Het zal niemand ontgaan zijn dat de auto-industrie in zwaar weer verkeert in deze economisch uitdagende tijden. De verkoop van luxe auto’s loopt sterk terug, omdat consumenten zich terughoudend opstellen en veelal op zoek gaan naar betaalbare auto’s die zuinig zijn en de maandelijks lasten zo ver mogelijk omlaag kunnen brengen.
Als we kijken naar ict in relatie tot het mkb, dan kunnen we in het koopgedrag een soortgelijke tendens signaleren. Uit onderzoek van MKB Nederland begin dit jaar blijkt dat er in 2009 er een terugval verwacht wordt in investeringen en dat kritischer gekeken zal worden naar investeringsplannen over de gehele linie. Kortom, ook in het mkb zijn de behoeftes aan het veranderen. Als we kijken naar it-behoeftes, dan zal het midden- en kleinbedrijf op zoek gaan naar it-oplossingen die simpel, prestatieverhogend en flexibel zijn, zonder dat de totale kosten van de investeringen de pan uit rijzen. Mobiliteit is een voorbeeld van een werkveld waar deze behoeftes van wezenlijk belang zijn.
Ten tijde van crisis gaat het niet langer om de mooiste of meest luxe auto voorzien van de allernieuwste snufjes, maar hebben organisaties veel meer baat bij een oplossing die het bedrijf van punt A naar B brengt op basis van functionaliteit en toegevoegde waarde. Mobiliteit wordt vaak ingezet om de productiviteit van werknemers te verhogen en de organisatie flexibiliteit te bieden met betrekking tot werkplekken. Verder is het belangrijk om, in periodes waarin budgetten onder druk staan, de totale kosten zo inzichtelijk en voorspelbaar mogelijk te maken. Niemand zit te wachten op onvoorziene uitgaven of financiële verrassingen. Betrouwbare kostenramingen op korte en lange termijn zijn wenselijk om financiële risico’s te beperken en tot een solide business case te komen.
Hier is een belangrijke taak weggelegd voor het kanaal, namelijk het signaleren van klantbehoeftes en het anticiperen daarop met oplossingen die passen bij de uitdagingen die de huidige economie met zich meebrengt. De rol die resellers hier kunnen spelen is het meedenken en ondersteunen van klanten bij het bouwen van de business case. Luister naar uw klant en help hem bij het uitkiezen van de juiste auto die hem helpt de gestelde doelen te bereiken, nu en in de toekomst. Een auto die niet alleen voordelig is in aanschaf maar bovendien ook zuinig is, zodat de periodieke kosten te allen tijde binnen de perken blijven!
Robert Huijsmans, sales manager iPass Benelux