De ict-dienstverleners Atos Origin en Accenture ontkennen dat ze nieuwe werknemers tijdens de proeftijd naar huis sturen om kosten te besparen. Volgens lezers van Computable nemen de bedrijven net als branchegenoot Logica tijdens de proeftijd afscheid van nieuwe medewerkers om de recessie het hoofd te bieden.
Ict-dienstverleners Atos en Accenture sturen geen nieuwe werknemers tijdens de proeftijd naar huis om kosten te besparen en de recessie het hoofd te bieden. Dat zeggen de woordvoerders van die bedrijven. Computablelezers reageerden op een artikel over dienstverlener Logica. Dat bedrijf beëindigde vrijdag 27 februari 2009 de contracten van een onbekend aantal nieuwe medewerkers door de arbeidsovereenkomst in de proeftijd te ontbinden. Accenture en Atos Origin zouden ook gebruik maken van de mogelijkheid om zonder opgaaf van redenen nieuwe medewerkers tijdens de proeftijd naar huis te sturen. Dat meldden lezers in reacties onder het artikel en emails aan de redactie.
Atos sluit niet uit dat deze maatregelen ooit noodzakelijk worden. Maar zegt er voorlopig alles aan te doen om ‘die ingrijpende matregelen te voorkomen. Volgens een lezer zou Atos naast de proeftijdontslagen structureel gratis personeel aanbieden om zo binnen te blijven bij klanten en de kans op nieuwe betaalde opdrachten te vergroten. Een Atos-woordvoerder ontkent dat zijn bedrijf ‘structureel medewerkers gratis wegzet bij klanten om zo oren en ogen open te houden bij de klant.' Ook de informatie dat Atos Consulting de wet op massaontslagen probeert te ontwijken door personeel in groepen van twintig man te ontslaan, wordt door de woordvoerder naar het rijk der fabelen verwezen.
Afscheid nemen
De voorlichter van Atos Origin ontkent dat er ‘groepsgewijze ontslagen' vallen. "We kijken binnen onze organisatie naar mogelijkheden om kosten te minimaliseren, de manier van samenwerken te optimaliseren en de organisatie te stroomlijnen. Als we op een redelijke termijn echt geen mogelijkheden zien of verwachten om een individuele medewerker in te zetten, zullen we afscheid nemen. Dat gebeurt dan in overleg tussen werkgever en werknemer en wordt meestal ondersteund met een passend pakket aan maatregelen. Dat gebeurt bij verschillende bedrijfsonderdelen, dus zeker niet uitsluitend bij Atos Consulting."
Ook de hr-directeur Thomas Mulder van Accenture Nederland spreekt tegen dat zijn bedrijf de contracten van nieuwe werknemers ontbindt om de recessie het hoofd te bieden. "We nemen incidenteel afscheid van mensen die nog in hun proeftijd zitten, maar dat heeft niets te maken met de slechte economische omstandigheden. Het gaat om personeel dat niet voldoet aan de verwachtingen."
Mulder benadrukt dat het personeelsbestand van de dienstverlener nog steeds groeit. Het bedrijf heeft ongeveer zestig vacatures open staan, variërend van startersfuncties tot medewerkers met ervaring. "Vorig jaar rond deze tijd gaf onze groeiende markt ruimte om mensen aan te nemen. Nu kijken we kritischer waar we de mensen aannemen en inzetten. Groei is niet meer vanzelfsprekend."
… en in april krijgt de rest van de toko te horen dat de komende 3 jaar er 0,0 ruimte is voor salarisverhogingen, externe opleidingen niet doorgaan en gesneden wordt in de secundaire arbeidsvoorwaarden. Zit dicht bij de bron, dus watch out allemaal.
@ zij die een brief van Atos, Cap, Accenture of Ordina hebben ontvangen over ontslag in proeftijd vanwege economische situatie, stuur deze naar de redactie van Computable, dan kunnen die het als bewijs publiceren. Dan wordt eindelijk eens bewezen dat de grote bedrijven tegenwoordig de boel alleen maar voorliegen en voor de aandeelhouders kiezen ipv voor het eigen personeel.
Voor watv betreft het gratis wegzetten van mensen bij Atos Consulting; dit gebeurt al zeker vanaf november ’08…
Ik werk zelf bij Accenture, maar ik moet zeggen dat ik nog niet gehoord of gezien heb dat er recentelijk iemand in zijn proeftijd ontslagen werd.
Sterker nog, ik zit net met iemand op een project die net zijn proeftijd afgerond heeft (28-02-09). Hij is er nog steeds.
Wat me wel opvalt is dat er sinds januari nauwelijks nog mensen bij komen en er wel duidelijkheid heerst over de aannamestop cq het beleid om iemand alleen maar aan te nemen als hij/zij voldoende ervaring heeft, echt ingezet kan worden en dit een langlopend project is.
Hier verschilt Accenture dus kennelijk van de bedrijven die in de laatste maanden nog mensen hebben aangenomen alhoewel het al zichtbaar was dat de crisis ook de IT/Conculting bedrijven zou raken.
Ook hier een slachtoffer van ‘de economische crisis’ bij Atos Consulting. In het bezit van een contract en nog VOOR mijn proeftijd ‘ontslagen’. Heb inmiddels wel 1 maandsalaris ter compensatie (afkoop?) ontvangen..
@Accenture medewerker:
De andere bedrijven hebben ook alleen maar die mensen in proeftijd ontslagen die voorlopig geen uitzicht op een betaalde job hadden. Dus het klopt dat jij daar niks van hebt gemerkt.
Bij Fujitsu Services worden de komende maanden juist 200 nieuwe mensen gezocht. Zag hierover meer info op http://www.fujitsujobs.nl – ook wel eens prettig zo’n geluid ;-).
Mijn eerste gedachte bij dit bericht:
Er staat dat er geen ontslagen tijdens de proeftijd vallen, maar meestal duurt een proeftijd 1 tot 3 maanden en dat is dan gezien de duur van de crisis nog tijdig genoeg om ontslagen te worden cq geen vast contract te krijgen. Helaas de realiteit.
Naar mijn weten was Atos, in tegenstelling tot Logica, ‘op tijd’ met het doorvoeren van een aanname stop. Hierdoor heeft atos, als de aannemende managers goed op de hoogte zijn, geen mensen onnodig te hoeven ontslaan/ontbinden tijdens de proeftijd..
Wat Thomas Mulder van Accenture vertelt is gewoon een leugen. Alle medewerkers van Accenture die nog in hun proeftijd zaten zijn “tegen de lat” gehouden. Iedereen die nog geen klus had is ontslagen. Van de medewerkers die al wel een klus hadden, is het arbeidscontract omgezet in een contract voor bepaalde tijd, op enkele uitzonderingen na. Dat had echt niets te maken met hun individuele kwaliteiten.