Ict-dienstverlener Capgemini vervangt niet alle werknemers die het bedrijf verlaten. Het verloop bedraagt momenteel tien procent. De dienstverlener hoopt zonder ontslagen de economische crisis de baas te blijven.
Dienstverlener Capgemini plaatst geen nieuwe vacatures voor mensen die het bedrijf vrijwillig verlaten. In een vraaggesprek met het Financieele Dagblad zegt Henk Broeders, voorzitter van het managementteam Capgemini Nederland, dat de dienstverlener zich zo wapent tegen de economische crisis. Het natuurlijk verloop bedraagt tien procent.
Een woordvoerder van het bedrijf zegt dat het natuurlijk verloop al twee jaar nauwelijks wordt vervangen. "We verplaatsen het werk dat in India kan worden gedaan daar naartoe", zegt ze. Dat het aantal werknemers van Capgemini het vorig jaar toch groeide komt door de toevoeging van de applicatieontwikkeldivisie BAS van Getronics.
De woordvoerder zegt geen mensen te ontslaan. Als er mensen worden ontslagen dan komt dat omdat deze werknemers minder goed functioneren. "We begeleiden alle ontslagen medewerkers naar een nieuwe uitdaging", zegt de woordvoerder.
Meer bankzitters
De dienstverlener heeft momenteel meer mensen op de bank zitten dan gebruikelijk. "Zoals normaal in onze business beweegt de ‘bank' mee met de marktontwikkelingen en neemt deze als gevolg hiervan momenteel wel toe", aldus de woordvoerder. Het bedrijf wil niet zeggen hoeveel mensen er momenteel op de bank zitten.
Capgemini zegt nog steeds mensen te zoeken. "Maar we zijn zeer selectief in het aannemen van nieuwe werknemers." Het bedrijf zoekt vooral werknemers met SAP-ervaring. De werknemers worden vooral gezocht voor de divisies Capgemini BAS en Capgemini Outsourcing.
Krimpende markt
Broeders zei eerder in een interview met Computable dat Capgemini Group een krimpende markt verwacht in 2009. "Dat geldt dan ook voor Capgemini Nederland. We merken dat aan de dalende tarieven en minder groot volume. We hebben minder opdrachten of kleinere opdrachten."
Capgemini Benelux doet het beter dan de andere regio's waar de dienstverlener actief is. Dat verbaast Broeders niets: "Van oudsher is Nederland een land waarin de ict-dienstverleners het beter doen dan in de rest van de wereld. Waar dat aan ligt is moeilijk te zeggen, maar dat heeft waarschijnlijk met het bedrijfsklimaat te maken. We zijn gewend te werken met onderaannemers en om anderen in te huren voor een extra zekering."
De crisis is ongeveer q3/4 van vorig jaar begonnen en Capgemini vervangt al twee jaar nauwelijks nog. Zei wisten dus al veel eerder dat de crisis er aan stond te komen.
“We verplaatsen het personeel naar India”
Ja lekker, dan zit straks iedere ict’er in India.
Misschien kan de huidige economische crisis voor Capgemini een extra impuls zijn om op een andere manier met hun – al aanwezige – human capital om te (leren) gaan.
Wat zal het worden?
– Met zijn alle “nieuwe, innoverende” ict-diensten gaan uitdenken ontwikkelen en er een markt voor zoeken of?
– De hardwerkende Capgemini’s ontslaan omdat je ze NU niet meer nodig hebt.(hire fire-scenario). En dan later kunnen klagen dat er geen mensen bij je willen werken.
“We begeleiden alle ontslagen medewerkers naar een nieuwe uitdaging”, zegt de woordvoerder.
Ik ben heel benieuwd naar de verhalen van deze mensen
[Krimpende markt]
“Defy the Economy” was toch ooit een wervings slogan van Capgemini? Als jullie oprechte automatiseringsdiensten v2.0 gaan uitdenken en aanbieden, kun je bij ieder bedrijf terecht, een mega omzet maken en houden omdat je de ict-infrastrutuur nog meer werk uit handen laat nemen van de mensen die ermee moeten werken.
“Be inspired, Be creative, Defy the Economy, Capgemini”
Ontslaat kun je je Human Capital altijd nog als het “interne producten en diensten creativiteit fonteintje” werkelijk is opgedroogd. Tenzij jullie al die tijd niets om je mensen hebt gegeven die (hard/hart)” voor jullie de zaak hebben gewerkt.
*doorhalen wat niet van toepassing is
Human Capital is het sleutelwoord voor al die bedrijven, maar het zijn gewoon gore leugens. Dit geldt niet alleen voor Cap hoor, maar ook bij Atos, Logica en Accenture en de andere detacheerders.
Alles moet naar India omdat het goedkoper lijkt, maar de kwaliteit die je terugkrijgt is van het nivo bagger of nog erger.
Hier worden goeie mensen ontslagen omdat het daar in India goedkoper lijkt. Echter, goedkoop is duurkoop.
Frustraties, Jan?
Klopt, ik werk zelf samen met wat Indiers. Het developmentwerk wat ik terug krijg is van kwaliteit 0,0. Moet zelf meestal alles herschrijven.
Maar Capgemini moet vooral zo door blijven gaan…
Ik denk dat Ronald (naast het maken van veel taalfouten) het stukje niet zo goed gelezen heeft: het artikel geeft juist aan dat er geen verband zou zijn tussen de crisis en het ontslaan van medewerkers.
Qua offshoren naar India: er zijn in NL al jarenlang te weinig ICT’ers… Maar Nederlanders besteden denk ik vaak te weinig aandacht aan communicatie met Indiers en verwachten dat zij maar in 1 keer goed moeten raden wat de Nederlandse ICT-collega’s bedoelen.
Sleutelwoord is opvoeden. Ik werk nu een jaar of 4 met Indiers en bij het begin was het ook niet altijd juist wat er werd opgeleverd. Maar door het zelf te gaan herschrijven worden de indiers niet wijzer, laat ze het zelf herschrijven en help ze daarin. Ondersteun ze en voed ze op hoe ze eea moeten opleveren. Het kost wat energie maar dat loont…..
Een ontwikkelaar uit eigen land is ook niet direct ingewerkt
@RB: pcies “The inner circle” is al lang en breed op de hoogte gesteld van deze komende veranderingen.
@Tester: Dank je wel voor je opmerkzaamheid m.b.t. mijn taalfouten 🙂 [spellingcheck_mode=on]. Heb je ook naar de inhoudelijke kant van mijn reactie gekeken?
Als ik – op advies van Tester – nogmaals door het artikel heen lees, vallen me nog een aantal zaken op
1. ?Het natuurlijk verloop….?
Mooi stukkie voorbeeld van medietechniek. Waardoor word dat natuurlijk verloop gedefinieerd dan binnen Capgemini?
– Het aantal gepensioneerden dat CapGemini verlaat op haar 65ste?
– Hoeveel mensen is 10%? van wat?
– Over welk gedeelte van Capgemini is die 10% gerekend?
– Zijn hier keiharde cijfers over gepubliceerd in jaarverslagen van dit bedrijf?
2. ?Dat het aantal werknemers..toch groeide…?
Zo kan ik ook mijn hoofd boven water houden in een crisis. Koop een goedlopend bedrijf op. Neem meteen de bijbehorende klantenkring en omzet over. Stop een gedeelte van je eigen bankzitters erin op strategische plaatsen, en gooi het overtallige persoon eruit onder de noemer “natuurlijk verloop”.
3. ?Het bedrijf wil niet zeggen hoeveel mensen er momenteel op de bank zitten.?
Precies… ook hier gelden de harde feiten die niet openbaar gemaakt gaan worden en gunste van de “corporate belangen” en het “public image”.
4. ?We hebben minder opdrachten of kleinere opdrachten.”
Als ze nu eens intern, positiefs hun aandacht op richten…De BRON van het probleem…en daar wat aan zouden gaan doen….Betere product development uit eigen stal, uitstekende sales, voortreffelijke marketing, het ontwikkelen van nieuwe, echt innovatieve diensten.
Zouden er dan nog aan de onderkant van Capgemini zoveel mensen “op een natuurlijk af hoeven te vloeien”??
Dan stonden er rijen bestaande en nieuwe klanten op de oprit van dit bedrijf, te schreeuwen om hun vernieuwende ict services en diensten toch?
“De koers van een schip word door de kapitein bepaald en niet door de matrozen?
Het zou handig zijn voor de “bankzittende, overcomplete of zgn. slecht presterende” matrozen om tijdig zwemles te nemen, of aan te monsteren op een andere schip, voordat de kapitein van je huidige schip op de rotsen stuurt, of er een nieuwe koers geeft, waar jij – als matroos – niet (meer) wel bij vaart.
@Tester: spelling checked by Open Office 3.x + Dutch Dictionairy, so do not blame me, blame my dictionary 🙂
Ronald, besef je wel dat een spellingchecker een hulpmiddel is.
Je kunt je mijns inziens nooit verschuilen achter een tool. De verantwoordelijkheid blijft bij jezelf!
Mensen kunnen ook, zonder te worden ontslagen, bijvoorbeeld bij een ander bedrijf gaan werken of zelf een bedrijf oprichten, dat valt ook onder natuurlijk verloop.
Die overname was volgens mij al voor het begin van de crisis in gang gezet.