtenveld.
Outsourcing dichter tegen de business requirements aan, met een duidelijk mandaat en de capaciteiten om het geheel van alle service providers van de klant te regisseren. Met andere woorden om de betrouwbare en onmisbare integrator te zijn; niet wijzend naar anderen, maar het aanbod om een integrale verantwoordelijkheid te willen dragen. Dat lijkt me een boeiend gesprek.
Hoewel de genoemde problemen van Cloud-services herkenbaar zijn, is de conclusie dat niet helemaal. Hoezo zouden traditionele outsourcers hierin een rol moeten spelen. Denk je niet, dat zij automatisch hun traditionele diensten ter vervanging van deze problematiek zullen gaan aanbieden? Ja bij cloudsourcing ontstaan nieuwe problematieken. In ieder geval andere problematiek dan bij de traditionele outsourcers.
In mijn ogen is echter de nieuwe problematiek veel eenvoudiger op te lossen dan de traditionele. Zie bijvoorbeeld het gerelateerde artikel onder dit artikel. Er staan nieuwe bedrijven op om juist deze nieuwe problematiek op te lossen. Dus om deze oplossing nu te vragen aan degenen die de oude problematiek van te dure en inflexibele oplossingen hebben veroorzaakt, gaat mij wat ver. Zoals Gartner het zei in las Vegas: “Traditional outsourcing and hosting is not dead, but it is dying…. IT needs to take the initiative in building dynamic sourcing teams ? people who understand both IT and business, and can make sourcing decisions a project at a time, and dynamically based on changing workloads, priorities and costs….Cloud providers will offer a low barrier to entry and economies of scale that are too compelling to ignore. To service them, a new industry of service brokers will evolve” Zie het gerelateerde artikel.
Nu de traditionele partijen vragen, is hetzelfde als aan de banken vragen om de kredietcrisis op te lossen. Dat kunnen ze niet.
Cloud sourcing, software as a service, application service providers?? het is naar mijn mening allemaal oude wijn in nieuwe zakken. Het adagium ‘ICT is hetzelfde als elektriciteit uit de muur’ ligt hieraan ten grondslag. En dit adagium is over het algemeen fundamenteel onjuist. Voorwaarde voor het kunnen slagen van een standaard oplossing is het bestaan van een standaard ICT-omgeving. Ok, voor organisaties met ‘beperkte’ omvang, welke standaard activiteiten uitvoert en op zoek is naar standaard functionaliteit kunnen deze oplossingen uitkomst bieden. Ik geloof er echter niet in. In de praktijk blijkt altijd dat standaard niet standaard is en voor het niet op een gewenste wijze werken van bijvoorbeeld kantoorautomatisering (e-mail!) of desktops worden anno 2009 hele uitbestedingscontracten opgezegd. ‘Outsourcing dichter tegen de business requirements aan’ is een opmerking naar mijn hart. U bent gewaarschuwd!
Inderdaad, cloud computing is (deels) nieuw qua techniek en afnamevorm in een logisch vervolg op ontwikkelingen die al gaande waren. En de rol van service integrator blijft en wordt wellicht alleen maar belangrijker. De invulling van die rol verandert en traditionele partijen veranderen daar in mee. Net als in de wereld van de media. Nieuwe ontwikkelingen en technologie volop, uitgevers, omroepen en providers schuiven op in hun diensten en proposities maar zijn er nog, ook omdat ze vanouds toch de deskundigheid (of de infrastructuur) hebben.
De aangegeven problemen met cloud-computing zijn op dit moment inderdaad helaas nog werkelijkheid. Voor een deel is de cloud nu al effectief voor deel-oplossingen maar ontbreken de facto standaarden die noodzakelijk zijn voor een volledige architectuur die gebaseerd is op de cloud. Hierdoor moet je je als klant ook nog behoorlijk verdiepen in de achterliggende technologie om te voorkomen dat je nooit meer je omgeving naar een andere cloud kan verplaatsen. Met de huidige oplossing is er dan ook behoorlijk sprake van vendor-lockin. Deze standaards zullen met de tijd en het toenemende gebruik echter vanzelf ontstaan. En dat dat gebruik gaat toenemen spreekt wat mij betreft vanzelf gezien de enorme voordelen die de cloud, en het bijbehorende busines model, heeft.
Of de huidige ousourcers de juiste partij zijn om cloud services te bieden? Ik denk dat het de meesten niet gaat lukken. Hun belangen in hun bestaande business-modellen zijn te groot. Ze verdienen immers hun geld met operations, het vullen van data centers en de verkoop van met veel pijn- en moeite ontwikkelde “standaard” desktopconcepten. Allemaal zaken die straks uitgevoerd worden door de cloud-leveranciers. De toegevoegde waarde wordt het slim integreren van de diverse aangeboden diensten van potentiele concurrenten. Ik denk dat dit voor veel van de huidige outsourcingproviders een stap te ver is.
Het afnemen van SaaS diensten en cloud computing vereist inlevingsvermogen van beide zijden.
De leverancier(s) moet(en) de business van de afnemer begrijpen en andersom zal de CIO goed
op de hoogte moeten zijn van wat hij/zij kan en mag verwachten van (het inlevingsvermogen van)
deze leverancier. Het is bij CC en SaaS niet verstandig om te kiezen voor meerdere leveranciers,
het overzicht wordt al snel verloren en het gevaar dat leveranciers naar elkaar gaan wijzen is zeer
groot aanwezig. Het maakt het er zeker niet eenvoudiger op als de leveranciers verschillende SLA’s hanteren. In dat geval wens ik de CIO veel wijsheid.
De leverancier zal op basis van de veranderende markt zijn aanbod daarop moeten afstemmen, te
beginnen met het business model. Dat business model moet dan wel aansluiten bij de doelmarkt.
Er zal door bovenstaande veel meer segmentering optreden tussen de aanbieders. Nieuwe kansen dus voor outsourcing bedrijven en meer kansen voor nieuwkomers.
SaaS en cloud computing zijn nieuwe service delivery modellen, die steeds vaker door leveranciers worden aangeboden op de markt. Het zijn technologie?n die een centrale rol spelen in het vervullen van, en snel kunnen inspelen op, een externe klantvraag. Dat faciliteert een tendens waar moderne bedrijfsvoering naar toe gaat: het ontstaan van waardeketens door diensten op te bouwen uit op zich zelf staande losse elementen. Deze lijn van denken levert de volgende voordelen op:
1. Het nemen van gefundeerde beslissingen rond sourcing en sourcing delivery modellen.
2. Draagvlak bij de business. Zij hebben immers beter inzicht in de waarde die een bepaalde dienst toevoegt.
Het probleem van service integratie is echter veel generieker. Elke schakel in de keten is er verantwoordelijk voor haar gedeelte steeds als een complete en samenhangende (deel-)dienst aan te bieden en te beheren. Ook leveranciers, die gebruik maken van cloud computing, moeten daar dus aan voldoen.
1. Google en SLA? Je krijgt geen garanties, je moet niet zeuren als je data weg is. Dit is een platte vertalen als je de gebruikersovereenkomst leest, maar in feite komt het hier op neer
2. niemand hier spreekt over de Wet van de Privacy. Heb je als bedrijf te maken met persoonsgevens dan is cloud oplossinggen zoals Google misschien wel onmogelijk. Niemand weet waar de data staat en wie in deze gegevens kan komen is onbekend.