Terwijl ‘usual suspects’ Nokia en Apple een minder vierde kwartaal noteerden op de smartphonemarkt, bleken Blackberry-bouwer RIM, Samsung en HTC duidelijk de juiste snaar bespelen.
Dat maakt analistenkantoor Gartner op uit de vierdekwartaalcijfers 2008 van de smartphonemarkt. Het derde kwartaal aftroeven – een periode met veel nieuwe productlanceringen – was volgens Gartner-analist Roberta Cozza erg moeilijk, zeker omdat ook de economische situatie roet in het eten gooide. Onder meer Apple deed het in vergelijking met het derde kwartaal een pak minder goed.
Jaar op jaar was er in Q4 wel een groei in de verkoop van 3,7 procent te melden. Wereldwijd werden zo 38,14 miljoen smartphones aan de man gebracht. Dat is vooral te danken aan RIM, de Canadese maker van de Blackberry, dat sterk staat met de nieuwe Blackberry Storm. Het bedrijf noteerde een groei van 85 procent tot 7,4 miljoen stuks. Ook Apple groeide sterk jaar-op-jaar: het verdubbelde ruim de iPhone-verkoop tot 4 miljoen stuks. En Samsung scoorde evenzeer sterk dankzij de Omnia.
Nummer 1 Nokia woog zwaar op die goede resultaten, door het marktaandeel van 40,8 procent van de firma. In goedkope smartphones doen de Finnen het nog steeds goed, maar de duurdere Nseries lijken stilaan uit de gratie te vallen ten opzicht van de concurrenten.
Het verklaart trouwens ook waarom in de lijst van besturingssystemen Symbian een klap krijgt van 21,6 procent in het vierde kwartaal. Alle andere besturingssystemen groeiden wel in vergelijking met vorig jaar. Windows Mobile groeide sterk in vergelijking met vorig kwartaal dankzij de Samsung Omnia en de HTC-touchscreen-toestellen. De groei van Linux, + 19,4 procent, is te danken aan de lancering van de eerste (Google) Android-telefoons.