Itris scoort met het informatiesysteem Viewpoint in de woningbouwsector. De automatiseerder uit Capelle aan den IJssel gelooft in een op de corporatiemarkt maatgesneden aanpak. Daar kan in zijn visie geen standaard-erp tegenop.
Bij Itris, met vestigingen in Capelle aan den IJssel en Lelystad, heeft haast iedereen een corporatieverleden. Medewerkers komen van grote woningbouwautomatiseerders als Nccw, SG en Centric vandaan of van de corporaties zelf. In een kort tijdbestek heeft het bedrijf zich een vaste positie weten te verwerven in deze sector. Inmiddels bedient Itris ruim 50 corporaties (op een totaal van 455) met het informatiesysteem Viewpoint.
De loyaliteit van klanten in de sociale huisvesting brokkelt af. Er liggen kansen voor andere automatiseerders dan de gevestigde partijen. Een typerend voorbeeld is het contract dat SVU Wonen uit Uden begin februari sloot met Itris om het oude Centric-Wocas/X-pakket vanaf 2010 te vervangen door Itris Viewpoint. Na een selectietraject kwam het bedrijfsinformatiesysteem van Itris naar voren met als sterke punten: gebruiksvriendelijk, geïntegreerd, flexibele ondersteuning van de bedrijfsprocessen en kunnen inspelen op verwachte ontwikkelingen.
Warrige periode
Ook Itris-oprichter en algemeen directeur Remco van Niekerk beschikt vanzelfsprekend ook over een corporatiehart. Hij begon in 1987 bij Cens, een woningbouwautomatiseerder met een Philips-achtergrond, waar hij uitgroeide tot manager applicatie-ontwikkeling. Cens Information Systems kwam in 1999 in handen van Inter Acces, dat in 2001 tevens de hand legde op Nccw-Casa, de grootste woningbouwautomatiseerder (in 2004 alweer verkocht).
"Die overname pakte niet goed uit voor Cens, omdat alle aandacht uitging naar Nccw", merkte Van Niekerk. "We waren enthousiast begonnen aan een Oracle-databaseproject voor internet, maar het klappen van de internethype betekende het einde voor dat project. Ook liep er voor de Cens-software in 2001 een euroconversietraject. Inter Access besloot echter te stoppen met Cens-productlijn. Terwijl zo'n 45 corporaties die software nog gebruikten. Kennelijk werd verwacht dat die klanten naar Nccw zouden overstappen. Het was al met al een warrige periode."
Loze uurtjes
De primaire systemen van woningbouwautomatiseerders zijn huuradministratie en onderhoudsplanning. Het Oracle-project had Van Niekerk het inzicht geboden dat de bedrijfsinformatiesystemen wel goed zijn in het registreren van vastgoed-, onderhoud- en huurgegevens, maar niet voor procesbenadering en het ongestructureerd vastleggen van data. "Denk aan informatie uit documenten. Daarvoor gebruiken corporaties veelal aparte systemen. Inter Access wilde niet investeren in die functionaliteit." Van Niekerk besloot met een aantal ex-Cens-medewerkers een nieuw bedrijf – Itris – op te richten om een alternatief te bieden voor Cens. "We hebben dag en nacht gebouwd aan een werkstroombeheer- en documentmanagementsysteem, die corporaties als modules op het Cens-pakket konden afnemen. Met ons woonruimteverdeelsysteem zijn we binnengekomen bij de eerste klanten."
Van Niekerk, die nog een tijdje werd ingehuurd door Inter Access, zocht naar verdere uitbreidingen van het Viewpoint gedoopte softwarepakket. "Tijdens de euroconversie draaide ik weekend-diensten en was ik in de loze uurtjes bezig met het uitpluizen van een financieel systeem draaiend op Oracle, ter aanvulling op onze software. Ik kwam uit bij Decade, dat tegenwoordig onderdeel is van Unit4 Agresso. Dat bedrijf had een pakket voor lokale overheden, en was in de race om partner te worden van Nccw, wat uiteindelijk niet lukte."
Tri-Bees
In januari 2004 had Itris met Viewpoint een vervangend systeem beschikbaar dat breder van opzet was dan de Cens-software. De groep Cens-klanten dat overstapte, was groeiende. Daarnaast startte het jonge bedrijf met het bouwen van aanvullende modules (add-ons) op de software van marktleider Nccw, een tactiek die concurrent Databalk ook geen windeieren had gelegd. "Nccw had toen nog een aandeel van zo'n 80 procent, maar was nog niet bezig met procesachtige modules."
Eind 2004 kwam Van Niekerk via commercieel directeur Wijnand de Jong in contact met Tri-Bees van Richard van der Zee en Don Seur. Dit duo werkte jarenlang bij Nccw, maar hun concept voor een datawarehouse voor de woningbouwsector werd uit het portfolio geschrapt. Daarop besloot het tweetal onder de naam Tri-Bees zelf een open datawarehousesysteem te ontwikkelen waarmee managementinformatie te genereren viel. Deze toepassing paste goed als laag boven het Itris-systeem en beide partijen besloten tot een fusie.
"Managementinformatie wordt voor corporaties steeds belangrijker", stelt Van der Zee, tegenwoordig commercieel directeur als opvolger van de afgezwaaide De Jong. "Op basis van het Tri-Bees-concept hebben we bijvoorbeeld het Woonquest-systeem voor Aedes/Woningnet opgezet: een marktonderzoekssysteem dat voortdurend peilt wat de woonwensen van huurders zijn. Dit systeem beheren we nog steeds."
In het snotje
Itris is opgezet met eigen kapitaal, vertelt Van Niekerk. "In de begintijd verdienden we ons geld met Oracle-opdrachten en dat investeerden we in het bedrijf. Om bijvoorbeeld ontwikkelaars aan te nemen. Inmiddels zijn we gegroeid naar vijfenzestig medewerkers en bedienen we ruim vijftig woningcorporaties met een dertigtal primaire systemen, vijf managementinformatiesystemen en vijftien Proficon-toepassingen." Itris kocht deze kasstroomapplicatie in 2007 van Ordina en herschreef het van een pc-toepassing naar een centrale oplossing voor corporaties.
In 2008 nam het de broncode van Decade voor de woningbouwsector over van Unit4 Agresso, waarmee het financiële hart van Viewpoint volledig binnen de oplossing is geïntegreerd. "Voor corporaties neemt de druk op het transparant vastleggen van financiële gegevens toe. Voor veel instellingen is het lastig om gegevens uit een huurinformatiesysteem te halen vanwege de versnipperde bedrijfsvoering. De vele fusies zijn hier debet aan. Corporaties zijn dan ook druk doende hun huishouding op orde te brengen en de Proficon-toepassing is daarbij een handig instrument."
Van der Zee vult aan: "Voor corporaties is het noodzaak het maken en plannen van beleid te integreren in hun primaire systemen. Daarvoor is goede informatie uit het informatiesysteem nodig, en dan niet meer jaarlijks maar maandelijks. Zij willen grip krijgen op het beleid en de kosten met harde data, via verplichte vastleggingen, financiële verantwoordingen en prognoses. Als softwareleverancier moet je dit soort ontwikkelingen goed in het snotje hebben."
Erp pur sang
Volgens Van der Zee is de basis van Viewpoint 'erp pur sang'. Daarnaast, stelt de commercieel directeur, is het pakket uitgebreid met onder andere strategisch voorraadbeheer en financiële scenariotools. Dat zijn rekenmodules waarmee gevolgen van beslissingen zijn te bepalen, bijvoorbeeld hoe je sloop kunt onderbouwen of renovatie: moeten er nieuwe cv-ketels worden geplaatst of niet en wat is invloed op de beheerkosten en het energiebeleid? Ook het datawarehouse vormt inmiddels een vast onderdeel van Viewpoint. Hiermee krijgt een corporatie inzicht in zijn bedrijfsvoering en beleidsprocessen.
"Itris biedt een geïntegreerde oplossing aan, waarbij ook het datawarehouse continu bijgewerkt wordt", beweert Van der Zee. "Voor elk proces draaiend bij een corporaties, operationeel of tactisch, hebben wij software. Wat de sector nodig heeft bouwen we zelf bij in basisapplicaties. Specifieke zaken, zoals energieberekeningen, koppelen we via een standaardkoppellaag aan de applicaties. Concurrenten koppelen hun informatiesystemen met allerlei andere softwaretools uit de markt. Het nadeel daarvan is dat klanten steeds allerlei versies van dezelfde gegevens moeten opslaan en synchroniseren."
"Itris werkt volledig voor de woningbouwsector", vult Van Niekerk aan. "Met medewerkers die ervaring hebben opgedaan in corporatieland. Al die kennis zit in ons pakket. Daar kan geen standaard-erp tegenop."
Geen legacy
Beide directeuren treden de markt met vertrouwen tegemoet. Zij zien dat de partijen met van oudsher het grootste marktaandeel – Nccw, SG en Centric – het moeilijk hadden of hebben met softwarevernieuwing. Van der Zee geeft toe dat een groot voordeel van Itris het gebrek aan een legacy-erfenis is. "Bij ons is het einde van een softwarelevenscyclus geen issue. Met de huidige internettechnologie, waar wij zwaar op inzetten, is het mogelijk voortdurend onder de motorkap zaken aan te passen met het oog op ontwikkelingen als 'service oriented architecure, webservices en mobiele diensten."
Een andere beweging die hij ziet, is de opkomst van standaardoplossingen van grote softwareleveranciers als Microsoft en SAP. De 'partijen van buiten', noemt hij ze, aangeboden door partners. "Ik vraag me af of je dan als it-partner wel onderscheidend genoeg bent voor je opdrachtgever. Wij hebben kennis van de markten en bewezen technologie in huis. Viewpoint is ontwikkeld in Java, sterk webgebaseerd, met datawarehousing én gekoppeld aan open source, zoals TomCat, Linux, RedHat en Apache. Dat herkennen corporaties: op die aanpak hebben ze lang gewacht."
Meesmuilend
Van der Zee weet dat de gevestigde orde in het verleden nog wel eens meesmuilend over Itris deed. Maar die houding is voorbij. "Niet voor niets tekenen we contracten met corporaties voor vijf tot zeven jaar; Tiwos uit Tilburg sloot zelfs een tienjarige overeenkomst toen ze Wocas/X van Centric verving door Viewpoint."
De gemiddelde klant is rond de 8000 woningen (vhe: verhuurbare eenheden) groot: 80 procent van de corporatiemarkt beheert 5000 tot 12.000 vhe's. Itris richt zich met name op de middelgrote en kleinere instellingen. Om mee te doen met de grootste aanbestedingen zoekt het bedrijf mogelijk op termijn naar een implementatiepartner.