Telecombedrijf Telfort laat zijn geïntegreerde it-platform bouwen door de Chinese ict-leverancier Huawei. Het nieuwe systeem ondersteunt de klantenservice en regelt de facturatie van de diensten voor mobiele en vaste telefonie en internet. Het contract met de Chinezen loopt tien jaar.
Telfort heeft een tienjarige samenwerkingsovereenkomst getekend met het Chinese Huawei voor de bouw van een nieuw, geïntegreerd it-platform. De eerste delen van het nieuwe systeem gaan dit jaar nog live. De verdere ingebruikname vindt gefaseerd plaats in 2010. Het nieuwe platform dat Huawei Telfort gaat leveren is een geïntegreerd systeem voor de ondersteuning van de klantenservice en de facturatie op het gebied van mobiele, vaste telefonie en internetdiensten. Het moet ervoor zorgen dat alle diensten die klanten afnemen in een oogopslag zichtbaar worden voor de ondersteunende Telfort-medewerkers.
Hierdoor verwacht de Nederlandse leverancier van mobiele telecommunicatiediensten aan consumenten en de zakelijke markt de klanten beter en sneller te kunnen bedienen. Ook kunnen zij via een persoonlijke internetpagina direct inzage krijgen in de status van (bel- en internet-)kosten en belgedrag.
Efficiënt en eenvoudiger
Volgens directeur Marco Visser biedt de samenwerking met Huawei Telfort een efficiënte en toekomstvaste it-omgeving. Ook verwacht hij dat het met platform eenvoudiger wordt nieuwe aanbiedingen in de markt te zetten en sneller te reageren op specifieke klantwensen.
Beide partijen kennen elkaar al vanaf 2005. Huawei levert netwerkdiensten aan Telfort en legde het umts-netwerk aan. Ook levert het de 3G-apparatuur. Daarnaast is Huawei ook leverancier van het mobiele core-netwerk alsmede het DWDM-glasvezelnetwerk van Telfort-moeder KPN. In China werken bij Huawei 87.500 werknemers en bedient het bedrijf zo'n tweehonderdmiljoen telecomklanten met zijn Ccbs (Customer Care & Billing System). Telfort is de eerste Europese telecomoperator die voor Ccbs heeft gekozen.