Het Nederlandse bedrijfsleven heeft de afgelopen maanden haar orderportefeuille met gemiddeld 17 procent zien afnemen.
De sectoren die het zwaarst getroffen worden, zijn de industrie, de bouw en de financiële dienstverlening. Binnen deze sectoren heeft circa 1 op de 6 organisaties minimaal 30 procent van haar ordervolume verloren. De kredietcrisis heeft duidelijk zeer grote gevolgen voor de orders in de Nederlandse zakelijke markt. Dit blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van MarketCap, in samenwerking met SuperOffice.
De financiële crisis, die in september vorige jaar aanving met onder andere de problemen rondom Fortis en kort daarop het "omvallen" van het IJslandse Icesave, breidt zich uit als een olievlek over Nederland. Meer dan de helft van de bedrijven en instellingen in Nederland ziet een afname van het aantal orders als gevolg van de kredietcrisis, vooral in de industrie en de bouw sector en bij de financiële organisaties zijn de effecten het heftigst. Driekwart van de financiële organisaties en zeven op de tien bedrijven in de bouw en industrie verwachten een afname van orders. In de publieke sector is, zoals te verwachten, het effect van de kredietcrisis veel minder groot, slechts een op de drie instellingen verwacht een vermindering van het aantal opdrachten. Veelal zal de orderafname hier te maken hebben met een verlaging van de beschikbare (overheids-) budgetten.
De terugloop van het aantal orders is zorgelijk. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat organisaties met 50 of meer werknemers, overall een afname van de totale ordervolume zien van 17 procent en het is niet ondenkbaar dat dit percentage in de komende maanden nog hoger zal uitkomen. De financiële, industriële en
bouwbedrijven worden naar het zich laat aanzien het hardst getroffen. Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat een op de zes bedrijven in de sectoren industrie, bouw en financiële dienstverlening een daling in orderportefeuille van meer dan 30 procent merkt. De financiële sector is door haar eigen winstbejag in de problemen gekomen, maar sleept daardoor ook andere sectoren zoals industrie en bouw, die sterk afhankelijk zijn van financiering, mee in de crisis. Andere sectoren ervaren in mindere mate zeer grote verliezen in orders.
Mariëlle Custers, senior consultant bij MarketCap geeft aan: "Met een afname van het order-volume zullen de effecten voor de werkgelegenheid niet uitblijven, minder orders zullen kosten-besparingen vergen en op personeelskosten kan het snelste bespaard worden door per direct ontslagen door te voeren. Wanneer de uitgaven en de baten weer enigszins redelijk in balans zijn gebracht, kan gekeken worden naar een verhoging van het bedrijfsrendement. Bij dit verhogen van het rendement zou de inzet van efficiëntie verhogende IT-toepassingen wel eens een belangrijke factor kunnen zijn. Leveranciers van IT-toepassingen met een duidelijke return-on-investment zijn hierbij duidelijk in het voordeel".
Gregory Gruszka, directeur van SuperOffice Benelux, vult aan: "Uiteraard is het optimaliseren van de bedrijfsprocessen door IT-toepassingen belangrijk. Zo voorkomt een goede CRM applicatie dat een organisatie bij het laten wegvloeien van personeel (vooral verkoop- en marketingfuncties) ook de kennis over haar klanten laat verdwijnen. Maar daarnaast betekent een goede CRM applicatie een goede contactregistratie van klanten. Het is een algemeen gegeven dat het werven van nieuwe klanten veel meer kost dan het beter benaderen en behandelen van de huidige klanten. Er is dus veel te zeggen voor het optimaliseren van het klantrelatieproces in tijden van crisis. Diverse internationale onderzoeken tonen al meer dan tien jaar aan dat bijvoorbeeld het verhogen van het klantbehoud met 5 procent, afhankelijk van de sector, tussen de 20 en 50 procent meer marge kan opleveren. Waarbij het zonder twijfel ook duidelijk is, dat het rekruteren of werven van klanten aanzienlijke kosten met zich meebrengt. Gemiddeld kost het rekruteren van een klant 5 tot 8 keer meer, dan het behoud van een klant. Veelal wordt een nieuwe klant pas rendabel na 3 tot 5 jaar van het zogenaamde klant zijn. Wellicht dat de huidige crisis het bedrijfsleven eindelijk laat beseffen dat klantbehoud absoluut essentieel is voor een gezonde bedrijfsvoering. Customer Relationship Management en daaruit voortvloeiende Customer Loyalty is key".