Een VoIP implementatie is de eerste stap naar Unified Communications, aldus onderzoeksbureau MarketCap en NEC Philips Unified Solutions.
Een groot deel van het Nederlandse bedrijfsleven ziet in dat een overgang naar een IP omgeving in de toekomst onvermijdelijk is. Toch is bij een groot deel van de bedrijven welke geïnvesteerd hebben in VoIP of IP-Telephony nog geen sprake van een volledige implementatie. Veel organisaties plannen additionele investeringen, zo blijkt uit onderzoek van MarketCap in samenwerking met NEC Philips Unified Solutions, een toonaangevende leverancier van bedrijfscommunicatie oplossingen.
Voor veel bedrijven is het verlagen van de kosten voor IT en telecom een punt wat nooit van de agenda is verdwenen, maar onder de huidige omstandigheden wel weer extra actueel is. Kostenbesparing is altijd al een belangrijke drijfveer geweest voor een overstap naar VoIP-technologie en in de huidige situatie zal dit zeker een belangrijk motief blijven. Deze besparing van kosten kan heel direct afgeleid worden uit een daling van belkosten maar kent ook een minder direct meetbare component. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de efficiency van medewerkers door de verhoogde functionaliteit van een VoIP oplossing.
Groei in penetratie en inzet VoIP of IP-Telephony
Inmiddels maakt ruim 28% van de bedrijven en organisaties in de Nederlandse zakelijke markt (vanaf 20 werknemers) gebruik van VoIP of IP-Telephony. Spraak of spraaktoepassingen via datacommunicatielijnen wordt nog altijd het meest toegepast binnen de grotere bedrijven, bezien naar aantal medewerkers. Naar de verschillende sectoren bezien, zijn het de sectoren telecom, utilities en media en de gezondheidszorg waar VoIP of IP-Telephony het meest toegepast wordt. Naast de groei in het aantal bedrijven wat gebruik maakt van VoIP of IP-Telephony, wordt ook een groei waargenomen in het gebruik binnen de bedrijven zelf. Het aantal poorten wat gebruikt wordt voor VoIP of IP-Telephony, bij bedrijven welke al (deels) zijn overgestapt, zal het komende jaar toenemen. Overall gezien werd in 2008 zo’n 44% van alle poorten gebruikt voor VoIP. Bovengemiddelde aandelen worden gemeten in de sectoren zakelijke dienstverlening, telecom, utilities en media, en de financiële dienstverlening. Voor 2009 wordt verwacht dat het aandeel VoIP-poorten zal stijgen naar circa 54%.
Toevoegen van functionaliteit aan de oplossing
Een groot deel van de organisaties welke over zijn gegaan op VoIP, heeft dit gezien als een eerste stap. Ruim driekwart van de ondervraagde organisaties heeft dan ook additionele investeringsplannen op dit gebied. Met name binnen de handel en transport en de industriële sector is de behoefte aan additionele investeringen groot. In de sector onderwijs is de behoefte aan additionele investeringen duidelijk minder groot. Toch geeft ook hier ruim 30% van de organisaties aan additionele investeringen te plannen voor de toekomst. Overigens kan een groot deel van de organisaties niet aangeven op welke termijn deze additionele investeringen plaats zullen vinden. Door de huidige economische situatie zal deze onzekerheid naar verwachting toenemen en worden geplande investeringen mogelijk uitgesteld.
Symen Vlastuin, marktanalist van MarketCap, geeft aan: "Het merendeel van de organisaties welke investeringen gepland heeft, richt zich hierbij op het optimaliseren van de huidige oplossing en het uitbreiden van de functionaliteit. Grote investeringen zullen naar verwachting even op de lange baan geschoven worden."
Ronald Schapendonk, Marketing Manager van NEC Philips Unified Solutions voegt toe: "In de huidige situatie wordt het nog belangrijker de kosten en baten goed tegen elkaar af te zetten. Een kleine investering nu kan op de langere termijn een aanzienlijke besparing opleveren. Uitgaande van een lange termijn strategie is het dus niet altijd verstandig om zomaar alle investeringen stop te zetten."