Op de Cebit, de grootste ict-beurs van Europa, kon ik afgelopen week maar weinig inhoudelijk nieuwe dingen vinden. Het hoekje dat voor de ‘web society’ was gereserveerd zag je maar zo over het hoofd, en van echte cloud leveranciers was geen spoor te bekennen.
Ik begreep iets niet. Ik zag stands staan met namen als ‘zanzoft technologies', ‘liquid browsing' en ‘impossible software'. Ook bij nadere bestudering snapte ik niet wat het product was. Ik zag een bordje dat ‘XML Lösungen' aanprees. Nu is XML een generieke technologie, en ‘Lösungen'(oplossingen) een containerbegrip.
Kan iemand die standhouders de basis van commerciële communicatie uitleggen? Daarin is er een publiek, een waardepropositie en een bewijs voor die waarde. Ik zag daar niets van. Geen wonder dat het niet druk was op die stands.
Maar toen ik daarvan bekomen was realiseerde ik me dat je tegenwoordig je research op het internet doet. Met de shortlist die dat oplevert maak je dan een aantal afspraken om op de beurs je laatste vragen te stellen, en de relatie met de leverancier op te bouwen. Dan is die beurs wel weer erg efficiënt.
Drukker was het op de stands van de grote merken. IBM, Microsoft, SAP, T-Mobile en dergelijke hadden stands ter grootte van een kwart of zelfs een halve hal. Maar ook hier geen spannende innovaties. Waarom was het daar dan zo druk? Ik denk dat het publiek zich aangetrokken voelt door de uitstraling van het merk. Zo zie je in de IBM stand het "on top of the world" gevoel verbeeld, bij Microsoft het enorme partner netwerk, bij SAP de controle van de ‘Deutsche Gründlichkeit", en bij T-Mobile de lichtheid van het moderne mobiele bestaan. Merkbeleving is blijkbaar belangrijk. Ook dat is niets nieuws. Onderzoek heeft al lang geleden uitgewezen dat mensen vooral advertenties lezen van het automerk dat ze net hebben aangeschaft.
Kortom, de Cebit gaat niet over innovatie maar vooral over het vasthouden van een goed gevoel. En dat was er. Ook belangrijk, maar niets nieuws.
Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur (www.digitalinfrastructures.nl).