Binnen het huidige economische klimaat is het belangrijker dan ooit om de supply chain te optimaliseren en kosten te reduceren. Om de concurrentie voor te blijven, adviseert Zebra Technologies, leverancier van on-demand printoplossingen, haar partners daarom om quick wins te realiseren, waardoor het logistieke proces efficiënter verloopt en voorraden zoveel mogelijk beperkt worden. Zebra geeft vijf kostenbesparende tips voor lastige tijden:
1. Reduceer voorraden
De opslag van goederen is duur. De vraag naar goederen neemt af en hierdoor blijven ondernemingen met te veel voorraad zitten. Door goede afspraken te maken met leveranciers kan de benodigde voorraad aanzienlijk worden teruggedrongen. Zebra zorgt er bijvoorbeeld voor dat er gemiddeld 40.000 printers op voorraad zijn, zodat deze altijd direct geleverd kunnen worden en het voor partners niet noodzakelijk is om zelf grote voorraden te voeren.
2. Gebruik directe verzending om vracht- en opslagkosten terug te dringen
Door producten vanuit één locatie te laten leveren, kan optimaal gebruik gemaakt worden van schaalvoordelen en worden de transportkosten aanzienlijk verlaagd. Zebra levert in de Benelux het gehele productportfolio vanuit het distributiecentrum in Heerenveen.
3. Neem deel aan partnerprogramma’s
Een goede samenwerking biedt vele voordelen. Door aan te sluiten bij een partnerprogramma kan gebruik gemaakt worden van de extra ondersteuning van de betreffende leverancier. De tijd en kosten die hiermee bespaard worden kunnen worden geïnvesteerd in verkoopinspanningen. Zebra heeft hiervoor het PartnersFirst-programma opgezet waarbij technische kennis wordt gedeeld. Daarnaast kunnen partners gebruik maken van marketingmaterialen en bovendien profiteren van de sales support van de accountmanagers van Zebra.
4. Selecteer leveranciers met betrouwbare levertijden
Betrouwbare levertijden zijn niet alleen belangrijk voor een goede relatie met de klant, maar dit voorkomt ook dat er extra kosten moeten worden gemaakt voor aparte verzendingen en extra administratie. Hoe beter het logistieke proces te voorspellen is, hoe efficiënter er kan worden gewerkt. Dit heeft uiteindelijk een positieve uitwerking op de omzet en cashflow.
5. Zorg voor een goede Informatievoorziening
Binnen een competitieve markt is het cruciaal om over de juiste informatie te beschikken. De klant wil weten wanneer producten worden geleverd en wat de status is. Het is belangrijk om hierover goede afspraken te maken met leveranciers. Wanneer de informatievoorziening goed is geregeld, kan de klant ook goed worden geadviseerd. Hiermee neemt het vertrouwen van de klant ook toe.
"Het zijn moeilijke tijden en wij zien het als onze verplichting om onze partners zo goed mogelijk te ondersteunen", stelt Mikel van Urk, Regional Salesmanager Benelux bij Zebra Technologies. "Ons partnerprogramma is een uitstekend instrument om wat extra’s doen. Op dit moment is er maar één ding belangrijk voor onze partners en dat is dat zij zich volledig kunnen richten op de verkoop. Bovendien blijkt in de praktijk dat er nog veel winst te realiseren is binnen het logistieke proces. Wanneer je deze aspecten combineert, kun je de concurrentie aangaan en meerwaarde bieden met als doel de omzet te realiseren en de kosten te verlagen. Hierdoor komen onze partners mogelijk sterker uit deze lastige tijd."