In de afgelopen maanden is pijnlijk duidelijk geworden dat de huidige crisis ook de ict-arbeidsmarkt raakt. Zo lijken de oudere ict’er en de startende ict’er duidelijk het spreekwoordelijke 'kind van de rekening' te worden. Ict-organisaties en -afdelingen kijken met name naar wie er op de korte termijn direct in een bepaalde functie past en dan ook in no-time declarabel is. Maar is deze defensieve houding wel wenselijk?
In de achterliggende weken heb ik met diverse werkgevers gesproken over dit fenomeen. Hier zie je grote verschillen tussen de grote ondernemingen, die veelal sturen op kentallen, en middelgrote organisaties die meer als ondernemer kijken naar de huidige markt. Als we de huidige ict-markt vergelijken met het voetbal, dan kun je stellen dat we tijdens de rust met 2-0 achter staan. Vervolgens zijn er legio trainers/managers die in de tweede 45 minuten kiezen voor de verdediging, lees hier afslanken van de organisatie; je past immers je beleid aan op de marktvraag, totdat deze weer toeneemt…
De wat meer ondernemende trainers/managers kiezen echter voor een meer aanvallende opstelling en beseffen zich dat de tactiek van de eerste helft moet worden aangepast. In de afgelopen jaren is het ons in de ict voor de wind gegaan en zijn we verwend geraakt. Juist nu zal het niveau van verkoop drijven, service verlenen van een ander kaliber moeten zijn dan in tijden van hoogconjunctuur. Als je als organisatie deze flexibiliteit weet op te brengen kom je gegarandeerd hoger op de ranglijst, tijdens deze crisisperiode maar zeker hoor je bij de eerste die profiteren van herstel van de markt.
Dit is ook bij uitstek het moment om als ict-organisatie je slag te slaan op de arbeidsmarkt. Vanuit diverse grote detacheerders en dienstverleners komen er op dit moment zeer ervaren ict'ers op de arbeidsmarkt. Zij komen er nu achter dat hun werkgever een wat minder veilige haven is gebleken dan vooraf gedacht. Ook ambitieuze starters of oudere ict'ers kunnen een welkome aanvulling zijn, al gaan hier wellicht de kosten ietwat voor de baten uit. Naar mijn idee kunnen we als ict-branche op dit gebied nog heel wat leren van de diverse betaaldvoetbalorganisaties die ondanks tegenvallende resultaten blijven investeren in hun jeugdopleiding, juist omdat deze zorgt voor continuïteit van de club op middellange en langere termijn. Juist op dit moment kun je het eigen team versterken met toptalent zodat je volgend seizoen je slag kunt slaan in de competitie.