Opensourceleveranciers moeten samen reclame maken voor de voordelen van open source software. Dat is nodig om de antireclame te bestrijden, die leveranciers van gesloten software maken. Dat vindt Jan Willem Broekema, die tot 2007 programmamanager was bij de voorloper van Nederland Open in Verbinding (NOiV).
Wil open source software als alternatief voor gesloten software bekendheid krijgen, dan is een voortdurende, brede campagne nodig. Opensourceleveranciers voeren nu ook wel campagnes, maar die zijn alleen gericht op hun eigen product. Dat betoogt Jan Willem Broekema in een artikel in het Open Source Jaarboek 2009.
Broekema was tot 2007 programmamanager bij het OSOSS, de voorloper van Nederland Open in Verbinding (NOiV). NOiV stimuleert het gebruik van open source software en open standaarden bij de overheid in opdracht van de ministeries van Economische Zaken en van Binnenlandse Zaken. Momenteel is Broekema adviseur bij Het Expertise Centrum, een consultancybureau dat overheden adviseert over ict-gebruik.
Fear, Uncertainty and Doubt’
Volgens de overheidsadviseur is een brede marketingcampagne nodig om open source software te promoten, omdat potentiële klanten het fenomeen onvoldoende kennen. Bovendien helpt een campagne bij het bestrijden van antireclame door leveranciers van gesloten software.
Broekema: "Deze vorm van marketing heet FUD-marketing. FUD staat voor ‘Fear, Uncertainty and Doubt’ en bestaat uit het verspreiden van fabels en feiten over elementen en kenmerken van open source software die voor de leek niet te controleren zijn. Opvallend genoeg is FUD-marketing nooit gericht op een specifiek product, maar altijd op open source software als fenomeen. Voor een producent of leverancier is het niet mogelijk om zich te verdedigen."
Goedgeleide marketingcampagne
De voormalig programmamanager van het OSOSS (Open Source als Onderdeel van de Software Strategie) schrijft dat "de effecten van FUD-marketing heel goed te bestrijden zijn, maar uitsluitend in een goedgeleide, brede marketingcampagne. Dat lukt niet zolang er per product of per leverancier reclame wordt gemaakt."
"De open source-wereld is als een auto-industrie waarin elke auto-fabrikant moet uitleggen wat een auto is. Als de open source-wereld nu een fundament legt op basis waarvan breed begrip wordt gekweekt voor het fenomeen, dan kan elke andere, bijvoorbeeld bedrijfsgebonden, marketingcampagne daarop inhaken", aldus Broekema.
Open source software
Er zijn vele soorten open source software. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat iedereen de oorspronkelijke code mag inzien en wijzigen, en iedereen de oorspronkelijke software onbeperkt mag gebruiken en kopiëren. Het bijzondere aan een programma met GNU General Public License (GPL)-licentie is dat, als een programmeur er iets aan verandert, hij dat gewijzigde programma bij verspreiding ook weer onder een GPL-licentie moet uitbrengen. Als iemand daarom vraagt, moet hij in dat geval de broncode opnieuw vrijgeven.
Maar er zijn ook opensourcelicenties waarbij dat niet hoeft. Soms staat een licentie bijvoorbeeld toe dat een ander de broncode wijzigt, maar vervolgens om die nieuwe broncode een hek zet. Dan is het dus geen open source software meer en hoeft die software ook niet meer gratis te zijn. Veel commerciële software is op die manier ontstaan. De marketingafdeling van een bedrijf heeft dan om een bepaald onderdeel van open source software een strik gedaan en verkoopt dat als pakket op de markt. Zo zijn er allerlei soorten licenties, die allerlei verschillende acties toestaan en/of verbieden.