Dean Douglas, de nieuwe ceo van distributeur Westcon, zegt dat zijn bedrijf zich meer gaat inzetten voor resellers en hun klanten. Zo worden diensten en trainingen aanzienlijk uitgebreid. Ook wordt de support aan resellers die internationaal zaken doen opgevoerd.
Douglas vertelt tegen CRN Nederland: "Westcon gaat zijn klanten nog meer ondersteunen in hun business. Ten eerste op het gebied van educatie. We willen meer trainingen geven aan resellers en hun klanten, bijvoorbeeld op het gebied van securityproducten- en technologie. De resellers kunnen op hun beurt onze trainingen weer wederverkopen aan eindgebruikers."
Ten tweede breidt Westcon zijn logistieke diensten uit, vertelt Douglas: "We kunnen resellers helpen bij het terughalen van producten die verouderd zijn of bij refurbisment. Ik noem dat ‘reverse logistics’; het inzamelen van afgewerkte en afgedankte producten, verpakkingsmateriaal en transportmateriaal, geretourneerde bestellingen en dergelijke. We kunnen deze dienst beschikbaar stellen vanuit ons distributiecentrum in Houten."
Ten derde zegt Douglas zich te focussen op het leveren van ‘proces as a service’ (paas). "Logistieke diensten op het gebied van procurement en supply chain, vooral om de processen bij resellers te verbeteren en efficiënter te laten verlopen." Ook biedt Westcon zogenaamde ‘crossborder diensten’, waarbij resellers steun krijgen bij de import uit en export naar landen buiten de Europese Unie. "Westcon heeft internationaal veel kennis op het gebied van belastingen, btw, invoerrechten en restricties rond import en export van ict-projecten. We hebben in 2008 20.000 transacties op dat gebied gedaan. We kunnen met deze kennis syteem integratoren en service providers ondersteunen."
Douglas zegt op den duur meer middleware software te gaan distribueren, omdat dit goed aansluit op het huidge portfolio van de distributeur. "Resellers kunnen middleware software gecombineerd met netwerk- en security producten toepassen in datacenters en bij het virtualiseren van servers."