Opensourceleveranciers moeten samen reclame maken voor de voordelen van open source software. Dat is nodig om de antireclame te bestrijden, die leveranciers van gesloten software maken. Dat vindt Jan Willem Broekema, die tot 2008 programmamanager was bij de voorloper van Nederland Open in Verbinding (NOiV).
Wil open source software als alternatief voor gesloten software bekendheid krijgen, dan is een voortdurende, brede campagne nodig. Opensourceleveranciers voeren nu ook wel campagnes, maar die zijn alleen gericht op hun eigen product. Dat betoogt Jan Willem Broekema in een artikel in het Open Source Jaarboek 2009.
Broekema was tot 2008 programmamanager bij het Ososs, de voorloper van Nederland Open in Verbinding (NOiV). NOiV stimuleert het gebruik van open source software en open standaarden bij de overheid in opdracht van de ministeries van Economische Zaken en van Binnenlandse Zaken. Momenteel is Broekema voorzitter van de Internet Society.
‘Fear, Uncertainty and Doubt’
Volgens de voorzitter is een brede marketingcampagne nodig om open source software te promoten, omdat potentiële klanten het fenomeen onvoldoende kennen. Bovendien helpt een campagne bij het bestrijden van antireclame door leveranciers van gesloten software.
Broekema: "Deze vorm van marketing heet FUD-marketing. FUD staat voor ‘Fear, Uncertainty and Doubt' en bestaat uit het verspreiden van fabels en feiten over elementen en kenmerken van open source software die voor de leek niet te controleren zijn. Opvallend genoeg is FUD-marketing nooit gericht op een specifiek product, maar altijd op open source software als fenomeen. Voor een producent of leverancier is het niet mogelijk om zich te verdedigen."
Goedgeleide marketingcampagne
De voormalig programmamanager van het Ososs (Open Source als Onderdeel van de Software Strategie) schrijft dat "de effecten van FUD-marketing heel goed te bestrijden zijn, maar uitsluitend in een goedgeleide, brede marketingcampagne. Dat lukt niet zolang er per product of per leverancier reclame wordt gemaakt."
"De open source-wereld is als een auto-industrie waarin elke auto-fabrikant moet uitleggen wat een auto is. Als de open source-wereld nu een fundament legt op basis waarvan breed begrip wordt gekweekt voor het fenomeen, dan kan elke andere, bijvoorbeeld bedrijfsgebonden, marketingcampagne daarop inhaken", aldus Broekema.
Open source software
Er zijn vele soorten open source software. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat iedereen de oorspronkelijke code mag inzien en wijzigen, en iedereen de oorspronkelijke software onbeperkt mag gebruiken en kopiëren. Het bijzondere aan een programma met GNU General Public License (GPL)-licentie is dat, als een programmeur er iets aan verandert, hij dat gewijzigde programma bij verspreiding ook weer onder een GPL-licentie moet uitbrengen. Hij mag wel geld vragen voor die software, maar als iemand daarom vraagt, moet hij in dat geval de broncode opnieuw vrijgeven.
Maar er zijn ook opensourcelicenties waarbij dat laatste niet hoeft. Soms staat een licentie bijvoorbeeld toe dat een ander de broncode wijzigt, maar vervolgens om die nieuwe broncode een hek zet. Dan is het dus geen open source software meer en hoeft die software ook niet gratis te zijn. Zo zijn er allerlei soorten licenties, die allerlei verschillende acties toestaan en/of verbieden.
Het is leuk om een goedbedoelde uitspraak onderuit te halen, maar wees eens eerlijk: Open Source is toch software die bedoeld is om vrij te zijn van afhankelijkheden naar leveranciers toe?
Het is toch ‘Onze Software’, een erfgoed dat zo wijd mogelijk moet worden verspreid. Dat wil nog niet automatisch impliceren dat wij, als gebruiker, ook direct onder de motorkap moeten kunnen duiken om, in geval van nood, zelf de storing te verhelpen.
Dan is het juist goed als, door middel van campagnes en bekendmaking duidelijk te maken dat er niet ??n leverancier is die dit op kan lossen, maar dat er velen zijn.
Zie het maar als een soort ANWB voor mijn part.
En laten we duidelijk zijn, Ososs en NOiV zijn instellingen die door E.Z. in het leven zijn geroepen en die Open Source alleen naar overheidsinstellingen promoten.
De gehele bedrijfswereld valt hier buiten en daar moet juist de focus op worden gelegd. Denk eens in hoe de impact kan zijn als Open Source te gebruiken is bij de Midden en Klein Bedrijven en dan ook goed ondersteund kan worden met een groot aantal IT leveranciers (het gaat dan echt niet alleen om de ‘grote jongens’) die allen dezelfde expertise hebben, of deze onderling kunnen uitwisselen.
Dat is anders dan individueel je eigen Open Source ‘ding’ te doen en daardoor nooit echt opgemerkt wordt in juist het grootste afzetgebied.
@John: volledig mee eens.
Marketing voor open source software IS van belang, alleen al om eindgebruikers er BEWUST van te maken dat het bestaat, en dat ze een KEUZE hebben. De meeste mensen, zowel priv? als zakelijk, hebben geen benul van wat er allemaal mogelijk is. En dit vrijwel de ENIGE vorm van marketing dat OpenSource software nu heeft: mond tot mond reclame.
@Bjorn : hier geen problemen met reageren( Fedora 10 & Firefox 3 ) …
@Ronald & Ronald :
Je wordt niet afhankelijk van eigen mensen, ook deze kun je inhuren. De (IT) manager moet echter wel weten dat je deze kennis kunt inhuren, en een advies op waarde beoordelen …
“Zelf heb ik een aantal Linux PC’s gekocht en als je dan gaat proberen een ingewikkeld programma te installeren als Skype, wordt er gezegd dat je een terminal moet openen, een kernel moet kraken, wat een onzin allemaal.”
@Bjorn: Ik weet niet wie het tegen je gezegd heeft, maar voor mij was het gewoon dubbelklikken, effe wachten en klaar.
Als iemand welke al 10 jaar Linux voor staat en momenteel ook bezig is met het ontwikkelen van een oplossing m.b.v. Open Source project, moet ik toch zeggen dat ik het idee heb, dat hier een beetje de plank mis geslagen wordt.
Wat Microsoft levert aan veel van hun klanten, is geen marketing, maar oplossingen (hoe beperkt ze soms ook zijn)!
Met een paar muisklikken, heeft de klant dus een oplossing. En wat “Open Source” dus nodig heeft, is dat “het” meer oplossingen en solution-providers gaat krijgen.
Zelfs als redelijke ervaren Linux-gebruiker,
moet ik toch regelmatig even flink verzuchten, wanneer ik er achter kom, hoeveel arbeid er weer nodig is, om een “reguliere” “Open Source”-oplossing aan de praat te krijgen.
En heel vaak is het zo, dat bijv. een Outsourcing partner voor bijv. de KA-omgeving, wel Open Source producten wilt voeren, maar dat hun beleid, dat ze voor elk product een ondersteunende business-partner nodig hebben, dit belemmerd. En waarom? Ik blijf mij herhalen: omdat er in mijn ogen te weinig solution providers zijn op “Open Source”-gebied! En ja, dit lijkt wel op een kip-en-ei verhaal. Zonder voldoende draagvlak geen providers en zonder voldoende providers geen draagvlak.
Kunnen we svp niet het woord ‘reclame’ bezigen?
Een professionele programmeur die goed betaalt wordt gaat in zijn vrije tijd aan open source werken. Op dat moment is hij een amateur. De associatie met amateurs is “mindere kwaliteit”. Onzin natuurlijk, maar zo werkt het. Iedereen kijkt de kat uit de boom, zeker de gewone gebruiker (en daar zijn er heel erg veel van). Zodra je geld gaat vragen voor open source kun je er reclame voor maken. Doe je dat zonder winstoogmerk dan ben je bezig met promotie. Hoe dan ook ben je meer en beter in staat je te onderscheiden. Maar ja, dan moet je een organisatie optuigen. Wie doet dat? Waar? En wie wil er dan nog gratis en voor niets aan werken? In no time is er dan weer een andere open source in het leven geroepen waar de meute in, op of mee gaat zitten hobbyen. Bovendien: als een open source product echt goed is gaat de boel sowieso op slot en komt er een prijskaartje aan te hangen. Nee, de lol van open source is precies waarom het zo heet: het is en het blijft open. Wie zich er mee bezig wil houden kan daar veel van leren en er de vruchten van plukken in de “gesloten” wereld.
Soms worden mensen op hun wenken bediend. Vandaag is de Open Source Software Leveranciers Organisatie officieel opgericht. Het gaat om meer dan 30 samenwerkende leveranciers van Open Source producten en diensten waaronder grote partijen als Cap Gemini en Sun en mijn eigen bedrijf Dataccent. Belangrijk doel is mede door samenwerking te laten zien dat Open Source een volwassen, goed en professioneel alternatief is.
Via http://www.osslo.nl kan eenieder binnenkort meer lezen over activiteiten van OSSLO.