Bi-adviesbureau Kadenza start cursussen die het mislukken van business intelligenceprojecten moeten voorkomen. “Het gaat om veranderingen in de organisatie niet om de techniek”, zegt directeur Blankendaal.
Kadenza, adviesbureau voor business intelligence (bi), start een cursusprogramma dat het mislukken van bi-projecten tegen moet gaan. Met de opleiding moeten betrokkenen naast technische kennis meer inzicht krijgen in de organisatorische veranderingen die een bedrijf moet ondergaan om bi succesvol in te zetten.
Felle discussies
In januari 2009 leidde Computable-artikelen over de beperkte opbrengst van bi nog tot felle discussies binnen het vakgebied. Aanleiding voor die discussie waren gegevens van advies- en onderzoeksbureau Passionned, daaruit blijkt dat het praktisch onmogelijk is om als organisatie groot financieel succes te behalen met behulp van bi.
Die berichten over overschrijding van het budget, onvoorzien lange implementatietijd en het uitblijven van verwachte resultaten zijn een doorn in het oog van Kadenza-directeur Jeroen Blankendaal. De artikelen in Computable en andere media zijn de aanleiding voor de opzet van de cursus. Volgens de directeur is het huidige aanbod van bi-cursussen te veel gericht op de technische mogelijkheden en blijven noodzakelijke organisatorische verandering onderbelicht.
Werknemers betrekken
Blankendaal: "Bedrijven vergeten dat werknemers uiteindelijk bij het project moeten worden betrokken. Het personeel moet de veranderingen in gang zetten. Het gaat om vragen zoals: ‘Hoe gebruik ik de bi-middelen en hoe gebruik ik informatie om mijn bedrijfsvoering te verbeteren?'." De nieuwe opleiding moet volgens de directeur bijdragen aan meer succesvolle implementaties van bi in Nederland.
De honderd consultants van het Larense bedrijf maken de komende drie maanden een inventarisatie onder zeshonderd klanten. Uit die interviews moet naar boven komen welke kennis over business intelligence en het verbeteren van de organisatie ontbreekt. Op basis van die uitkomst wordt een cursusprogramma opgezet. De opleidingen moeten in het derde kwartaal van 2009 van start gaan. Het bedrijf investeert 250.000 euro in de cursussen. De opleidingen worden gratis aan klanten aangeboden.
NAUWELIJKS FINANCIEEL SUCCES MET BI
Advies- en onderzoeksbureau Passionned concludeert na een analyse van landelijk bi-onderzoek in 2006, 2007 en 2008 dat organisaties maar zeer beperkt financieel succes behalen met behulp van business intelligence.
- 6,6 procent van de onderzochte organisaties wist daadwerkelijk bedrijfsbreed een aantoonbaar return on investement (ROI) te realiseren.
- Binnen de publieke sector is dit percentage 3,4 procent, in het bedrijfsleven is het 9,1 procent.
- 21 procent van de onderzochte organisaties wist van bi een klein succes te maken, bijvoorbeeld op afdelingsniveau of op een deelgebied, zoals ziekteverzuim.
Een beetje zichzelf respecterend bedrijf wat naam wil maken en wil VOORTbestaan zal BI echt niet zo maar dumpen bij de klant.
Heeft het BI adviesbureau dan geen goed werk afgeleverd dat er daarna weer een opleiding moet komen? Dat hoeft helemaal niet. Denk eens aan personeelswisselingen of organisatiewijzigingen. De eindgebruikers die met het product kunnen gaan werken zijn niet altijd diegenen die hebben meegedacht aan het ontstaan ervan. Of klanten die onderweg besluiten het is toch te duur is en gaan beknibbelen op resultaten.
Elk aangekocht product of systeem dat er in een bedrijf huist valt of staat met organisatorische veranderingen. Ik heb te maken gehad met een klachtenregistratiesysteem wat bij ons werd ingevoerd. Hoe goed bedoeld en uitgedacht ook, als er niet op alle niveaus doorgedrongen is wat het nut van het systeem is (en hoe het werkt) gaat het traject niet lukken.
Zoals de overheid de Keynese aanpak hanteert mbt investeringen die nu gebeuren in de economie, zo moeten de BI bedrijven nu investeren in kennis van hun klanten.
Dat betaalt zich uiteindelijk terug.
Goede actie van dit adviesbureau. Ik ben voor!
Ralph, ik ben het met je eens dat het niet een spannend traject voor de consultant moet zijn. Het is trouwens niet spannend, het is klote werken. Ik ben gedetacheert bij een bedrijf dat weet dat BI noodzakelijk is en dat ze moeten mee veranderen met de maatschappij. Maar zijn ze er klaar voor. Nee. Wat dat betreft kan ik me in de uitspraak van Linda vinden eens dat organisatorische veranderingen nodig zijn. Gebeurd hier dus niet. Deze klant is daarom echt niet de makkelijkste en ik kan dit traject niet als spannend zien, soms frustrerend. Ik wil voorkomen dat de verwachte resultaten uitblijven, maar dat moet wel van 2 kanten komen.
Het is jammer dat veel deelnemers zich concentreren op het marketing verhaal. Juist het aanbieden van een dergelijke training/cursus draagt zorg voor het succesvoller laten zijn van een BI project. En dat is toch de bedoeling!
@Bob; prima opmerking. Ergerde me bij de eerste opmerkingen al aan het hoge-telegraaf-niveau! 😀
BI/DWH lijkt een negatief imago te hebben binnen de IT-markt en zijn vaak de eerste projecten die geschrapt worden, terwijl juist d��r de kansen liggen voor bedrijven. Betere inzichten leiden tot betere resultaten. Juist nu is de tijd om inventief met je bedrijfsprocessen om te gaan. BI kan daarin ondersteunen.
Ik denk dat dit initiatief van Kadenza wel eens goed uit zou kunnen pakken, mits goed uitgevoerd.
Kadenza heeft het blijkbaar niet breed, eerst beweren ze als reactie op het Passionned BI onderzoek het volgende: “bij veel klanten van ons hebben wij zeer succesvolle Enterprise Intelligence projecten uitgerold en begeleid. Met aantoonbare resultaten. Ik nodig Daan van Passionned graag uit om eens verder te praten met een aantal van onze klanten, desnoods in een rondetafel sessie.”
En nu beweren ze dat het uitblijven van verwachte resultaten een doorn in het oog zijn.
Deze club is hiermee totaal ongeloofwaardig.
@Wouter; ik denk dat je het verkeert leest, en vind je reactie nogal kort door de bocht.
Wat ze (Kadenza) namelijk een doorn is het oog is, is dat het algemene beeld in de markt blijkbaar is dat BI-trajecten vaak fout lopen. En als je goed leest geldt dat dus niet voor de trajecten die Kadenza uitvoeren bij hun klanten. En blijkbaar willen ze dat graag uitdragen naar alle (potentiele) klanten. Ik zeg dan: da’s slim!
Ik hoorde via vrienden dat Kadenza, ook in deze roerige tijden, nog steeds mensen aannemen. Dus met dat “niet breed hebben” valt het blijkbaar wel mee.
Ik denk dat ik heel goed kan lezen. De cursus wordt aangeboden aan hun klantenbestand – zeshonderd mislukte BI projecten blijkbaar. Als klant krijg je dus inderdaad na een heel duur diner betaald door de klant, van Kadenzo een bitter drankje toe. Ik zou een bijzonder nare smaak hieraan overhouden. Of wil jij soms beweren dat Kadenza diensten aanbiedt die hun klanten helemaal niet nodig hebben? Geef die 250.000 EURO dan maar aan mij 🙂
@Wouter
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat je persoonlijke minachting van de club Kadenza hebt. Misschien was je een van de niet aangenomen sollicitanten? 😉
Feit is dat veel BI projecten gewoon niet optimaal slagen doordat de klant investeert in dure consultants en dure produkten en vervolgens geconfronteerd worden met een oplossing waar ze eigenlijk niet mee om kunnen gaan.
Doet me een beetje denken aan de (inmiddels verouderde) video recorder. Iedereen schafte er eentje aan maar uiteindelijk wist niemand hoe je dat kreng nou moest bedienen!
Wat Kadenza aanbiedt is naast het afleveren van de videorecorder en een handleiding, ook nog eens iemand die met je de handleiding doorneemt.
Waar zeker over te discussieren valt is de waarom vraag. Waarom wordt dit nu zo expliciet genoemd en aangeboden?
Mijn inziens dient het expliciet benoemen niet als stunt of marketing truc, maar om een stukje bewustwording te genereren. Investeren in BI betekent niet alleen investeren in tooling and consultancy, maar ook in de eigen mensen. Hoe vaak wordt wel niet het stukje overdracht buiten of in de achterhoede van een project geplaatst? En dan niet met het laffe antwoord komen dat een goede BI club dat niet laat gebeuren, want een ieder die dat zegt heeft duidelijk nog te weinig praktijkervaring om mee te mogen praten!
Ik las op http://www.weloveit.nl ook nog een stukje over dit opleidingsinitiatief…en daarin staat dat met name: het omgaan met de gegevens die BI inzichtelijk maakt en het laten landen van BI-oplossingen binnen een organisatie, de knelpunten zijn waar Kadenza wat aan wil doen! Met deze opleiding willen ze dus zorgen dat bedrijven het maximale resultaat behalen.
Daarvan kunnen we toch alleen maar zeggen dat dit een fantastisch initiatief is!
Zoals BI in het algemeen over een kam wordt geschoren, gebeurt dat, in de reacties, met de faciliterende organisaties net zo makkelijk. Bij voorbaat wordt er dan ook vaak negatief op dit soort initiatieven gereageerd.
Ik juich het juist toe dat een organisatie eens iets nieuws probeert om zich te onderscheiden van de meute. En omdat het effect ervan onzeker is, is het kosteloos aanbieden ervan aan klanten juist erg mooi.
En ja, het moet ergens van bekostigd worden. Maar om nu te zeggen dat de klant DUS teveel betaalt bij Kadenza, is mijns inziens te kort door de bocht. De harde markt en concurrentie zorgen er wel voor dat de tarieven concurrerend moeten blijven.