Het Rijk heeft opnieuw het budget voor de modernisering van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) verhoogd. Het budget beloopt nu 67,3 miljoen euro. Het project loopt sinds de start uit en kost meer dan gepland. In 2001 lag er een achtjarenplan dat 21 miljoen gulden zou kosten.
Het besluit om de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te moderniseren werd in 2001 genomen. De toekomstvisie van de commissie Snellen wordt als leidraad genomen. Het kabinet begrootte in juni 2001 de kosten op 21 miljoen gulden, ofwel ruim tien miljoen euro. Het grootste deel van dit budget gaat naar het startpakket (11,7 miljoen gulden). Binnen acht jaar moet het hele systeem op webtechnologie draaien, schrijft het rapport.
In 2007 trekt staatssecretaris Ank Bijleveld van Binnenlandse Zaken aan de bel. "Ik constateer dat het programma mGBA is vertraagd", schrijft zij op van 5 juli 2007 aan de Tweede Kamer. "Het nieuwe decentrale systeem had per 1 juli 2007 gereed moeten zijn. Dit blijkt onhaalbaar." De staatssecretaris schrijft dat het centrale deel, namelijk de landelijke gegevensverzameling (GBA-V geheten) in de kern gereed is. "Een pilot is eind 2006 gestart. Volledige invoering is op dit moment nog niet mogelijk door technische problemen", schrijft Bijleveld. Er wordt een taskforce ingesteld om deze problemen te onderzoeken.
Kostenonderzoek
Het adviesbureau M&I Partners doet een onderzoek naar de kosten van het startpakket, bestaande uit de centrale database GBA-Verstrekkingen (GBA-V) en het burgerzakensysteem (BZS-Kern). In het rapport ‘Kostenonderzoek Startpakket modernisering GBA' concluderen de adviseurs dat het budget te krap was. In 2006 werd de begroting van het startpakket met 1,1 miljoen euro overschreden. De begroting van 14,6 miljoen euro voor dit deel van het project was alleen gehaald wanneer delen van het programma niet waren uitgevoerd, schrijft M&I. De nieuwe begroting voor april 2007 was 8,4 miljoen euro hoger, maar ook bij deze nieuwe begroting sloot M&I overschrijdingen niet uit. Het bureau constateert dat de risico's van de realisatie van het startpakket wel bekend zijn, maar niet als kostenpost zijn ingecalculeerd.
Daarnaast start de Auditdienst van het ministerie van Binnenlnadse Zaken een eigen onderzoek. In het rapport van 8 november 2007 schrijft de dienst dat het programma mGBA uitloopt en duurder uitvalt dan gepland. De dienst vindt dat de businesscase van het project rammelt. Hij adviseert een nieuwe businesscase voor het deel Burgerzakensysteem Kern op te stellen. Het deel GBA-Verstrekkingen wordt aangestuurd door agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten. Deze organisatie draagt wel de risico's, maar draagt niet de verantwoordelijkheid. Die moet het wel krijgen, schrijft de Auditdienst.
Opnieuw alarm
In juli 2008 slaat staatssecretaris Bijleveld opnieuw alarm. Zij zet het project mGBA stop. Er is op dat moment nog 6,2 miljoen euro van het budget beschikbaar. Dat is niet voldoende om het project af te ronden. Aan het project is inmiddels 28,3 miljoen euro uitgegeven, schrijft de staatssecretaris. Het meeste geld, 18,4 miljoen euro, is gaan zitten in het startpakket van de GBA-V en BZS-K, waarvoor in 2001 nog 11,7 miljoen gulden begroot was.
Zij zegt een Kamercommissie toe te onderzoeken hoeveel het afronden van het project gaat kosten. De prijs van dat onderzoek bedraagt 3,6 miljoen euro.
Op 5 maart 2009 bereikt de staatssecretaris een bestuurlijk akkoord met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB). Extra geld is nodig om het project voort te zetten. Het oorspronkelijke budget van 34,5 miljoen euro wordt bijna verdubbeld. Het Rijk besluit dat er nog 29,6 miljoen euro nodig is om het project af te ronden.
Om het zekere voor het onzekere te nemen wordt een extra post onvoorzien opgenomen van 13,2 miljoen euro. "Het is geen budgetoverschrijding", zegt een woordvoerder van het ministerie. "Het project is vorig jaar juist stopgezet om binnen budget te blijven. Je kunt zeggen dat het financiële plan dat er lag niet toereikend was." Over een nieuwe tijdsplanning van het project wordt het in het bestuurlijk akkoord niets gezegd.
Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie (mGBA)
Het programma mGBA realiseert twee onderdelen ter vervanging van de huidige generatie GBA-systemen. Het gaat hierbij om:
- GBA-Verstrekkingen (GBA-V), een centrale database van waaruit de gegevensverstrekking plaatsvindt,
- BurgerZakenSysteem-Kern (BSZ-K), een softwaremodule waarmee gemeenten hun berichten op gestandaardiseerde wijze aan het centrale GBA-V systeem kunnen doorgeven.
Dit wordt door het ministerie van Binnenlandse Zaken ook wel 'het startpakket' genoemd.
De ontwikkeling van GBA-V bestaat uit drie fasen:
- GBA-V Online maakt de gehele gegevensset voor geautoriseerde afnemers online direct raadpleegbaar. Deze fase is eind 2007 opgeleverd.
- GBA-V Fullservice zorgt ervoor dat periodiek alle wijzigen aan alle geautoriseerde afnemers kunnen worden toegezonden. Het is niet duidelijk of deze fase nog binnen het budget kan worden afgerond. Daarom heeft de staatssecretaris het project tijdelijk stopgezet.
Mocht het project worden voorgezet dan wordt GBA-V Fullservice naar verwachting in 2010 opgeleverd. - GBA-V Moderne Interfaces, het gebruik van webdiensten. De duur van deze fase wordt geschat op twee jaar.
In de Computable van 18 september 2009 staat op pagina 3 in de rubriek “Actueel” een letterlijke herdruk van de eerste helft van dit artikel.
Ik vraag me af wie bij Computable welke belangen heeft om een half-jaar oud artikel als “actueel” te herplaatsen, en dan ook nog eens grote delen cijfermatige onderbouwing weg te laten. Smells fishy.
@Henk Scherp gezien! Een foutje dat is ontstaan in het nieuwe planningssysteem op de redactie. Bedoeld was het artikel http://tinyurl.com/ydpwkqb af te drukken. Onze oprechte excuses. Niet fishy, wel fout.