Wereldwijd is al sinds jaar en dag bekend dat een gemengd huwelijk een relatie is die niet vanzelf gaat. Er zijn vele culturele verschillen die overbrugd moeten worden. Waar in een gelijksoortig huwelijk de opvoeding al parten kan gaan spelen is de culturele achtergrond een nog sterker manifesterende huwelijksbreker. Er is namelijk nog een extra subversieve kracht: de schoonfamilie.
In vele culturen in de wereld vormt de schoonfamilie een kracht waar serieus rekening mee moet worden gehouden. De invloed op zoon of dochter is groot en de culturele normen en waarden worden, soms streng, afgedwongen. Een veel geuite opmerking, die overigens ook in gelijksoortige huwelijken wordt gemaakt, is: "Onthoud waar je vandaan komt." Een prachtige, clichématige dooddoener waarmee de manipulatie kan worden gestart.
In outsourcingsland zien we een gelijksoortig fenomeen. Hier zijn de beoogde partners de contactpersonen bij klant en leverancier, die beide een grote schare aan schoonfamilie meebrengen, waar het mis kan gaan. Eerlijk is eerlijk, bedrijven hebben, net als mensen, hun eigen cultuur en normen- en waardenkader. Deze verschillen per definitie. Dit is niet erg, want anders zou outsourcing te aller tijde gedoemd zijn te mislukken, maar het is wel iets waar rekening mee moet worden gehouden. Er zijn verschillende manieren om ermee om te gaan.
Zoek een partner die bij je past en kijk daarbij verder dan de verliefdheid. Dat is de meest simpele, dus laten we daarmee beginnen. Gedurende de selectiefase van de nieuwe outsourcingsliefde kan al begonnen worden met het bekijken of er een zogenaamde ‘cultural fit' is. Wanneer de bedrijfscultuur even naar een iets hoger abstractieniveau wordt getrokken, is een basisvergelijk wel te maken. De etnische achtergrond van een bedrijf kan hierbij helpen. Een dienstverlener die zijn roots in de Verenigde Staten heeft liggen is een totaal ander bedrijf dan een leverancier die zijn roots in Frankrijk heeft liggen. En natuurlijk, verliefdheid laat zich niet dwingen. De relatiemanager van de partner die het minst bij je past kan wel eens net de meest aantrekkelijke zijn. Maar onthoud goed dat je niet in bent voor de ‘one-night-stand', de uitvoering van een project of eenmalige activiteit. We willen een duurzame relatie, waarin we langere tijd met elkaar in harmonie in bed kunnen liggen. En iedereen kan, vanuit eigen ervaring, wel een voorbeeld noemen van de spannende dame of heer die, zodra het even emotioneel spannender werd, al was verdwenen voordat het probleem was uitgesproken. Het meest optimale is de degelijke, burgerlijke persoon die gaat voor bestendigheid en continuïteit.
Goed, daar zijn we dus uit. Een degelijk persoon en we hebben een basis. Fout. Deze degelijke Jan of Truus kan wel eens een drijfanker worden als je besluit om te veranderen. Zeker wanneer je, als bedrijf, in een veranderende markt opereert en al helemaal, wanneer innovatievermogen een kritieke succesfactor is. Dan kan de spannende partner, constant op zoek naar nieuwe uitdaging, wel eens een veel betere fit zijn. Kortom, er is geen eenduidig antwoord en er is geen perfecte partner. Die is voor iedereen verschillend.
Tja, maar hoe vind je die juiste partner dan? Dat is de kernvraag bij dit onderwerp. Het begint bij zelfkennis, net als in de mensenwereld. Sta eens stil bij wie je bent. Welke cultuur maakt ons bedrijf wat het is? Wat vinden we nu echt belangrijk? Wat willen we nu zelf en hoe willen we dat bereiken? En ten koste van wat? Allemaal zelfreflectievragen die inzicht geven in de eigen cultuur. Nu zijn dit zo maar wat losse vragen, maar het is verstandig om, voorafgaand aan de aanbesteding, gedegen te kijken naar de eigen cultuur en wat van de potentiële partner verwacht wordt. Hoe kleiner het gat in culturen en het normen- en waardenkader, des te gemakkelijker loopt de relatie.