Smartfix, de digitale wegenwacht, krijgt een doorstart. De failliete boedel is opgekocht door de Parijse beursgenoteerde computerinstallateur PC30. Het merendeel van het personeel behoudt zijn baan.
Het Franse bedrijf PC30 heeft alle bedrijfsmiddelen van Smartfix uit het faillissement overgenomen. "Het bedrijf doet hetzelfde installatiewerk als wij, ook met een landelijk netwerk, alleen dan op veel grotere schaal", vertelt directeur Toni den Riet, directeur Smartfix uit Den Bosch. "PC30 breidt uit in Europa en heeft al vestigingen geopend in Italië en België. Met ons erbij krijgt het voet aan de grond in Nederland."
Bij de computerinstallateur uit Den Bosch waren 70 man in dienst. Er blijven 55 man werkzaam bij het doorgestarte bedrijf. Voor het bankroet was al personeel vertrokken; acht man verliezen nu hun baan, zegt directeur Den Riet.
PC30 is in oktober 2003 opgericht met het doel gebruikers – consumenten en het midden- en kleinbedrijf – de helpende hand te bieden bij problemen met it-/telecomproducten, zoals internetverbindingen, virussen en installatieproblemen. Met regionale en lokale agentschappen bedient PC30 de Franse markt.
Andere visie
Den Riet betreurt het niet dat de vorige eigenaren – een investeerdersconsortium onder de Britse holdingnaam Support My System – zijn ingeruild voor een branchegenoot. "Ze hadden een andere visie en wilden dat Smartfix veel meer online diensten ging aanbieden. Terwijl er genoeg vraag is naar installatiewerk en andere uitvoerende diensten." Uiteindelijk besloten de investeerders geen geld meer te steken in Smartfix. PC30 klopte op de deur om het bedrijf over te nemen en voerde zelfs een due diligence uit. Maar het Franse bedrijf kwam toen niet tot een vergelijk. Smartfix ging daarna failliet en PC30 heeft alles nu kunnen opkopen.
Smartfix ging ten onder vanwege problemen met de kasstroom en een exploitatietekort. Den Riet heeft echter veel vertrouwen in de doorstart. "We beginnen met een schone lei. Er valt genoeg te doen op het gebied van glasvezeldiensten en installatiewerkzaamheden. Onze belangrijkste partner KPN heeft ons ook de zegen gegeven."
Wegenwacht
Smartfix is ooit begonnen als pc-reparatiebedrijf voor consumenten en had nauwe banden met de computerclub HCC en KPN. Het presenteert zichzelf als digitale wegenwacht, omdat het over een landelijk netwerk beschikt middels een technisch callcenter, on-site servicemonteurs en eigen softwaremodules. De laatste paar jaar is het bedrijf ook actief op de zakelijke markt.
Smartfix heeft nog heel veel te leren als bedrijf.
Er is te veel vriendjes politiek en er zitten te veel mensen op de verkeerde plekken.
Daarbij hebben ze een grote inhaalslag te slaan op het gebied van peoplemanagement. Als ze de mens eens centraal stellen (en dan met name hun monteurs) kunnen ze nog veel winst halen en een grote kwaliteitslag slaan. Toni mag ook eens wat meer met zijn mensen gaan praten om te kijken wat er leeft binnen het bedrijf.
Er is 1 man verantwoordelijk voor deze ellende. Toni.
Op maandag hoor je: we gaan je opleiden. Anderhalve dag later is het bedankt en tot ziens 🙁
8 mensen verliezen hun baan…. Tellen is altijd al een probleem geweest….. Er zijn veel meer mensen hun baan kwijt! Wanneer laat die beste man eens zien dat hij visie heeft en laat hij Smartfix leiden door iemand met daadkracht en niet door iemand die alleen aan zijn eigen centjes denkt.
Ik ben dus vandaag gebeld dat ik de volgende dag de opleiding kan doen. ik vertrouw het niet zo, ik wil wel zekerheid hebben. is het wel verstandig om hier te gaan werken?
Op het oog een vriendelijk bedrijf maar uiteindelijk toch een stelletje oplichters bij elkaar .
Wat is er nou zo smart aan smartfix . Er is meer smart veroorzaakt dan smart management verricht. Oprotte mis managers.
En KPN geeft ook het voorbeeld van hoe het niet moet .
Daarom is er ook zoveel kennis en kwaliteit verloren
gegaan .
Blij dat ik er weg ben. Zoals hier boven al gezegd mogen ze wel wat doen aan hoe ze omgaan met hun personeel. Afspraken m.b.t. salarisverhoging worden niet nagekomen. Sowieso ligt het salaris veel te laag.
De directie is slecht. Teveel mensen in het management. De helpdesk is sinds de grote vriend van Toni er is (Emile) alleen maar slechter geworden. Er wordt teveel druk op het personeel gelegd.
Ook beloven ze een hoop doorgroeimogelijkheden, zoals opleidingen. Nou dat roepen ze nu al 2 jaar ofzo en is er volgens mij nog steeds niet 🙂
Kortom, verpest je toekomst niet en blijf hier niet te lang hangen als je er werkt.
Het was een leuke plek om te werken. Tot Emile erbij kwam. Sinds hij er is, wordt er inderdaad teveel druk op het personeel gelegd.
Afspraken worden niet nagekomen. Er werd verbetering beloofd door Emile, maar ook dat waren valse beloftes.
Kortom, geen leuk bedrijf om te werken. Als je de kans krijgt, zoek zo snel mogelijk een nieuwe werkplek
Wat een sukkels zijn dat daar zeg. Ik heb er bijna een jaar gewerkt met toen nog leuke collega’s. Tijdens die periode werd het van kwaad tot erger, minimaal salaris, loze beloften, kortom een bedrijf dat met een slecht management personeel niet weet te managen, maar alleen te duperen. Pff ik zou iedereen aanraden om daar niet te werken!
Ik had het ze van harte gegund als ze def. failiet waren verklaard.
Zeer slecht management. Onervaren en te trots. Bedankt Emile voor de ondergang, knap voor elkaar gekregen in zeer korte tijd.