De economische crisis heeft nog niet geleid tot veel gedwongen ontslagen bij ict-bedrijven, vindt vakbondsbestuurder Huug Brinkers. Automatiseerders zouden er eerder voor kiezen om contracten niet te verlengen of om mensen in hun proeftijd te laten gaan. Toch denken vakbondsbestuurders dat er nog wel gedwongen ontslagen gaan vallen.
Bedrijven nemen liever geen afscheid van ict'ers. Zij hebben de afgelopen jaren veel moeite gedaan om aan goede mensen te komen en willen ze nu liever niet kwijt. "De afgelopen jaren hebben bedrijven best wel moeite moeten doen om de mensen in dienst te krijgen. Dat speelt mee om nu niet al te snel afscheid te nemen", zegt Huug Brinkers, bestuurder bij vakbond De Unie.
Er zijn nog amper grote ontslagrondes aangekondigd in de ict-sector. Dienstverlener Ordina kondigde een reorganisatie aan waarbij driehonderd functies worden geschapt. Branchegenoot ICT Automatisering schrapt zeventig banen. Dienstverlener Logica neemt afscheid van mensen die in hun proeftijd zitten. Volgens de vakbondbestuurders worden ook contracten van bepaalde tijd niet verlengd. "Bedrijven zoeken ruimte om mensen te laten gaan zonder dat in groten getale te doen", zegt Brinkers.
Vraag blijft overeind
Branchevereniging ICT~Office verwacht dat de vraag naar ict-personeel over de hele linie overeind zal blijven. "De afgelopen jaren heeft de ict-branche het moeilijk genoeg gehad om voldoende gekwalificeerde mensen te vinden. In 2012 verwachten we nog steeds een tekort aan ict-professionals", zegt woordvoerder Ted van Hintum.
Bestuurder van FNV Bondgenoten Marcel Nuyten denkt dat de komende maanden nog meer ontslagen zullen vallen. "Er vallen nu meer individuele ontslagen dan gebruikelijk. Het heeft nog niet geleid tot grote hoeveelheden collectieve ontslagen", zegt hij. De bestuurder hoopt dat ict-bedrijven de noodzaak van de werktijdverkorting inzien. "Maar ict-bedrijven weten de weg naar de vakbond vaak niet te vinden."
Beide vakbondsbestuurders merken dat ict-bedrijven nu meer werknemers op de bank hebben zitten dan gebruikelijk. Zij weten echter niet hoeveel bankzittende ict'ers er momenteel zijn.
Nou… hetgeen wat ik op dit moment vanuit mijn werkgever voel doet me niet direct denken aan “koesteren”….
En hoe zit het dan met de ontslagen bij HP EDS?
Daar moeten toch 421 mensen verdwijnen….
“Bedrijven zoeken ruimte om mensen te laten gaan zonder dat in groten getale te doen”, zegt Brinkers.”
Zie hier het “Hire-Fire” scenario haar intrede doen, wat al gewoon goed is in de VS, en wat al jaren geleden zag aankomen voor ons land.
Wie weet is het voor vakbonden en ictbranche verening ook eens handig om constructief en toekomstgericht te gaan nadenken voor haar leden, over hoe de arbeidsmarkt grondig ge-herstructureerd kan worden.
Mijn voorstel luidt als volgt:
1. Op de arbeidsmarkt;
– Betere werk-verdeling in de markt
– Afbraak van werk-verdelings-kartels
– Meer toewerken naar 100% freelance model
Iedereen ALLEMAAL freelancer, zelfstandig op eigen benen en “on demand” samenwerken in taskforces om problemen op te lossen. Keep it flowing.
2. Binnen een bedrijf:
– Betere workload verdeling over ALLE personeel, dus geen bankzitters meer vanaf nu.
– Flexibele werktijd-verdelen (40 uur is zo old school)
– Snellere en efficientere solliciatie procedures
– Meer helderheid scheppen m.b.t. duur contract
– Meer openheid naar elkaar toe qua verwachtingen
De huidige arbeidsmarkt is in mijn ogen ? anno 2009- verworden tot een rottend en stilstaand slootje, waar mensen soms (letter) wegrotten in een gezagsdragende arbeidsverhouding, verstikkende contracten en veel te veel regeltjes en wetjes. Werken zou in de basis FUN moeten zijn en MENS gecentreerd i.p.v. op winstbejag gefocussed zoals nu het geval is.
Als vakbond / branchevereniging zouden jullie ervoor kunnen zorgen dat de ict-arbeidsmarkt meer gaat lijken op een grote stromende en levende vijver of een frisse bergbeek:
– Instellen neutrale “opdracht-broker”, werkverdelers.
– Eerlijke en gelijkmatige verdeling van werk
– Stromende opdrachten van bron naar leverancier, zonder al te veel overhead en tussenhandel.
– Doorstroming van mensen naar plekken waar ZIJ zich het beste thuis voelen.
– Geen bankzitters meer maar work-load-balancing over alle aanwezige mensen
– UWV ondersteuning voor het zeldzame geval van een inkomens-dip tussen opdrachten mocht het een keen voorkomen. Die beloofde brug van werk naar werk uwv…;-)
Hierdoor kunnen de nu “contractueel gevangen-zittende bankzitters”, doorstromen naar plekken waar men WEL behoefte heeft aan hun kennis en talenten, WANT ER IS WERK ZAT IN DEZE ICT_SECTOR!! Hierdoor zitten ze niet meer gevangen op de bank, maar kunnen ook zij verder groeien.
(Zie o.a computable_banen, stepstone, monsterboard, ict-ergevraagd voor recente ict-vacature cijfers)
Let’s face it..
Een baan voor het leven, dat tijdperk is allang afgelopen. Het is tijd dat we de bijbehorende cultuur, regelgeving en macht-structuren afgebroken gaan worden en omgevormd tot een meer levendig, dynamisch, goed communiceerde arbeidspool. Een ?CLOUD van service gerelateerde mensen? waar iedereen gelijke kansen heeft op leuk werk? Die dynamisch samenkomen en hun effort laten neerregenen op uw company ict uitdaging, en daarna weer terugkeren naar ?the workforce cloud?
Als we het met onze ict systemen al wel “cloud services” toepassen, Wat houd iedereen dan nog tegen om dit principe ook toe te passen op de mensen die in deze sector werken?
Ad reactie Ronald Vermeij:
Mijn ervaring is dat de enige reden dat nog overeind staat om het werk te organiseren op de manier zoals jij aangeeft, is het feit dat er wordt gewerkt met klant-leveranciersovereenkomsten. Als deze relatie onder druk komt te staan (angst), dan is er onvoldoende leiderschap om niet terug te vallen in een reflex van ‘afbouwen en ingraven’ ,maar om het gezondverstand te laten zegenvieren. Eigenlijk zouden alle ICT bedrijven die B2B diensten leveren, moeten werken met
partnerovereenkomsten. Hierbij lopen beide partijen evenveel risico voor het eindresultaat, of is de risico in ieder geval vastgelegd. Maar ja, dan moet er, ben ik bang, eerst een kleine revolutie plaatsvinden in de zakelijke dienstverleningsmarkt…..
Vergeet ook niet dat je een (waarschijnlijk) een bovengemiddeld analytisch vermogen hebt en de gemiddelde manager/beslisser dit niet bezit. Jij weet wat cloud services betekenen op alle abstractie niveaus en niet alleen het niveau van de ‘business’. Het heeft mij ook altijd verbaasd waarom ditzelfde analytisch vermogen niet wordt aangewend om de ICT dienstverleningsbusiness opnieuw te ontwerpen door mensen die deze eigenschappen wel bezitten. Wellicht een goede klus voor de bankzitters? 🙂
@Ronald Vermeij
Vreemde plek om zo je punt te maken, neem eens contact op met die vakbonden en ictbranche verenigingen en val ons er niet mee lastig…
Inderdaad, verkeerde plek om te posten dacht ik zo.
.oO(Wil je ook echt een punt maken of wil je andere overtuigen wat jij zoal niet weet. Jammer dat jij geen baas van Nederland bent, want dan waren we allang uit de crisis)
@Gast:
Wat leuk dat je in majestijds meervoud schrijft en meent te moeten beslissen voor anderen (“ons”). Het feit dat je mijn reactie opvat als “lastigvallen”, zegt meer over jezelf en over hoe je omgaat met positieve initatieven van een ander.
Dit soort zaken die in dit artikel beschreven staan, betreft ook jouw eigen baan, als je (nog) werkt in de ict branche. Mischien tijd om wakker te worden?
@Ikku: Bedankt voor je compliment. Wie weet is de politiek idd wat voor me 🙂
Bij Atos Origin speelt het volgende:
Iedereen die nog in proeftijd zat is ontslagen.
Contracten welke aflopen worden niet verlengd.
Reorganisatie MO waar niet al te veel ontslagen zullen vallen.
Reorganisatie SI waar iets van 25-30 procent op de bank zit, paar honderd ontslagen.
Dus van koesteren is hier geen sprake 🙂
Atos medewerker je spreekt onzin uit. Ik ken mensen die in de proeftijd zitten en nog steeds bij Atos zitten. 25-30% zit absoluut niet op de bank bij SI. Onzin.
Nou koesteren… eruit trappen is een betere uitdrukking. In mijn business unit mag bijna 20% vertrekken, inclusief ikzelf. En we hebben het wel over hoog opgeleide, ervaren mensen, die zich continu doorontwikkeld en bijgeschoold hebben. Maar ja, zeperds van de hogere goden kunnen we nu eenmaal niet opvangen, daar zijn we nu eenmaal lagere goden voor.