Elektro-retailer BCC heeft zijn nieuwe flagship store in het futuristische gebouw The Wall geopend. Deze is geïntegreerd in de geluidswal naast de A2 bij Utrecht Leidsche Rijn.
Deze pilot shop is de eerste vestiging waar BCC haar geheel vernieuwde winkelconcept in de praktijk brengt. Met dit winkelconcept loopt het elektroconcern vooruit op de ingrijpende ontwikkeling dat consumenten huishoudelijke apparaten en consumentenelektronica weer vaker in een fysieke winkel zullen kopen, in plaats van online. Consumenten willen een product eerst zelf zien en voelen voordat ze het kopen en zich daarbij persoonlijk laten adviseren. Ook maken veel mensen zich zorgen over de veiligheid van online betalingen. BCC speelt met haar nieuwe winkelconcept in op deze trend en wil van een bezoek aan haar winkels een ‘belevenis’ maken, met telkens nieuwe verrassende elementen. In BCC The Wall zal daarnaast de allereerste ‘Groenestekker Wand’ van Nederland te zien zijn. Met deze in het oog lopende uiting wil BCC samen met haar partner Wereld Natuur Fonds (WWF) consumenten bewuster maken van hun energieverbruik en aanzetten tot energiezuinige keuzes.
BCC The Wall is een zeer ruim opgezette winkel met een vloeroppervlakte van 2200 m2. Bezoekers lopen er via een uitnodigende route langs verschillende thematische belevings’werelden’, waar telkens productinnovaties worden getoond en demonstraties kunnen worden gegeven. Erik Jansen is verantwoordelijk voor de marketing van BCC: "Ons nieuwe winkelconcept is er geheel op gericht winkelen een plezierige en soms verrassende belevenis voor onze klanten te laten zijn. Daar wordt in onze branche vreemd genoeg doorgaans maar weinig aandacht aan besteed en veel mensen komen daarom niet graag in multimediawinkels." Hoge service (Every Day High Service) is vanouds een belangrijk onderscheidend element van BCC. "De nieuwe trend dat meer en meer mensen hun apparaten weer in een winkel zullen kopen, waar je de producten gewoon kunt aanraken en goed advies krijgt, is zo’n twee jaar geleden in de VS ingezet. Het is vanuit onze sterke servicegedrevenheid niets minder dan een logische stap om onze formule daar als eerste elektro-retailer in Nederland nu al op in te richten."
De verschillende belevingswerelden in BCC The Wall hebben elk een duidelijk herkenbaar eigen thema, zoals de Keukenwereld, die zo is ingericht dat koks er ook echte kookdemonstraties kunnen geven of een Opgeruimd Staat Netjeswereld, waar traditionele rolpatronen opzettelijk zijn doorbroken en mannen staan te strijken. Elke wereld heeft onder andere een innovatiezuil voor de nieuwste producten, gadgets en innovaties binnen een bepaalde productgroep, zoals een apparaat waarmee met slechts één eetlepel olie kan worden gefrituurd of een high tech kruimeldief die meer weg heeft van een klein ruimteschip dan een stofzuiger. Er is overal in de winkel vooral volop ruimte om producten te demonstreren en zelf te proberen. In ultrahippe ‘sonic chairs’ kan er worden geluisterd naar surround muziek. Er zijn botsauto’s waarin navigatiesystemen en handsfree sets kunnen worden getest en weer ergens anders staat een gigantische wasmachine. Natuurlijk kunnen bezoekers er internetten en films kijken. BCC verwacht met haar pilot shop veel mensen te trekken die niet alleen komen voor een apparaat, maar een bezoek aan de winkel ook beschouwen als een uitje.
In BCC The Wall staan bij elke wereld gespecialiseerde productadviseurs die volledig op de hoogte zijn van de technische specificaties en gebruiksmogelijkheden van bijvoorbeeld TV’s, audiosystemen of wasmachines. Zij worden door BCC regelmatig via e-learningmodules bijgeschoold op nieuwe ontwikkelingen. In de pilot shop werken in totaal 28 mensen.
Groenestekker Wand
Bezoekers van de nieuwe winkel zullen moeilijk om de zogenaamde ‘Groenestekker Wand’ heen kunnen. "Die is meer dan acht meter breed en bijna drie meter hoog en is zo ongeveer het eerste dat je ziet als je binnenkomt," zegt Jansen. "We weten uit eigen ervaring en recent onderzoek dat veel consumenten eigenlijk niet goed beseffen hoeveel energie ze verbruiken, maar dat ze doorgaans graag bereid zijn daar iets aan te doen. Bij de Groenestekker Wand krijgen onze bezoekers informatie over het milieu, kunnen ze hun kennis over energiebesparingmogelijkheden testen en worden de meest energiezuinige apparaten uitgestald." De wand, die is ontwikkeld in samenwerking met WWF en andere partners, zal de komende periode in nog ruim 30 andere vestigingen van BCC worden geplaatst.
Jansen: "Wij hebben de afgelopen jaren een aantal heel succesvolle initiatieven ontplooid om consumenten bewuster te maken van hun energieverbruik en hen te helpen met een energiezuinige keuze. Denk aan onze Groenestekker sticker, waarmee je direct ziet wat de energiezuinigste apparaten binnen hun klasse zijn. Of aan het vermelden van de kosten van het energieverbruik in euro’s per jaar op het prijskaartje van een apparaat. Maar we vinden dat je eigenlijk geen recht van spreken hebt, als je je niet ook zélf inspant voor het milieu. We hebben ons dan ook ten doel gesteld in 2012 geheel klimaatneutraal te opereren." Alle winkels van BCC zijn al klimaatneutraal, en in BCC The Wall is bovendien een zeer geavanceerd koel- en verwarmingssysteem geïnstalleerd, waarbij de warmte die wordt onttrokken om ruimtes te koelen, wordt hergebruikt om andere ruimtes te verwarmen.
Demonstraties
In BCC The Wall zullen elk weekeinde telkens andere demonstraties worden gegeven. Aankomend weekeinde komen op zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur The Fabulous Shaker Boys koffiecocktails shaken bij de stand van Nespresso. Binnenkort maakt BCC de agenda bekend van de andere demonstraties die in de nieuwe pilot shop gegeven worden.
Het adres is:
BCC The Wall
Hertogswetering 179
3543 AS Utrecht
N.B.: Omdat The Wall een pas opgeleverd nieuwbouwproject is, wordt de straatnaam Hertogswetering mogelijk niet herkend door navigatiesystemen. De Hertogswetering ligt in het verlengde van de algemeen bekende Proostwetering.
Openingstijden:
Maandag t/m woensdag van 09.00 tot 18.00 uur
Donderdag en vrijdag van 09.00 tot 21.00 uur
Zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur
Elke eerste zondag van de maand van 12.00 tot 17.00 uur
“Ook maken veel mensen zich zorgen over de veiligheid van online betalingen.”
Leeft BCC nog in de middeleeuwen? Ze kunnen beter geld stoppen in een echte online winkel, hebben ze meer profijt van dan de concurrentie aan te gaan met Mediamarkt.
Het is inderdaad de ‘belevings’wereld die het verschil maakt tussen BCC en Mediamarkt. Mediamarkt is erg goed in het roepen dat ze de goedkoop zijn. De waarheid is echter anders. Als je de nieuwe winkels van BCC ziet, is het ook direct duidelijk dat zij niet in de middeleeuwen leven. BCC, ga zo door !!!
Op de website van BCC staat ook al veel negatiefs over kopen via het internet te lezen. Staat de naam The Wall symbool voor de muur die BCC tussen zichzelf en de rest van de wereld gezet?