Bi-adviesbureau Kadenza start cursussen die het mislukken van business intelligenceprojecten moeten voorkomen. “Het gaat om veranderingen in de organisatie niet om de techniek”, zegt directeur Blankendaal.
Kadenza, adviesbureau voor business intelligence (bi), start een cursusprogramma dat het mislukken van bi-projecten tegen moet gaan. Met de opleiding moeten betrokkenen naast technische kennis meer inzicht krijgen in de organisatorische veranderingen die een bedrijf moet ondergaan om bi succesvol in te zetten.
Felle discussies
In januari 2009 leidde Computable-artikelen over de beperkte opbrengst van bi nog tot felle discussies binnen het vakgebied. Aanleiding voor die discussie waren gegevens van advies- en onderzoeksbureau Passionned, daaruit blijkt dat het praktisch onmogelijk is om als organisatie groot financieel succes te behalen met behulp van bi.
Die berichten over overschrijding van het budget, onvoorzien lange implementatietijd en het uitblijven van verwachte resultaten zijn een doorn in het oog van Kadenza-directeur Jeroen Blankendaal. De artikelen in Computable en andere media zijn de aanleiding voor de opzet van de cursus. Volgens de directeur is het huidige aanbod van bi-cursussen te veel gericht op de technische mogelijkheden en blijven noodzakelijke organisatorische verandering onderbelicht.
Werknemers betrekken
Blankendaal: "Bedrijven vergeten dat werknemers uiteindelijk bij het project moeten worden betrokken. Het personeel moet de veranderingen in gang zetten. Het gaat om vragen zoals: ‘Hoe gebruik ik de bi-middelen en hoe gebruik ik informatie om mijn bedrijfsvoering te verbeteren?'." De nieuwe opleiding moet volgens de directeur bijdragen aan meer succesvolle implementaties van bi in Nederland.
De honderd consultants van het Larense bedrijf maken de komende drie maanden een inventarisatie onder zeshonderd klanten. Uit die interviews moet naar boven komen welke kennis over business intelligence en het verbeteren van de organisatie ontbreekt. Op basis van die uitkomst wordt een cursusprogramma opgezet. De opleidingen moeten in het derde kwartaal van 2009 van start gaan. Het bedrijf investeert 250.000 euro in de cursussen. De opleidingen worden gratis aan klanten aangeboden.
NAUWELIJKS FINANCIEEL SUCCES MET BI
Advies- en onderzoeksbureau Passionned concludeert na een analyse van landelijk bi-onderzoek in 2006, 2007 en 2008 dat organisaties maar zeer beperkt financieel succes behalen met behulp van business intelligence.
- 6,6 procent van de onderzochte organisaties wist daadwerkelijk bedrijfsbreed een aantoonbaar return on investement (ROI) te realiseren.
- Binnen de publieke sector is dit percentage 3,4 procent, in het bedrijfsleven is het 9,1 procent.
- 21 procent van de onderzochte organisaties wist van bi een klein succes te maken, bijvoorbeeld op afdelingsniveau of op een deelgebied, zoals ziekteverzuim.
Een uitgekiende marketingaktie, dat zeker! Maar nu krijg ik als klant echt een slecht gevoel in mijn maag want eerst moeten we als klant tonnen uitgeven aan (mislukte) dure BI projecten (geadviseerd door BI specialisten notabene…) en pas daarna krijgen we een cursus hoe we het hadden moeten doen! Soort van sigaar uit eigen doos want die 250k is uiteindelijk toch al betaald door de klant of zie ik dit verkeerd?
Schijnbaar veel ervaring met mislukte BI-projecten.
De constatering dat teveel BI-projecten mislukken is terecht maar volstrekt niet nieuw. Wie in dit vakgebied de klanten van BI echt wil helpen om betere prestaties van de organisatie te realiseren, wist allang dat de valkuilen meestal niet meer in de techniek liggen maar juist in de organisatie van BI. Het bieden van een cursus is denk ik niet voldoende, dat is te kort en eenmalig. Wij houden bijvoorbeeld regelmatig trainingen op dit gebied, waarin we juist ingaan op de organisatie van BI en minder op de technische kant. Met de nadruk op training, dus niet een cursus, omdat men in een training de materie ook echt leert doorgronden ?n toepassen. Daarnaast is een structurele aanpak van het organiseren van BI onderdeel van onze advisering. Wij hebben vorig jaar met succes een BICC-oplossing ge?ntroduceerd waarin we klanten helpen om BI zodanig te organiseren dat informatie daadwerkelijk en zichtbaar bijdraagt aan het realiseren van de organisatiedoelstellingen. Centraal hierin staat het formuleren van een BI-strategie die BI en de organisatiedoelstellingen met elkaar verbindt. Zo voorkom je dat BI-projecten mislukken.
Beter laat dan nooit. Zoiets hoort bij elk project op het gebied van BI, CRM, ERP, DMS, et cetera. Leveranciers moeten klanten vanaf het begin ondersteunen en niet schofferen na een mislukt project.
Hoi Ralph. Als je de laatste zin van het artikel nog eens leest dan zie je dat de cursussen gratis worden aangeboden aan de klanten. De investering die gedaan wordt bestaan waarschijnlijk uit het vrijmaken van consultants om deze cursus op te zetten en te geven.
Dat BI projecten niet altijd succesvol zijn is al vaker gebleken en het feit dat een BI leverancier hier in ieder geval verbetering in wil aanbrengen is alleen maar te waarderen. Het is zowel in belang van de klant als de leverancier dat BI vaker en langer succesvol is. Enig aandachtspunt bij deze cursessen vind ik wel dat het geen commercieel verhaal moet worden vanuit de leverancier maar echt ondersteuned moet zijn aan het kennisniveau bij de gebruikers. In ieder geval een goed initiatief.
Net als dat Passionned-artikel is dit natuurlijk ook een ‘ordinaire’ marketingtruc, maar goed daarom zijn het beide ook commerciele bedrijven!
Deze actie gaat tenminste uit van het positieve i.p.v. het negatieve en daarom kan ik dit initiatief zeer waarderen!
Begrijp me goed. Het is uiteraard te waarderen dat er een gratis cursus wordt gegeven en er zal ongetwijfeld een marketingsausje op liggen. Niks mis mee.
Maar we hebben het hier wel over professionele BI clubs (daar zijn er meerdere van) die BUSINESS Intelligence oplossingen verkopen. Je verkoopt toch ook geen auto aan iemand die zijn rijbewijs nog niet heeft, dat zou tenminste moeten worden getoetst. Dit geldt uiteraard voor vele IT projecten overigens….eens, maar hier ligt nog een inhaalslag voor professionele IT clubs. Ik denk gewoon dat de commerciele drive het soms (te vaak) wint van gezond verstand. En dat zou je niet mogen verwachten van hoog opgeleide professionals.
En….NIETS is gratis. Consultants vrijmaken kan alleen als je hiervoor financiele ruimte hebt, je kunt het hooguit zien als ‘dit drankje is van de zaak’ na een duur diner……Dat geeft een heel ander gevoel.
Gewetensvraag: Zou je een BI implementatie doen/verkopen terwijl je eigenlijk weet dat de kans heel groot is dat de organisatie hier niet goed op voorbereid is?…….
hahahah Ralph toch…
De eerste beste autoverkoper die vraagt naar een rijbewijs tijdens de verkoop van een nieuwe auto moet volgens mij nog geboren worden…(zeker in deze tijden)
De klant staat zelf positief tegenover een BI-traject en zet geheel vrijwillig zelf een handtekening onder het contract!
Ik weet donders goed dat dit niet betekent dat de klant zich volledig bewust is van alle rompslomp die mogelijk op hem af komt. Maar een goede consultant weet hier zijn draai aan te geven en probeert het maximaal haalbare uit de situatie te halen.
Zo gaan die dingen al 10 jaar, en zo gaan ze de komende 10 jaar ook nog.
En dus zou ik op je gewetensvraag antwoorden: JA (spannend traject waar veel gaat gebeuren en je het maximale uit jezelf/team kan halen!)
Dat van die autoverkoper was uiteraard symbolisch bedoeld. Dat snap jij ook wel.
Bedoel je nu tevens te zeggen dat er eigenlijk heel weinig goede consultants zijn en dat het de schuld van de klant is als hij zijn handtekening zet omdat hij de consultant gelooft?
Ik laat niet elke dag een huis bouwen dus ik verwacht van een architect dat hij mij goed adviseert, vertelt wat de mogelijkheden zijn, wat ik allemaal kan verwachten tijdens de bouw en zich in mij kan inleven in plaats als techneut tekeer gaat.
Mijn ervaring is dat veel BI consultants gewoon (goede) ontwikkelaars zijn, noem ze dan ook ontwikkelaars ipv consultants. Veel BI projecten zijn dan ook gewoon technische implementatietrajecten.
Vwb de gewetensvraag: ik zou dan als klant graag willen horen van de consultant wat de eventuele valkuilen zijn van een BI traject en hoe je die van te voren tackelt. Dat is gewoon eerlijk.
Het doel van een project is dat een klant er wat aan heeft en niet een ‘spannend project voor een consultant’.