Nadat adviesbureau KPMG Advisory IT liet weten dat vooral de externe ict'er moet vrezen voor zijn baan, komt vakbond FNV Zelfstandigen met tien tips om de economische crisis door te komen. Investeren in je eigen ontwikkeling is er één van.
FNV Zelfstandigen-directeur Linde Gonggrijp vermoedt dat de stelling dat zelfstandigen zonder personeel (zzp) als eerste zonder werk komen zitten, berust op een misverstand. Dat zou alleen gelden voor zzp'ers die minder hebben geïnvesteerd in kennis en vakmanschap. Desondanks geeft ze de freelancer ook nog negen andere tips om het hoofd boven water te houden. Computable zet ze op een rijtje.
Crisistips voor zelfstandigen
1. Onderscheid je van de rest in aanpak, kwaliteit en service
2. Onderzoek of je je markt kunt uitbreiden naar sectoren die minder gevoelig zijn voor de crisis
3. Blijf zakelijk met heldere contracten en een incassoregeling
4. Ga netwerken en kijk of je kunt samenwerken
5. Denk na over wat je zou kunnen doen als je omzet bijvoorbeeld dertig procent terugvalt
6. Investeer in het ontwikkelen van je kennis en kunde
7. Zorg dat je de belasting en administratie op orde hebt
8. Bespaar op onnodige uitgaven
9. Werk aan je acquisitie; opdrachtgevers nemen nu meer tijd voor beslissingen en stellen zaken uit
10. Straal vertrouwen uit en lever niet te snel in op prijs
Welke van deze tips gelden niet als er geen crisis is?
De ZZP’r die in het verleden heeft geinvesteerd in zijn netwerk maakt nu de meeste kans om deze crisis door te komen. Diegene die de laatste jaren alleen via de mailbox op brokeraanvragen heeft gereageerd en uurtje factuurtje maakte die gaan het vaak niet meer redden en grijpen weer naar de loondienst. Tenzij zij genoeg vet op de botten hebben en een tijd op een buffer kunnnen teren. Maar goed, dan kun je je afvragen waarom je zelfstandige bent geworden ….
Daarnaast is er een verschil tussen netwerken en sales bedrijven. Een goed netwerk wil nog niet zeggen dat je de opdracht scoort. Er zal dan toch een win win-situatie moeten zijn tussen vraag en aanbod en omdat te realiseren zal je dit wel moeten kunnen afdwingen …
Ik ben een externe ICT’er op zelfstandige basis, en ik heb in deze tijd juist meer werk. Dit zijn de redenen:
– Serieuze IT-managers werken direct samen met mij, ipv extra geld uit te geven aan Body Shopping Companies (die enkel de prijs opdrijven)
– Ik werk maar enkele dagen per week bij 1 klant, ik coach de interne IT’ers, deze manier is successcol omdat het bedrijf minder uitgeeft aan scholing en de interne IT’er wordt permanent geschoold.
Ik hoef projecten niet aanvaarden op dit moment.
Vraag aan de IT-managers onder jullie: Wat is de echte meerwaarde voor uw bedrijf om met een IT-outsourcing bedrijf in zee te gaan?
@Frederik ik vind je een beetje zelfvoldaan. Alsof Body Shopping Companies geen kwalitatief goede mensen in dienst hebben. Qua onderscheid in prijs geef ik je gelijk maar er zijn meer redenen om toch een hogere prijs te betalen en niet alleen maar met iemand als jij samen te werken.
Grappig, ik zie het erg veel bij ZZP-ers. Jullie denken allemaal zoveel beter te zijn en meer te kunnen bieden. Soms is dat zo, maar vaak genoeg ook niet. Het blijft mensenwerk en dan maakt het naar mijn ervaring vaak niet veel uit op wat voor manier iemand binnen komt, via een sourcer of als zzp’er.
@Frederic In deze tijd onderscheid je jezelf als bedrijf door verantwoordelijkheid te nemen voor het resultaat bij een opdrachtgever. ZZP’ers en detacheerders met borden in de tuin kunnen/willen dat niet. De echte dienstverleners zullen sterker uit deze crisis komen.
Het lijstje van Linde Gongrijp is wel erg algemeen. Van iemand in zo’n positie zou je toch intelligentere tips verwachten.
‘Crisistijd’ zorgt er juist voor dat bedrijven meer ruimte hebben om bijvoorbeeld hun IT eindelijk eens op orde maken, en weer eens degelijke systemen neer te zetten.
Als freelance ict-er kun je daar prima van profiteren door dit aan te bieden. En door gebruik te maken van OpenSource kunnen de kosten laag worden gehouden (heel handig in ‘crisistijd’ 😉
De crisistips gelden ook als er geen crisis is en niet alleen voor ZZP’ers!
Wat ook niet nieuw is maar wel verfrissend en inspirerend is het intervieuw met Ben Verwaayen in nr.4 – Maart 2009 van het Management Team (blz. 22)! Voor verandering is er geen betere tijd dan een crisis!
Wellicht dat mensen die daadwerkelijk “out of the box” kunnen denken nu de ruimte krijgen en dat we straks 5 stappen vooruit kunnen maken?!
Deze crisistips van FNV zijn niet bepaald het toonbeeld van “out of the box”.