Adviseer je, zoals ik, over outsourcing of uitbesteden, dan ontmoet je vaak in eerste instantie weerstand. Dat is een natuurlijke reactie, want de eerste reflex van een mens die uit balans wordt gebracht, is dat hij wil terugbewegen naar zijn uitgangspunt. Daar moet een adviseur mee omgaan, want die uitgangssituatie was ongewenst en de reden voor de adviesaanvraag.
Momenteel zijn er door de crisis weinig economische zekerheden over. We zijn met zijn allen een beetje als konijnen die schrikken van de stroperslamp. De helft van ons verstart en wacht met de ogen wijd open op het uitblijven van het schot. Een kwart van ons mijdt de risico’s, duikt weg in de grond en is dus ook niet meer buiten om te vinden wat hij zocht. En een kwart gaat ijverig verder op zijn zoektocht naar de heerlijkste worteltjes, in een uitgedund concurrentieveld. Zelf rekenen we ons natuurlijk tot die laatste categorie, zoals iedereen denkt dat hij bovengemiddeld autorijdt: niets menselijks is ons vreemd.
Uitbesteden en kostenbesparing worden vaak in één adem genoemd, maar dat is niet helemaal terecht. Toch begint uitbesteden met investeren. Goed bepalen en oplijnen van de bedrijfsprocessen. Kijken wat je automatiseren wilt en kunt. Zien wat je daarvan wilt uitbesteden. Zorgen dat je dat heel helder aanstuurt.
Als we binnenkomen, helpen we eerst de zaken beter te doen. Daar zit vaak al grote winst. Als verantwoord uitbesteden mogelijk is, zit daar nog meer winst. Gobal sourcing (verplaatsen van werkzaamheden naar bijvoorbeeld India) biedt nog eens extra mogelijkheden.
Global sourcing werd de laatste jaren volwassen. En toen bleek in januari dat de grote Indiase outsourcing-leverancier Satyam het slachtoffer is van onbehoorlijk, zeg maar corrupt, bestuur – al is de rechter nog niet klaar met baas Ramalinga Raju. En daar baal ik van, want meteen bemerk ik een verstarring in de markt. De goede remedie die global sourcing kan zijn, wordt een risicofactor. En weg zijn deze kansen.
Maar gelukkig begrijpt een kwart van de konijntjes (wij allemaal toch?!) prima hoe de hazen lopen. En gaat de zoektocht naar de lekkerste worteltjes onverdroten door. Sterker: we hebben het drukker dan ooit, dat is een feit. En als het stof straks is opgetrokken, zal het gros van de global sourcing leveranciers een prima partner zijn gebleken. We houden het nog wel even druk: de crisis werkt louterend, maar is zeker niet het einde van een goed idee als outsourcing.
Nico Boot, directeur van EquaTerra