Opensourceleveranciers moeten samen reclame maken voor de voordelen van open source software. Dat is nodig om de antireclame te bestrijden, die leveranciers van gesloten software maken. Dat vindt Jan Willem Broekema, die tot 2008 programmamanager was bij de voorloper van Nederland Open in Verbinding (NOiV).
Wil open source software als alternatief voor gesloten software bekendheid krijgen, dan is een voortdurende, brede campagne nodig. Opensourceleveranciers voeren nu ook wel campagnes, maar die zijn alleen gericht op hun eigen product. Dat betoogt Jan Willem Broekema in een artikel in het Open Source Jaarboek 2009.
Broekema was tot 2008 programmamanager bij het Ososs, de voorloper van Nederland Open in Verbinding (NOiV). NOiV stimuleert het gebruik van open source software en open standaarden bij de overheid in opdracht van de ministeries van Economische Zaken en van Binnenlandse Zaken. Momenteel is Broekema voorzitter van de Internet Society.
‘Fear, Uncertainty and Doubt’
Volgens de voorzitter is een brede marketingcampagne nodig om open source software te promoten, omdat potentiële klanten het fenomeen onvoldoende kennen. Bovendien helpt een campagne bij het bestrijden van antireclame door leveranciers van gesloten software.
Broekema: "Deze vorm van marketing heet FUD-marketing. FUD staat voor ‘Fear, Uncertainty and Doubt' en bestaat uit het verspreiden van fabels en feiten over elementen en kenmerken van open source software die voor de leek niet te controleren zijn. Opvallend genoeg is FUD-marketing nooit gericht op een specifiek product, maar altijd op open source software als fenomeen. Voor een producent of leverancier is het niet mogelijk om zich te verdedigen."
Goedgeleide marketingcampagne
De voormalig programmamanager van het Ososs (Open Source als Onderdeel van de Software Strategie) schrijft dat "de effecten van FUD-marketing heel goed te bestrijden zijn, maar uitsluitend in een goedgeleide, brede marketingcampagne. Dat lukt niet zolang er per product of per leverancier reclame wordt gemaakt."
"De open source-wereld is als een auto-industrie waarin elke auto-fabrikant moet uitleggen wat een auto is. Als de open source-wereld nu een fundament legt op basis waarvan breed begrip wordt gekweekt voor het fenomeen, dan kan elke andere, bijvoorbeeld bedrijfsgebonden, marketingcampagne daarop inhaken", aldus Broekema.
Open source software
Er zijn vele soorten open source software. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat iedereen de oorspronkelijke code mag inzien en wijzigen, en iedereen de oorspronkelijke software onbeperkt mag gebruiken en kopiëren. Het bijzondere aan een programma met GNU General Public License (GPL)-licentie is dat, als een programmeur er iets aan verandert, hij dat gewijzigde programma bij verspreiding ook weer onder een GPL-licentie moet uitbrengen. Hij mag wel geld vragen voor die software, maar als iemand daarom vraagt, moet hij in dat geval de broncode opnieuw vrijgeven.
Maar er zijn ook opensourcelicenties waarbij dat laatste niet hoeft. Soms staat een licentie bijvoorbeeld toe dat een ander de broncode wijzigt, maar vervolgens om die nieuwe broncode een hek zet. Dan is het dus geen open source software meer en hoeft die software ook niet gratis te zijn. Zo zijn er allerlei soorten licenties, die allerlei verschillende acties toestaan en/of verbieden.
‘reclame’. Mag het iets meer op niveau? Ook als software/applicatie-producent, zou ik mijn geld niet zetten op een dergelijke campagne. Push communicatie? Nee, dank u.
Het “Open Source”-concept heeft geen marketing, oplichterij, sales-babbels, kortingjes, verstikkende licentiemodelletjes nodig om ZICHZELF te verkopen. Juist door de openheid geeft dit automatisch toegang tot de BRON van een product. Dit geeft je – als potentiele koper – geen mogelijkheid om ergens illusies aan over te houden.
Voorwaarde is wel dat je ZELF voldoende kennis gaat vergaren over ict om de kwaliteit ervan te kunnen beoordelen. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van externe verkooppraatjes, maar haal je gewoon de kennis zelf in huis.
Dit ‘marketing gerelateerde verhaal’ is weer een leuke poging om geld te gaan slaan aan de onwetendheid en het feit dat opensourceklanten zelf niet voldoende kennis in huis willen hebben.
OPEN SOURCE biedt potentiele kopers of bedrijven de vrijheid om, vanuit hun eigen kracht en eigen genomen verantwoordelijkheid, ZELF die kennis tot zich te nemen, zichzelf erin te verdiepen tot aan de BRONCODE van een product. Dan weet je meteen als bedrijf ZELF wat er wel/niet mogelijk is en heb je geen overtuigingscampagnes nodig om te gaan kopen.
Dan is het ook nooit meer nodig om je eigen kracht en onafhankelijkheid weg te geven tegen hogere licentiekosten aan partijen buiten de deur.
Stel je eens voor wat voor een slagkracht je eigen bedrijf dit gaat geven op (ict) gebied?
honderd procent Full Control from bottom-to-top, alle kennis in eigen huis. Dit scheelt ook meteen een hoop kosten, doordat je niets meer in-hoeft te huren buiten de deur. Lekker alles zelf kunnen, zelf in de hand hebben en zelf ook doen. En dan kun je nog gaan verdienen door je open source ervaringen te verkopen aan diegene die nog afhankelijk zijn van leveranciers. Become a living example!
Natuurlijk, de ‘management downside’ van open source is dat je (weer) afhankelijk word als bedrijf van je eigen interne mensen, die alle ict kennis nu in huis gaan krijgen. Echter als je klaar ben om op een positieve manier om te leren gaan en oprecht samen te werken met je ict afdeling, dan kan je bedrijf groeien tot ongekende hoogte. Dit omdat de het gehele bedrijf er baat bij heeft.
– Ict, omdat ze nu zelf alles naar eigen hand kunnen zetten en niet meer afhankelijk zijn van leveranciers-gelimiteerde producten.
– Management, omdat ze nu zelf alles – intern – door hun eigen ict afdeling kunnen laten maken.
Open Source geeft een prachtige groei en communicatie stimulatie die ook zal resulteren in more business, omdat je nu samenwerkt vanuit je eigen company power!.
Wanneer je jezelf hebt verdiept in deze open source materie, dan heb je ook geen reclame – koopgedrag – bevorderende campagnes meer nodig om ermee aan de slag te gaan.
Hooguit INSPIRATIE campagnes die mensen duidelijk maken wat open source hun bedrijf aan EIGEN KRACHT kan bezorgen als ze hun eigen verantwoordelijk leren nemen.
‘The source in this one is strong Luke!’
Ik ben het helemaal eens met Broekema. De onwetende reacties van Vermeij geven precies aan waar het mis gaat. Zelf voldoende kennis vergaren? Belachelijk. Dat verwachten de jongetjes in ons bedrijf ook, dat je zelf gaat uitvinden hoe iets werkt. Als je een PC met software koopt, moet het gewoon werken, punt uit. En dat is precies waarom Microsoft zo goed verkoopt. Omdat zij goed communiceren hoe iets werkt. Zelf heb ik een aantal Linux PC’s gekocht en als je dan gaat proberen een ingewikkeld programma te installeren als Skype, wordt er gezegd dat je een terminal moet openen, een kernel moet kraken, wat een onzin allemaal. Je moet ergens op kunnen drukken en dan moet het werken. En niet allemaal van die flauwekul. Dat is waarom Apple wel verkoopt. En Microsoft eveneens.
En natuurlijk, je kan inderdaad alles zelf ontwikkelen, maar de boodschap is mij nooit duidelijk geworden, omdat het slecht gecommuniceerd wordt.
Het zou te belachelijk voor woorden zijn als je je eerst grondig in iets moet verdiepen, meten of je wel technisch genoeg bent, kijken of je inderdaad alles zelf wil oplossen, alvorens je iets gaat kopen.
De kern van de boodschap is helemaal duidelijk. Zolang het open source kamp zich niet houdt aan de oude regels van het zaken doen, zal het heel moeilijk zijn terrein te winnen. Er zullen maar weinig bedrijven zijn waar de inkopers en directie gaan luisteren naar opmerkingen zoals: “dat moet u zelf even uitzoeken”. En de oude regels zijn zeer stellig: duidelijkheid, openheid, communiceren en overtuigen.
En Open Source is op dit moment alles behalve open in die zin. Ik werk zelf ook met Open Office en met diverse Linux apparaten en ik ben ook overtuigd dat het beter kan zijn en dat het wellicht stabieler is, maar ik mis alle middelen, materialen en handvaten om deze producten te adverteren bij de algemeen directeur, die eventueel een algemene doorvoering zou kunnen regelen. Met Apple is dat minder moeilijk.
Zo, deze reactie is even geplaatst met gebruik van IE, want de open versie van Mozilla, versie 3, werkt nog niet zo goed met formulieren op Internet.
Open Source is een andere (markt) benadering / invulling. Deze heeft overigens verschillende varianten. Managers kijken vaak naar een “kant en klaar” product met een serviceorganisatie. Zij moeten tenslotte iemand “op zijn d..der” kunnen geven als het mis gaat. Programmeurs & ontwikkelaars kijken naar de techniek en vrij toegankelijke software. Dit is de kraamkamer van nieuwe ideeen en aanvullingen. Beide kampen (managers en ontwikkelaars) schieten wel eens door in hun benadering.
FUD marketing is een logische reactie van de Closed Source (CS)leveranciers. Zij zien tenslotte hun markt kleiner worden. Knibbel, Knabbel Knuisje wie eet er van mijn huisje. FUD marketing is gebasseerd of “Fear” van de Closed Source leveranciers. Zij zijn “Uncertain” over hun eigen toekomst en “Doubt” (twijfelen) over hun eigen kunnen. Een Open Source pakketje dat hetzelfde doet als ons product, oeps, waar zit onze toegevoegde waarde dan?
In deze strijd is natuurlijk een belangrijke rol weggelegd voor de adviseurs die hun klanten en opdrachtgevers een gefundeerde keuze / alternatief kunnen geven.
De keuze gaat in principe niet om Closed of Open Source maar om o.a. functionaliteit, flexibiliteit, doorlooptijd, beschikbaarheid en kosten. Met andere woorden de “best fit” voor een organisatie.
Broekema komt nu met commentaar, maar waar was Broekema zelf ten ten tijde van Ososs met zijn marketing? Wie kent trouwens de resultaten van Ososs? Ik heb ze wel gevraagd, maar niet gekregen. Verder vraag ik me af of elke ondernemer nu ICT-specialist moet worden?
“…Als je een PC met software koopt, moet het gewoon werken, punt uit. En dat is precies waarom Microsoft zo goed verkoopt….”
Grap van de eeuw…!
@Bjorn, Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen
De mooiste Linux & Open Source reclames tot nu toe komen van IBM. “The prodigy” vat de hele “open source” spirit op een perfecte manier samen. En voor iedere ‘niet IT-er op niveau’ te begrijpen. Ik zou zeggen, als het van IBM mag, centjes bij elkaar rapen voor zendtijd & ondertiteling, en uitzenden.
http://www.youtube.com/watch?v=x7ozaFbqg00
Open Source heeft inderdaad een betere marketing en reclame nodig. Debian en afgeleiden, zoals Ubuntu, bieden gewone gebruikers genoeg functionaliteit en veel gebruikersgemak. Een PC of server met basisvoorzieningen inrichten, is met Open source zelfs veel gemakkelijker dan met Microsoft. Met Open Source voorge?nstalleerde PC’s zijn ook te koop, als je het kant en klaar wilt hebben. Open Source producten gaan ook net hangen met de mededeling dat jij de applicatie verkeerd afgesloten hebt. Toch is dit niet genoeg voor een doorbraak van Open Source.
Microsoft et cetera hebben hun succes dus te danken aan het slim inspelen op de behoefte door marketing en reclame. Er is voor Open Source niet een vergelijkend marketing en reclame budget en dat zal er ook nooit zijn. Open source zal het ook altijd op een meer eerlijke manier doen; geen ?Fear, Uncertainty and Doubt?.
Er zal dus ook naar andere wegen gekeken moeten worden. Hoe zijn Youtube, Flicker, Hyves, Twitter en Facebook zo snel zo populair geworden? Niet door enorme reclame budgetten. Bij jongeren is een snelle adaptatie mogelijk door onder andere virale reclame. De ouderen zullen niet achter willen blijven.
Ook de overheid kan veel doen en daarbij zelf ook nog eens aardig wat geld besparen. De vaak toch bange en conservatieve ambtenaren hoeven slechts hun eigen beleidsvoorstellen uit te gaan voeren. Bedrijven zoals Centric zullen dan ook wel overstag gaan en Open Standaarden voor bijv. webbased applicaties accepteren.
De heer Broekema heeft gelijk, maar zijn oproep om een brede campagne in te zetten lijkt mij puur eigen belang. Succesvolle opensource projecten verkopen zichzelf en de bekendheid/bereidheid bij het brede publiek heeft tijd nodig en een aanpak die ook op openheid en vertrouwen berust.
Ik zie de Heer Broekema al verlekkerd denken hoe hij op kosten van de overheid een miljoenencampagne kan leiden die uiteindelijk geen effect heeft op de open source communities, maar wel op zijn eigen bankrekening.
Tevens zullen de open source communities dit soort ongefundeerde acties van buitenaf niet waarderen. De tendens in de communities is dat je eerst aan toont dat je bereid bent onvoorwaardelijk tijd en energie te investeren alvorens je credits verdient.