De ict-werkzaamheden van staatssecretaris Jan Kees de Jager hebben hem de Kubbik-prijs opgeleverd. De Jager zou onder andere met zijn werk bij de Belastingdienst het belang van ict hebben laten zien.
Staatssecretaris Jan Kees de Jager heeft een onderscheiding ontvangen voor zijn ict-werkzaamheden. Juryleden hebben hem de Kubbik-prijs uitgereikt tijdens een symposium aan de Universiteit van Tilburg.
De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan ‘een persoon die zich in Nederland of Vlaanderen buitengewoon verdienstelijk heeft gemaakt op het vakgebied van de informatiekunde'. Kandidaten voor de prijs zijn afkomstig uit het bedrijfsleven of de universitaire wereld.
Volgens de juryleden heeft De Jager het belang van ict zichtbaar gemaakt. Vooral zijn lidmaatschap van het strategisch ict-overleg van het ministerie van Economische Zaken zou daaraan hebben bijgedragen.
Belastingdienst
Ook liet de jury weten onder de indruk te zijn van de manier waarop de staatssecretaris de ict-problemen van de Belastingdienst aanpakte. De Belastingdienst ging de afgelopen jaren gebukt onder een reeks ict-problemen, zoals het zoekraken van 730.000 aangiften, het weigerende authenticatiesysteem Digid en fouten in de uitbetaling van toeslagen voor huur, zorg en kinderopvang.
Het is niet de eerste keer dat de staatssecretaris een prijs ontvangt. In 2007 verkoos ict-brancheorganisatie ICT~Office De Jager tot ict-personality van het jaar.
De Kubbik-prijs werd dit jaar voor de zestiende keer uitgereikt.
Correctie, hij heeft de problemen niet aangepakt, maar alleen de organisatie. En zelfs dat moet nog blijken effectief te zijn.
Dat ict cruciaal bij de belastingdienst is was al lang en breed voor zijn komst bekend. Hij kan wel twee andere zaken op zijn conto schrijven: het wisselen van het management van deze dienst en het onder druk zetten van de vraagkant voor zijn ict, de Tweede kamer. Sterker nog, hij durft keihard nee te zeggen tegen onnodig complexe belastingregels vanuit dit politieke circus “omdat de ict dit niet aan aan kan”. Maar om een veto richting klantwensen nu een ict-prijs waard te vinden? Zo kunnen vele ict-managers hem ook makkelijk gaan winnen….