Sogeti Nederland leidt honderd medewerkers op in IBM-technologie. Deze medewerkers worden tegen een gereduceerd tarief weggezet bij de klant. Het bedrijf hoopt zo nieuwe markten aan te boren. Het opleidingtraject kost de dienstverlener twee miljoen euro. Ook IBM is bij het project betrokken.
Ict-dienstverlener Sogeti Nederland gaat honderd medewerkers opleiden in IBM-technologie. Het bedrijf investeert twee miljoen euro in een opleidingstraject. IBM leidt de medewerkers op en ondersteunt deze wanneer ze in de laatste fase van het opleidingstraject bij de klant worden ingezet.
Het project duurt ongeveer drie maanden. Medewerkers kiezen na een pitch een van de drie technologieën die worden aangeboden. Het gaat om lessen in IBM Filenet, IBM Maximo en Optim. Na een opleiding van maximaal vier weken worden ze in teams van ongeveer tien consultants bij de klant ingezet. De klant betaalt 25 procent van het project. Per vijf consultants krijgen de teams wekelijks ondersteuning van een expert van IBM.
Trouwe klanten
De dienstverlener biedt deze dienst alleen aan trouwe klanten. "Niet iedere klant komt hiervoor in aanmerking. Daarnaast moeten de werkzaamheden passen bij het concept", zegt Martin van Capelleveen, manager strategic alliances IBM van Sogeti. "We willen de medewerkers bijvoorbeeld niet halverwege een project moeten weghalen bij de klant, omdat het traject erop zit."
Het bedrijf biedt deze IBM-technologie nog niet aan in de markt en hoopt door het traject mogelijk een nieuwe markt aan te boren. Van Capelleveen: "We merken dat onze klanten voor deze drie technologieën afhankelijk zijn van bedrijven die nu in de rode cijfers staan. De technologie is sterk verweven met de primaire bedrijfsprocessen van onze klanten. Wij willen zo de continuïteit van deze processen kunnen waarborgen bij deze klanten."